Odpověděl/a – 26.duben 14:23
Odpověď dostanete v odkazu.
"Příběh exkluzivního železničního vagónu následníka trůnu arcivévody Františka Ferdinanda d’Este (2011). Režie J. Střecha
V roce 1909 vyrobily Ringhofferovy závody na Smíchově salonní vůz pro arcivévodu Františka Ferdinanda. Následník trůnu padl v Sarajevu kulkou atentátníka, smíchovská vagonka byla zbourána. Arcivévodův salonní vůz však stále jezdí a v roce 2010 reprezentoval naši zemi na výstavě panovnických vlaků v jedinečném železničním muzeu v holandském Utrechtu."
Další článek – Martin Navrátil
„Lesk a bída salonních vozů: Od Masaryka k Husákovi“
Těžko hledat propastnější rozdíl, než jaký nabízejí dva vagony
určené ke stejnému účelu. Oba vozily hlavu státu – ten první Tomáše
G. Masaryka, druhý o několik desetiletí později posledního komunistického
prezidenta Gustáva Husáka. Těsně před vpádem vojsk Varšavské smlouvy
v něm v roce 1968 se Sověty jednaly tehdejší československé špičky
v čele s Alexandrem Dubčekem. Tím ale jejich jakákoli podobnost končí
atd.".
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/historie/lesk-a-bida-salonnich-vozu--od-masaryka-k-husakovi/-9088/24,0,,/
Odpověděl/a – 26.duben 14:34
Odpověď dostanete v odkazu.
"Příběh exkluzivního železničního vagónu následníka trůnu arcivévody Františka Ferdinanda d’Este (2011). Režie J. Střecha
V roce 1909 vyrobily Ringhofferovy závody na Smíchově salonní vůz pro arcivévodu Františka Ferdinanda. Následník trůnu padl v Sarajevu kulkou atentátníka, smíchovská vagonka byla zbourána. Arcivévodův salonní vůz však stále jezdí a v roce 2010 reprezentoval naši zemi na výstavě panovnických vlaků v jedinečném železničním muzeu v holandském Utrechtu."
Další článek – Martin Navrátil
„Lesk a bída salonních vozů: Od Masaryka k Husákovi“
Těžko hledat propastnější rozdíl, než jaký nabízejí dva vagony určené ke stejnému účelu. Oba vozily hlavu státu – ten první Tomáše G. Masaryka, druhý o několik desetiletí později posledního komunistického prezidenta Gustáva Husáka. Těsně před vpádem vojsk Varšavské smlouvy v něm v roce 1968 se Sověty jednaly tehdejší československé špičky v čele s Alexandrem Dubčekem. Tím ale jejich jakákoli podobnost končí atd.".
Železniční zajímavosti
„K salonním a společenským vozům je potřebné napsat několik slov
úvodem. Předně, oblast salonních a společenských vozů není detailně
prozkoumána. Vývoj některých vozů je popsán dostatečně, u většiny
vozů jsou ale v jejich historii bílá místa. V několika případech je
vývoj přečíslování konkrétního vozu hypotézou na základě dochovaných
indicií. Údaje různě možně sehnané k těmto vozům si v některých
případech protiřečí. Salonní vozy se v 60. a 70. letech v některých
případech prolínaly s vozy lůžkovými nebo jídelními. Tato fakta je
potřeba vzít při prohlížení údajů salonních a společenských vozů do
úvahy.
Na těchto stránkách jsou zahrnuty vozy vyrobené od roku 1965 a dále vozy
vyrobené před rokem 1965, které ale byly v roce 1965 ještě provozované
nebo se dochovaly ve sbírkových fondech. Vozy vyřazené z provozu před
rokem 1965 a zároveň nedochované nejsou uvedeny“.
http://www.alanbutschek.cz/rady/rada_sr.php
–
Další druhy vozů – viz historie
Vozy jídelní, vozy k sezení a lehátkové s bufetovým oddílem
http://www.alanbutschek.cz/rady/rada_wr.php
--
Nové typy vozů
http://www.zelpage.cz/zpravy/7609?lang=cs