Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 20.listopad 19:26

Žádné „zahořování“ žárovek, ani u aut ani jiných jaksi neznám. Zahořet, ale spíš shořet, může žárovka pouze při připojení na vyšší napětí, než na jaké je dimenzována a to pouze jednou.:-)
Když, tak upřesni o co má jít, třeba se mýlím.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 20.listopad 22:32

Žádné „zahořování“ žárovek, ani u aut ani jiných jaksi neznám. Zahořet, ale spíš shořet, může žárovka pouze při připojení na vyšší napětí, než na jaké je dimenzována a to pouze jednou.:-)
Když, tak upřesni o co má jít, třeba se mýlím.
Doplněno na základě doplnění otázky.
Jde o vadnou formulaci. V tomto článku nejde o žárovky i když jim tam tak říkají, ale o výbojky s xenonovou náplní.
Ale laici a někdy i někteří „odborníci“ (viz článek) to asi moc nerozlišují.
Takže co se výbojek týče, jde o světlo vznikající výbojem v plynné atmosféře.
A u těchto světelných zdrojů dochází po určité kratší době po zprovoznění, k ustálení světelného toku v závislosti na vytvoření stabilního plynného prostředí ve výbojce.
A jak dlouho trvá toto „zahoření“ a co způsobuje, je uvedeno v Tebou uvedeném článku.
Zkopírováno:
„Jenže když si koupíte nové žárovky, budou plně svítit až po čase. Proto musely být v laboratoři ještě předtím takzvaně zahořeny (během 24 h se světelný tok ustálí a klesne o cca sedm procent).“
Poznámka: a zase blbost – „budou plně svítit až po čase“ a pak „světelný tok klesne o cca sedm procent“ ???
A ještě, u výbojek i dalším provozem dochází postupně k částečnému snižování účinnosti („stárnutí“).
Při výpočtech běžného osvětlování (průmysl, kanceláře, obchodní střediska a pod.) se toto zahrnuje do tzv. „udržovacího činitele“, o nějž se předepsaná hodnota osvětlení, u výpočtu, navyšuje s ohledem na dobu předpokládané výměny těchto světelných zdrojů, aby i před výměnou nepoklesla hodnota osvětlení pod předepsanou hodnotu.
U běžné žárovky, s klasickým žhaveným vláknem, k tomuto nedochází.