Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 28.březen 18:14

Problém budou mít oba dva. Ona se každá nehoda řeši individuálně – né automaticky. Namaluje se plánek nehody a bude se řešit v jaké pozici došlo ke střetu, případně kde mohl být řidič motorky v momentě kdy začal do křižovatky vjíždět řidič vozidla.

Ještě přidám, co k tomu říká judikatura:

Nejvyšší soud ČR (podle usnesení ze dne 25. 9. 2008, sp. zn. 11 Tdo 639/2008: řidič, jedoucí po vedlejší komunikaci je povinen dát přednost vozidlům pohybujícím se na hlavní silnici, a to bez ohledu na rychlost jakou vozidlo na hlavní silnici jede. Pokud však řidič na hlavní silnici jede rychlostí, která výrazně překračuje maximální povolenou rychlost, takže tím řidiči na vedlejší silnici znemožní nebo podstatně ztíží, aby mu dal přednost v jízdě, nejedná se u řidiče přijíždějícího k hlavní silnici po vedlejší komunikaci o zaviněné porušení této povinnosti. Pohybuje-li se však vozidlo jedoucí po hlavní komunikaci tak výrazně vyšší rychlosti oproti rychlosti která byla v daném úseku povolena, že tento rozdíl musí každý průměrný řidič zaregistrovat, je povinen tomuto stavu přizpůsobit své počínání při vjezdu na hlavní silnici. Místní znalost dopravní situace je v daných podmínkách vždy podpůrná a nemůže převládnout nad povinností bezprostředního prověření aktuální situace na hlavní vozovce. Řidič na vedlejší silnici je nezbytně povinen s ohledem na tyto skutečnosti rychlost blížících se vozidel odhadnout.

Rozhodnutí NS sp. zn. 7 Tdo 1411/2006 Při dopravních nehodách, k nimž dochází střetem vozidla jedoucího po hlavní silnici s vozidlem vjíždějícím do křižovatky z vedlejší silnice, je zásadně vinen řidič, který nerespektoval stanovenou přednost v jízdě a pokud nerespektováním pravidel silničního provozu přispěl i řidič jedoucí s vozidlem po hlavní, může jít z jeho strany nejvýše o spoluzavinění.

Sb. rozh. tr. č. 44/2000, Rozhodnutí OS Nový Jičín sp. zn. 2T 71/97 – Dát přednost v jízdě ve smyslu ustanovení §2 odst. 2 vyhlášky č. 99/1989 Sb. neznamená povinnost řidiče počínat si tak, aby žádným způsobem neomezil směr nebo rychlost jízdy řidiče, který má přednost v jízdě. Řidič poruší takovou povinnost jen tehdy, jestliže vytvoří dopravní situaci, kdy řidič který má přednost v jízdě, musí, aby se vyhnul střetu s jeho vozidlem, učinit takový zásah do řízení, který lze charakterizovat jako náhlou změnu směru nebo rychlosti jízdy. Tím není např. mírné přibrzdění nebo plynulé přejetí do jiného jízdního pruhu za okolností, kdy k těmto manévrům má řidič dostatek času a není jím na překážku stav vozovky nebo dopravní situace.

Tyto judikáty jsou aplikovatelné i za součástí současné právní úpravy. Vyplývá z toho taky že řidič který jede po hlavní silnici si nemůže „vynucovat“ absolutně ničím nerušenou jízdu bez ohledu na okolní situaci.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 29.březen 18:37

Problém budou mít oba dva. Ona se každá nehoda řeši individuálně – né automaticky. Namaluje se plánek nehody a bude se řešit v jaké pozici došlo ke střetu, případně kde mohl být řidič motorky v momentě kdy začal do křižovatky vjíždět řidič vozidla.

Ještě přidám, co k tomu říká judikatura:

Nejvyšší soud ČR (podle usnesení ze dne 25. 9. 2008, sp. zn. 11 Tdo 639/2008: řidič, jedoucí po vedlejší komunikaci je povinen dát přednost vozidlům pohybujícím se na hlavní silnici, a to bez ohledu na rychlost jakou vozidlo na hlavní silnici jede. Pokud však řidič na hlavní silnici jede rychlostí, která výrazně překračuje maximální povolenou rychlost, takže tím řidiči na vedlejší silnici znemožní nebo podstatně ztíží, aby mu dal přednost v jízdě, nejedná se u řidiče přijíždějícího k hlavní silnici po vedlejší komunikaci o zaviněné porušení této povinnosti. Pohybuje-li se však vozidlo jedoucí po hlavní komunikaci tak výrazně vyšší rychlosti oproti rychlosti která byla v daném úseku povolena, že tento rozdíl musí každý průměrný řidič zaregistrovat, je povinen tomuto stavu přizpůsobit své počínání při vjezdu na hlavní silnici. Místní znalost dopravní situace je v daných podmínkách vždy podpůrná a nemůže převládnout nad povinností bezprostředního prověření aktuální situace na hlavní vozovce. Řidič na vedlejší silnici je nezbytně povinen s ohledem na tyto skutečnosti rychlost blížících se vozidel odhadnout.

Rozhodnutí NS sp. zn. 7 Tdo 1411/2006 Při dopravních nehodách, k nimž dochází střetem vozidla jedoucího po hlavní silnici s vozidlem vjíždějícím do křižovatky z vedlejší silnice, je zásadně vinen řidič, který nerespektoval stanovenou přednost v jízdě a pokud nerespektováním pravidel silničního provozu přispěl i řidič jedoucí s vozidlem po hlavní, může jít z jeho strany nejvýše o spoluzavinění.

Sb. rozh. tr. č. 44/2000, Rozhodnutí OS Nový Jičín sp. zn. 2T 71/97 – Dát přednost v jízdě ve smyslu ustanovení §2 odst. 2 vyhlášky č. 99/1989 Sb. neznamená povinnost řidiče počínat si tak, aby žádným způsobem neomezil směr nebo rychlost jízdy řidiče, který má přednost v jízdě. Řidič poruší takovou povinnost jen tehdy, jestliže vytvoří dopravní situaci, kdy řidič který má přednost v jízdě, musí, aby se vyhnul střetu s jeho vozidlem, učinit takový zásah do řízení, který lze charakterizovat jako náhlou změnu směru nebo rychlosti jízdy. Tím není např. mírné přibrzdění nebo plynulé přejetí do jiného jízdního pruhu za okolností, kdy k těmto manévrům má řidič dostatek času a není jím na překážku stav vozovky nebo dopravní situace.

Tyto judikáty jsou aplikovatelné i za současné právní úpravy. Vyplývá z toho taky že řidič který jede po hlavní silnici si nemůže „vynucovat“ absolutně ničím nerušenou jízdu bez ohledu na okolní situaci.