Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 11.březen 13:02

V odkazu na Wikipedii jsou uvedeny útvary a o jazyce jen to, že se užívají výrazy aktualizované a automatizované.
Jazykové prostředky:
tzv. publicismy , specifické vyjadřování, osobitost novináře.
těžiště spočívá v podstatných jménech a slovesech; jen zcela nutná přídavná jména a hodnotící výrazy.
přesnost vyjádření, jednoznačnost (prostředky a, ale, avšak, nicméně, kromě toho, na druhé straně – signalizují obrat)
využití automatizace – výrazy používané často, předpokládané, očekávané – mít rezervy, předpokládat, setrvat v rozhovoru … umožňují orientaci, rychlou informovanost, (vhodné ve sport. zprávách), ale příliš otřelé fráze (klišé´jsou nevhodné
akutalizace – opak – nové výrazy, působivé, neobvyklé, upoutávají čtenáře či posluchače, hovorová frazeologie, např. dopravní infarkt
článek je psán ve 3. osobě – 1. osoba jen u sloupků – zpestřuje text, čtivost

Důležitá je úloha titulků
jazykově náročné, působivé, živé
konkrétní, stručné, bezprostřední (slovesa v přít. čase)
naznačují obsah textu

důležitá je grafická úprava

To jsou obecné informace. Jinak jednotlivé publicistické útvary se pak liší užitím jazykových prostředků – např. citově zabarvené výrazy, ironické výrazy, politické fráze, obrazné vyjadřování, slova nespisovná, slangová, řečnické otázky, kupení synonym atd.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 16.září 19:25

V odkazu na Wikipedii jsou uvedeny útvary a o jazyce jen to, že se užívají výrazy aktualizované a automatizované.

Jazykové prostředky ve stylu publicistickém se nazývvají
tzv. publicismy = specifické vyjadřování, osobitost novináře.
těžiště spočívá v podstatných jménech a slovesech; jen zcela nutná přídavná jména a hodnotící výrazy.
přesnost vyjádření, jednoznačnost (prostředky a, ale, avšak, nicméně, kromě toho, na druhé straně – signalizují obrat)
využití automatizace – výrazy používané často, předpokládané, očekávané – mít rezervy, předpokládat, setrvat v rozhovoru … umožňují orientaci, rychlou informovanost, (vhodné ve sport. zprávách), ale příliš otřelé fráze (klišé´jsou nevhodné
akutalizace – opak – nové výrazy, působivé, neobvyklé, upoutávají čtenáře či posluchače, hovorová frazeologie, např. dopravní infarkt
článek je psán ve 3. osobě – 1. osoba jen u sloupků – zpestřuje text, čtivost

Důležitá je úloha titulků
jazykově náročné, působivé, živé
konkrétní, stručné, bezprostřední (slovesa v přít. čase)
naznačují obsah textu

důležitá je grafická úprava

To jsou obecné informace. Jinak jednotlivé publicistické útvary se pak liší užitím jazykových prostředků – např. citově zabarvené výrazy, ironické výrazy, politické fráze, obrazné vyjadřování, slova nespisovná, slangová, řečnické otázky, kupení synonym atd.

Podle učebnice CJL
https://books­.google.cz/bo­oks?id=wQmI7OF­XmokC&pg=PA209&l­pg=PA209&dq=pu­blicismy&source=bl&ot­s=Qzvfx-c3Sr&sig=wWpj­GFsRj_h5hGxBg2E­akcz8_IA&hl=cs&sa=X­&ved=0CFwQ6AEw­CWoVChMI8dWdjIn8­xwIVRVsUCh0w5g5w­#v=onepage&q=pu­blicismy&f=fal­se