Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 7.srpen 13:30

Nejstručnější vysvětlení je asi toto:

"28. listopadu 1695, byl v Plzni popraven jeden z vůdců povstání Chodů Jan Sladký-Kozina. Tento prostý sedlák v chodské vesnici Újezd, jehož příběh zachytil Alois Jirásek ve svém románu Psohlavci i řada dalších tvůrců v literárních, výtvarných i filmových zpracováních, proslul zejména svou tvrdohlavostí a výmluvností. S ní hájil i tradiční privilegia svých krajanů.

Podle nich byli Chodové po staletí za svou strážní službu na zemských hranicích osvobozováni od robotní povinnosti a poddaní byli přímo císaři.

Tato odvěká práva však zrušil v roce 1680 císař Leopold II., a když se proti jeho rozhodnutí začali Chodové bouřit, potlačil jejich odpor za pomoci Wolfa Maxmiliána Lammingera z Albenreuthu, známého jako Lomikar.

Lomikarovi patřily na Chodsku četné statky. Vůdcové rebelie, kteří kvůli své věci vypravili i několik poselství do Vídně k císaři, skončili ve vězení.

Jeden z nich měl být pro výstrahu popraven a volba padla právě na nešťastného Kozinu. Ten si prý ale i na popravišti zachoval svoji hrdost a Lomikara podle legendy vyzval „do roka a do dne“ na boží soud. Lomikar pak skutečně zemřel necelý rok po Kozinovi, 2. listopadu 1696."

https://www.i60­.cz/clanek/de­tail/13668/pro­roctvi-jana-sladkeho-koziny-se-podle-legendy-naplnilo

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 7.srpen 13:51

Nejstručnější vysvětlení je asi toto:

"28. listopadu 1695, byl v Plzni popraven jeden z vůdců povstání Chodů Jan Sladký-Kozina. Tento prostý sedlák v chodské vesnici Újezd, jehož příběh zachytil Alois Jirásek ve svém románu Psohlavci i řada dalších tvůrců v literárních, výtvarných i filmových zpracováních, proslul zejména svou tvrdohlavostí a výmluvností. S ní hájil i tradiční privilegia svých krajanů.

Podle nich byli Chodové po staletí za svou strážní službu na zemských hranicích osvobozováni od robotní povinnosti a poddaní byli přímo císaři.

Tato odvěká práva však zrušil v roce 1680 císař Leopold II., a když se proti jeho rozhodnutí začali Chodové bouřit, potlačil jejich odpor za pomoci Wolfa Maxmiliána Lammingera z Albenreuthu, známého jako Lomikar.

Lomikarovi patřily na Chodsku četné statky. Vůdcové rebelie, kteří kvůli své věci vypravili i několik poselství do Vídně k císaři, skončili ve vězení.

Jeden z nich měl být pro výstrahu popraven a volba padla právě na nešťastného Kozinu. Ten si prý ale i na popravišti zachoval svoji hrdost a Lomikara podle legendy vyzval „do roka a do dne“ na boží soud. Lomikar pak skutečně zemřel necelý rok po Kozinovi, 2. listopadu 1696."

https://www.i60­.cz/clanek/de­tail/13668/pro­roctvi-jana-sladkeho-koziny-se-podle-legendy-naplnilo

--
Kozina bojoval za práva Chodů. Protože byl nespokojeným (viz výš) Lammingerem označený za nejvýmluvějšího a nejzapřisáhlejšího rebela, i když byl pro soudní vyjednávání, nikoliv násili, skončil na poopravišti.

Stal se tak bojovníkem z práva Chodů. Chodové po jeho smrti byli donuceni k robotě. Jejich povstání bylo potalčeno.