Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 26.duben 14:23

Odpověď dostanete v odkazu.

"Příběh exkluzivního železničního vagónu následníka trůnu arcivévody Františka Ferdinanda d’Este (2011). Režie J. Střecha

V roce 1909 vyrobily Ringhofferovy závody na Smíchově salonní vůz pro arcivévodu Františka Ferdinanda. Následník trůnu padl v Sarajevu kulkou atentátníka, smíchovská vagonka byla zbourána. Arcivévodův salonní vůz však stále jezdí a v roce 2010 reprezentoval naši zemi na výstavě panovnických vlaků v jedinečném železničním muzeu v holandském Utrechtu."

http://www.ces­katelevize.cz/po­rady/103199208­55-pribehy-predmetu/211563230­140002-salonni-vuz/

Další článek – Martin Navrátil
„Lesk a bída salonních vozů: Od Masaryka k Husákovi“

Těžko hledat propastnější rozdíl, než jaký nabízejí dva vagony určené ke stejnému účelu. Oba vozily hlavu státu – ten první Tomáše G. Masaryka, druhý o několik desetiletí později posledního komunistického prezidenta Gustáva Husáka. Těsně před vpádem vojsk Varšavské smlouvy v něm v roce 1968 se Sověty jednaly tehdejší československé špičky v čele s Alexandrem Dubčekem. Tím ale jejich jakákoli podobnost končí atd.".
https://zelez­nicar.cd.cz/ze­leznicar/histo­rie/lesk-a-bida-salonnich-vozu--od-masaryka-k-husakovi/-9088/24,0,,/

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 26.duben 14:34

Odpověď dostanete v odkazu.

"Příběh exkluzivního železničního vagónu následníka trůnu arcivévody Františka Ferdinanda d’Este (2011). Režie J. Střecha

V roce 1909 vyrobily Ringhofferovy závody na Smíchově salonní vůz pro arcivévodu Františka Ferdinanda. Následník trůnu padl v Sarajevu kulkou atentátníka, smíchovská vagonka byla zbourána. Arcivévodův salonní vůz však stále jezdí a v roce 2010 reprezentoval naši zemi na výstavě panovnických vlaků v jedinečném železničním muzeu v holandském Utrechtu."

http://www.ces­katelevize.cz/po­rady/103199208­55-pribehy-predmetu/211563230­140002-salonni-vuz/

Další článek – Martin Navrátil
„Lesk a bída salonních vozů: Od Masaryka k Husákovi“

Těžko hledat propastnější rozdíl, než jaký nabízejí dva vagony určené ke stejnému účelu. Oba vozily hlavu státu – ten první Tomáše G. Masaryka, druhý o několik desetiletí později posledního komunistického prezidenta Gustáva Husáka. Těsně před vpádem vojsk Varšavské smlouvy v něm v roce 1968 se Sověty jednaly tehdejší československé špičky v čele s Alexandrem Dubčekem. Tím ale jejich jakákoli podobnost končí atd.".

https://zelez­nicar.cd.cz/ze­leznicar/histo­rie/lesk-a-bida-salonnich-vozu--od-masaryka-k-husakovi/-9088/24,0,,/

Železniční zajímavosti
„K salonním a společenským vozům je potřebné napsat několik slov úvodem. Předně, oblast salonních a společenských vozů není detailně prozkoumána. Vývoj některých vozů je popsán dostatečně, u většiny vozů jsou ale v jejich historii bílá místa. V několika případech je vývoj přečíslování konkrétního vozu hypotézou na základě dochovaných indicií. Údaje různě možně sehnané k těmto vozům si v některých případech protiřečí. Salonní vozy se v 60. a 70. letech v některých případech prolínaly s vozy lůžkovými nebo jídelními. Tato fakta je potřeba vzít při prohlížení údajů salonních a společenských vozů do úvahy.
Na těchto stránkách jsou zahrnuty vozy vyrobené od roku 1965 a dále vozy vyrobené před rokem 1965, které ale byly v roce 1965 ještě provozované nebo se dochovaly ve sbírkových fondech. Vozy vyřazené z provozu před rokem 1965 a zároveň nedochované nejsou uvedeny“.
http://www.alan­butschek.cz/ra­dy/rada_sr.php

Další druhy vozů – viz historie
Vozy jídelní, vozy k sezení a lehátkové s bufetovým oddílem
http://www.alan­butschek.cz/ra­dy/rada_wr.php

--
Nové typy vozů
http://www.zel­page.cz/zpravy/7609?lan­g=cs