Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 27.leden 11:26

Důvodů může být/je několik.
A JSOU CELKEM LOGICKÝM VYÚSTĚNÍM SITUACE.
Pokusím se vycházet jen z našeho kraje (3 okresy).
Jedním z hlavních důvodů byly slabší ročníky žáků a nezájem o státní školu.
Přestalo se plánovat. Tedy hlídat, aby na trhu práce, nechyběli zaměstnanci.
Překotný vznik nových SŠ, oborů soukromých SŠ > nadbytek ekonomů, žádní kominíci 😉
Dnes se každému, kdysi učilišti, říká SŠ (možnost získání maturity a přestupu).
Privatizace.
Spousta „fabrik“ ukončila činnost, byla zlikvidována. Státní podniky, mívaly často své učně,
„své školy“. Jen pár příkladů KV kraj: roky se OMEZUJE důlní činnost (ukončí se) ⇒ zbytečné učební obory. HDB Sokolov, měly obrovské strojírny v Chebu, Sokolově i v ostatních detašovaných pracovištích. Privatizace = rozdrobení, převod do soukromých rukou = zmenšení, částečně zánik.
Dnes Ty stávající strojírenské podniky, nemají zámečníky, obráběče kovů, soustružníky.
Zaniklé SŠ nebo s omezením, znovu zavádějí, „oprašují“ zaniklé obory.
Zlikvidovaná konkurence zvenčí = zánik skláren, výroba zrcadel (k čemu učně?).
LEVNÝ porcelán, keramika z Asie ´⇒ nezájem kvalitní a drahý(luxusní) porcelán ⇒ zánik porcelánek, omezení výroby. Ty věhlasné, bojují dnes o přežití.
Zanikla Tosta Aš, Krajka Kraslice.
Ukončení výroby vlny (Svatava, Hazlov, Aš) = pro nezájem o příti a vlnu. Velkovýroba jiný způsob oblékání. Praktické materiály......
Škoda Rotava a Ostrov nad Ohří (trolejbusy). Zbytečné průmyslové školy a učňovské obory. Podobně jsou na tom hudební nástroje, již jen zlomky (Luby, Kraslice).
GASTRO, obor Kuchař/číšník – v Karlovách Varech, v Sokolově i v Mariánských Lázních (zde i Hotelová škola. Cestovní ruch, ve 2 okresech (ze 3 v kraji) > nedostatek uplatnění pro absolventy.
Tak mohu pokračovat dál (prodavači, kadeřnice). P švadleny zájem není…… na zakázky se nešije a ve fabrice, po zaučení na jeden pracovní úkon, není potřebné, odborné vzdělání.
O truhláře zájen nebyl, nedostatek zájmu byl i ze strany žactva.
Když zanikne kolos ČSAD, včetně nákladní dopravy. Dílen, ve kterých se opravovaly autobusy a nákladní vozy. Zanikla míst, možnost vykonávat praxi a a potřeba automechaniků. Stačí nižší počet.
ZÁNIK JZD a Státních statků ⇒ omezení v zájmu oborů v zemědělství (pěstitel, chovatel, mechanik).
TO JE JEN PÁR PŘÍKLADŮ, Z NEJMENŠÍHO KRAJE ČR.
Podobně o proběhlo a je i jinde v ČR.

Až od ledna 2011 je DŮLEŽITÉ. mít, získat odbornost, pro výkon mnoha povolání. Případně do 3 let si vzdělání doplnit, nastoupit do školy, dostudovat.

ZAMĚSTNAVATELÉ
Tam, kde to jde, upřednostní méně vzdělaného zaměstnance, zaučí sami, nebo v rámci rekvalifikace (PÚ). Takovému, třeba i nevyučenému prodavači, mohli dát nižší mzdy.....
VÝSLEDEK je opět nedostatek odborné pracovní síly. Nebyla potřeba, chyběl zájem. Školy obory zrušily nebo se sloučily, či zanikly.

DALŠÍM příkladem je slučování dvou škol, stejného oboru v jeden komplex (též příklady z kraje.
Věřím, že se mi podařilo v kostce, popsat ty základní důvody, úbytku SŠ 😉

