Odpověděl/a – 11.březen 13:02
V odkazu na Wikipedii jsou uvedeny útvary a o jazyce jen to, že se
užívají výrazy aktualizované a automatizované.
Jazykové prostředky:
tzv. publicismy , specifické vyjadřování, osobitost novináře.
těžiště spočívá v podstatných jménech a slovesech; jen zcela nutná
přídavná jména a hodnotící výrazy.
přesnost vyjádření, jednoznačnost (prostředky a, ale, avšak, nicméně,
kromě toho, na druhé straně – signalizují obrat)
využití automatizace – výrazy používané často, předpokládané,
očekávané – mít rezervy, předpokládat, setrvat v rozhovoru …
umožňují orientaci, rychlou informovanost, (vhodné ve sport. zprávách),
ale příliš otřelé fráze (klišé´jsou nevhodné
akutalizace – opak – nové výrazy, působivé, neobvyklé, upoutávají
čtenáře či posluchače, hovorová frazeologie, např. dopravní infarkt
článek je psán ve 3. osobě – 1. osoba jen u sloupků – zpestřuje
text, čtivost
Důležitá je úloha titulků
jazykově náročné, působivé, živé
konkrétní, stručné, bezprostřední (slovesa v přít. čase)
naznačují obsah textu
To jsou obecné informace. Jinak jednotlivé publicistické útvary se pak liší užitím jazykových prostředků – např. citově zabarvené výrazy, ironické výrazy, politické fráze, obrazné vyjadřování, slova nespisovná, slangová, řečnické otázky, kupení synonym atd.
Odpověděl/a – 16.září 19:25
V odkazu na Wikipedii jsou uvedeny útvary a o jazyce jen to, že se užívají výrazy aktualizované a automatizované.
Jazykové prostředky ve stylu publicistickém se nazývvají
tzv. publicismy = specifické vyjadřování, osobitost novináře.
těžiště spočívá v podstatných jménech a slovesech; jen zcela nutná
přídavná jména a hodnotící výrazy.
přesnost vyjádření, jednoznačnost (prostředky a, ale, avšak, nicméně,
kromě toho, na druhé straně – signalizují obrat)
využití automatizace – výrazy používané často, předpokládané,
očekávané – mít rezervy, předpokládat, setrvat v rozhovoru …
umožňují orientaci, rychlou informovanost, (vhodné ve sport. zprávách),
ale příliš otřelé fráze (klišé´jsou nevhodné
akutalizace – opak – nové výrazy, působivé, neobvyklé, upoutávají
čtenáře či posluchače, hovorová frazeologie, např. dopravní infarkt
článek je psán ve 3. osobě – 1. osoba jen u sloupků – zpestřuje
text, čtivost
Důležitá je úloha titulků
jazykově náročné, působivé, živé
konkrétní, stručné, bezprostřední (slovesa v přít. čase)
naznačují obsah textu
To jsou obecné informace. Jinak jednotlivé publicistické útvary se pak liší užitím jazykových prostředků – např. citově zabarvené výrazy, ironické výrazy, politické fráze, obrazné vyjadřování, slova nespisovná, slangová, řečnické otázky, kupení synonym atd.