Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 17.červenec 16:04

Něco z mnoha:

pro dva: Duci, duci, ve dvojici, táta s mámou, táta s mámou, klep chleb, klep, chleb, klep, chleb, klep, chleb;
pro tři: Vezmi cep, pojď na mlat, dám ti chléb, dám ti plat, pojď čtvrtej, nestůj tam, klepy klop na ten snop, ze snopa zrní je;
pro čtyři: Čtyři kúty, dva mrhúty, a v prostředku třesky, plesky;
pro pět: Pata za patou, pata za patou, pátej vomítá, koště jen lítá;
pro šest: Dej pozor a koukej, jak dou cepy bouchej, šestou ránu dávej, nic z ní neodkládej…
Nesmí být pauza za verši. Musí to „frčet“ pořád dál a dokola.
Jiný zdroj:
Když se mlátí jen ve dvojici, není to obtížné. Dva mlatci se snadno shodnou. Těžší je ale srovnat rytmus tří, čtyř, pěti nebo i šestimlatců. Proto se při mlácení opakovaly kratičké říkanky, které na počet slabik určovaly rytmu súhozů.
Ve dvou si mlatci mohli říkat: „Šišky vřou, už budou.“ Ve čtyřech se říkalo: „Šišky
s mákem, šišky s mákem,“ anebo: „Snop na patře, shoď ho, bratře!“ V pěti: „Husa pečená, husa pečená“ a v šesti: „Buchty do pekárny, buchty do pekárny.“ Držet tempo bylo důležité, protože cep může v rukách nešikovného člověka být nebezpečný – ostatně i tak občas k úrazům docházelo.

Různé zdroje.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 22.srpen 12:56

Něco z mnoha:

pro dva: Duci, duci, ve dvojici, táta s mámou, táta s mámou, klep chleb, klep, chleb, klep, chleb, klep, chleb;
pro tři: Vezmi cep, pojď na mlat, dám ti chléb, dám ti plat, pojď čtvrtej, nestůj tam, klepy klop na ten snop, ze snopa zrní je;
pro čtyři: Čtyři kúty, dva mrhúty, a v prostředku třesky, plesky;
pro pět: Pata za patou, pata za patou, pátej vomítá, koště jen lítá;
pro šest: Dej pozor a koukej, jak dou cepy bouchej, šestou ránu dávej, nic z ní neodkládej…
Nesmí být pauza za verši. Musí to „frčet“ pořád dál a dokola.

https://wiki.rvp­.cz/Kabinet/Vi­dea/Zem%C4%9Bd­%C4%9Blsk%C3%A9_pr%C3%A1­ce/Ml%C3%A1cen%C3%AD_o­bil%C3%AD

Jiný zdroj:
Když se mlátí jen ve dvojici, není to obtížné. Dva mlatci se snadno shodnou. Těžší je ale srovnat rytmus tří, čtyř, pěti nebo i šestimlatců. Proto se při mlácení opakovaly kratičké říkanky, které na počet slabik určovaly rytmu súhozů.
Ve dvou si mlatci mohli říkat: „Šišky vřou, už budou.“ Ve čtyřech se říkalo: „Šišky
s mákem, šišky s mákem,“ anebo: „Snop na patře, shoď ho, bratře!“ V pěti: „Husa pečená, husa pečená“ a v šesti: „Buchty do pekárny, buchty do pekárny.“ Držet tempo bylo důležité, protože cep může v rukách nešikovného člověka být nebezpečný – ostatně i tak občas k úrazům docházelo.

https://www.e­vamachkova.cz/bo­ok/export/html/206