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 27.leden 11:43

Důvodů může být/je několik.
A JSOU CELKEM LOGICKÝM VYÚSTĚNÍM SITUACE.
Pokusím se vycházet jen z našeho kraje (3 okresy).
Jedním z hlavních důvodů byly slabší ročníky žáků a nezájem o státní školu.
Přestalo se plánovat. Tedy hlídat, aby na trhu práce, nechyběli zaměstnanci.
Překotný vznik nových SŠ, oborů soukromých SŠ > nadbytek ekonomů, žádní kominíci 😉
Dnes se každému, kdysi učilišti, říká SŠ (možnost získání maturity a přestupu).
Privatizace.
Spousta „fabrik“ ukončila činnost, byla zlikvidována. Státní podniky, mívaly často své učně,
„své školy“. Jen pár příkladů KV kraj: roky se OMEZUJE důlní činnost (ukončí se) ⇒ zbytečné učební obory. HDB Sokolov, měly obrovské strojírny v Chebu, Sokolově i v ostatních detašovaných pracovištích. Privatizace = rozdrobení, převod do soukromých rukou = zmenšení, částečně zánik.
Dnes Ty stávající strojírenské podniky, nemají zámečníky, obráběče kovů, soustružníky.
Zaniklé SŠ nebo s omezením, znovu zavádějí, „oprašují“ zaniklé obory.
Zlikvidovaná konkurence zvenčí = zánik skláren, výroba zrcadel (k čemu učně?).
LEVNÝ porcelán, keramika z Asie ´⇒ nezájem kvalitní a drahý(luxusní) porcelán ⇒ zánik porcelánek, omezení výroby. Ty věhlasné, bojují dnes o přežití.
Zanikla Tosta Aš, Krajka Kraslice.
Ukončení výroby vlny (Svatava, Hazlov, Aš) = pro nezájem o příti a vlnu. Velkovýroba jiný způsob oblékání. Praktické materiály......
Škoda Rotava a Ostrov nad Ohří (trolejbusy). Zbytečné průmyslové školy a učňovské obory. Podobně jsou na tom hudební nástroje, již jen zlomky (Luby, Kraslice).
GASTRO, obor Kuchař/číšník – v Karlovách Varech, v Sokolově i v Mariánských Lázních (zde i Hotelová škola. Cestovní ruch, ve 2 okresech (ze 3 v kraji) > nedostatek uplatnění pro absolventy.
Tak mohu pokračovat dál (prodavači, kadeřnice). P švadleny zájem není…… na zakázky se nešije a ve fabrice, po zaučení na jeden pracovní úkon, není potřebné, odborné vzdělání.
O truhláře zájen nebyl, nedostatek zájmu byl i ze strany žactva.
Když zanikne kolos ČSAD, včetně nákladní dopravy. Dílen, ve kterých se opravovaly autobusy a nákladní vozy. Zanikla míst, možnost vykonávat praxi a a potřeba automechaniků. Stačí nižší počet.
ZÁNIK JZD a Státních statků ⇒ omezení v zájmu oborů v zemědělství (pěstitel, chovatel, mechanik).
TO JE JEN PÁR PŘÍKLADŮ, Z NEJMENŠÍHO KRAJE ČR.
Podobně o proběhlo a je i jinde v ČR.

Až od ledna 2011 je DŮLEŽITÉ. mít, získat odbornost, pro výkon mnoha povolání. Případně do 3 let si vzdělání doplnit, nastoupit do školy, dostudovat.

ZAMĚSTNAVATELÉ
Tam, kde to jde, upřednostní méně vzdělaného zaměstnance, zaučí sami, nebo v rámci rekvalifikace (PÚ). Takovému, třeba i nevyučenému prodavači, mohli dát nižší mzdy.....
VÝSLEDEK je opět nedostatek odborné pracovní síly. Nebyla potřeba, chyběl zájem. Školy obory zrušily nebo se sloučily, či zanikly.
MONTOVNY
TAM NENÍ ČASTO POTŘEBNÁ, ŽÁDNÁ KVALIFIKACE. Lidé dřou, i za pěkné peníze.
Specialistů, na údržbu strojů, chodu firem není třeba tolik.
VELKÁ PROBLÉM JE KVALITA ŠKOLSTVÍ.
Dnes někdy platí, „Kdo neumí, učí“, jde o praktický výcvik. Dříve byl mistrem odborník s praxí. Dnes, ten kdo má školu a obě ruce levé, praxi slabou. Chybí místa vykonávání praktického výcviku.
Pak se stane, že automechanik (má maturitu), nic neumí, kuchař neumí vařit, jen z polotovarů az chemií. Elektrikář se neumí postavit k práci atd. atp. NEMAJÍ, ani základní znalost, povědomost
Školy chrlí po 4 letech maturanty = asistenty. Učí se za chodu v praxi, to co měli (a dříve uměli),
získat ve škole. Je třeba pokračovat ve studiu (VOŠ, VŠ alespoň nižší stupeň, nebo DiS.).
Jinak nemohou vykonávat povolání. Pak končí v montovnách, doplňují regály v marketech (za stejné peníze a za více, než Bc.

DALŠÍM příkladem je slučování dvou škol, stejného oboru v jeden komplex (též příklady z kraje.
Věřím, že se mi podařilo v kostce, popsat ty základní důvody, úbytku SŠ 😉