klumprt
Odpověděl/a – 4.září 15:52
Viděl bych tam 3 hlavní důvody:
- Demografie. Když před dvaceti až třiceti lety byly ve středoškolském
věku početně silné Husákovy děti, tak na maturitní obory, zejména
gymnázia, se dostávala skutečně vrstva těch nejlepších. Jestliže
dnešní gymnázia mají stejný počet tříd, přitom středoškoláků
celkově je, dejme tomu, polovina, tak nemůžeme očekávat, že na gymplech
budou tak bystré hlavičky, jako byly ty Husákovy.
- Atmosféra ve společnosti. S pádem komunismu došlo ke změně vnímání
veškerých veřejných institucí. Instituce už nejsou považovány za něco
úctyhodného, autoritativního, nadřazeného, ale za zprostředkovatele
služeb a veřejných statků pro daňového poplatníka. Což je vcelku
správné takto vnímat u policie, soudů, nebo různých úřadů, ovšem
u školy je to trochu jinak. Základka ještě může být brána jako služba,
jejímž účelem je nalít do hlav každého malého občana aspoň to
nejnutnější k životu. Ale na střední škole se už musí student sám
ohánět, musí podávat nějaké výkony, aby vůbec obhájil to, že ho na tu
školu přijali. To už nefunguje tak, že tatínek platí daně a já chci za
to maturitu. A toto nechápou mnozí studenti a ani mnozí rodiče.
- Tlak státu na „vzdělanost“ občanů. Někdo tam nahoře má pocit, že
je nutné mít stejné procento bakalářů a magistrů, jako mají země
západní Evropy. Materiál, ze kterého je mají školy vyrobit, je ale pořád
stejný. Pokud se nevynaleznou nějaké nové supervzdělávací metody, tak se
to nutně musí odrazit na nižší kvalitě absolventů. Výsledkem bude jenom
to, že zatímco před dvaceti lety byli na pracáku hlavně lidé se
základním vzděláním, v budoucnu se dá očekávat nárůst vysokoškolsky
vzdělaných nezaměstnaných. Jaký je rozdíl mezi nezaměstnaným se ZŠ a
nezaměstaným s VŠ titulem? No přeci ten, že do toho vysokoškoláka už
narval stát víc peněz.