Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 1.červen 13:46

V zásadě ano, lze, vždy, ovšem ne takovým způsobem, jak to popisuješ, tomu nerozumím, je to mimo můj svět, příliš složíte.

  1. Použiješ officiální, schválený, jízdní řád. Já autobusem (jako cestující) nejezdím, já i po „Praze“ jezdím vlakem (=vlak + tramway, výjimečně město: kam to nejede, dojdu pěšky, do Stodůlek jezdím, třeba, tak, že jedu do Řeporyj, a pak jdu pěšky – si to můžeš najít, kde je ŽST Řeporyje, a kde kostel ve Stodůlkách, náměstí prostě staré Stodůlky), takž Ti to všecko budu illustrovat na jízdních řádech železničních dopravců. Každý dopravce musí vydávat jízdní řád, smluvní přepravní podmínky, tarif, jehož součástí je ceník. Jízdní řád je něco, jako toto: https://www.hzpp­.hr/Media/Defau­lt/Documents/VOZ­NI%20RED%202023/POL­JA/POLJA%20V6/pol­je%2090%20%20v6%206_2_20­23.pdf. Úmyslně jsem použil jízdní řád, kde jsou kilometry, protože, v dnešní době, už ne každý železniční dopravce tarifikuje podle kilometráže. No tak si to najdeš, a tam ty informace, které budeš potřebovat k výpočtu jízdného a dovozného podle tarifu, musí být, buďto kilometráž, nebo zóny PID / S-Bahn / něco jiného podobného v autobusové dopravě.
  2. Najdeš si tarif pro příslušnou linku a spoj. V zásadě mají autobusoví dopravci, buďto, linky ve vlastní régii, to jest podle vlastního – většinou kilometrického – tarifu. No tak si najdeš vzdálenost a podle toho ustanovíš cenu, jízdenky v rámci kilometrického tarifu autobusových dopravců jsou, zpravidla, nepřestupní, neboli odbavuješ se u řidiče a pro každý spoj zvlášť. Pokud je někde spoj integrován, tak se většinou platí podle kombinace čas + pásmo. No tak v tom ouředním jízdním řádu je pásmo, tak si spočítáš, přes kolik pásem pojedeš, plus si spočítáš čas. A pak v ceníku najdeš, kolik zaplatíš. Třetí možnost je globální cena. Zase příklad z železniční dopravy: svého času ČasuDost provozovala vlak Ex 502/503 Manažer, komerčně nazvaný jako SuperCity, který jel z Moravské Ostravy Hbf, do Prahy FJB, a stál jenom ve Svinově, a to jenom na nástup (a opačně jenom na výstup). No a na ten vlak bylo tzv. globální jízdné – pokud se dobře pamatuju, tak ze začátku Kč 500.00 a celý vlak byl složený jenom z vozů 1. třídy. Tak to je globální cena a aplikují to i autobusoví dopravci, pokud se dobře pamatuju, tak RegioJet to tak má: najdeš tabulku, a tam máš na jedné, i na druhé, straně seznam zastávek, a mezi nimi si najdeš cenu.

To je celé, funguje to všude na světě. Samozřejmě třeba nemusíš nutně hledat takto komplikovaně v tarifu, najdeš si, že chceš jet z do, a pak na stránkách dopravce zadáš, že chceš jet z do, on ti nabídne konkrétní spoje, Ty si vybereš ten, kterým chceš jet, a on Ti i napíše konkrétní nabídku cen. Ty si vybereš, no a můžeš si to tam hned online zaplatit a jízdenku mít vytištěnou, na placatém přístroji atp.

U IDOSu, ELISu a podobných, ryze komerčních, vyhledávačů spojení, buď obecně velmi, velmi opatrný, jsou v tom opravdu chyby oproti úředním jízdním řádům. Nevím, jak u autobusů, ale u vlaku dosti často. Tak abys se, jednou, nedivil.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 1.červen 13:50

V zásadě ano, lze, vždy, ovšem ne takovým způsobem, jak to popisuješ, tomu nerozumím, je to mimo můj svět, příliš složité.

  1. Použiješ officiální, schválený, jízdní řád. Já autobusem (jako cestující) nejezdím, já i po „Praze“ jezdím vlakem (=vlak + tramway, výjimečně metro: kam to nejede, dojdu pěšky, do Stodůlek jezdím, třeba, tak, že jedu do Řeporyj, a pak jdu pěšky – si to můžeš najít, kde je ŽST Řeporyje, a kde kostel ve Stodůlkách, náměstí prostě staré Stodůlky), takž Ti to všecko budu illustrovat na jízdních řádech železničních dopravců. Každý dopravce musí vydávat jízdní řád, smluvní přepravní podmínky, tarif, jehož součástí je ceník. Jízdní řád je něco, jako toto: https://www.hzpp­.hr/Media/Defau­lt/Documents/VOZ­NI%20RED%202023/POL­JA/POLJA%20V6/pol­je%2090%20%20v6%206_2_20­23.pdf. Úmyslně jsem použil jízdní řád, kde jsou kilometry, protože, v dnešní době, už ne každý železniční dopravce tarifikuje podle kilometráže. No tak si to najdeš, ty informace, které budeš potřebovat k výpočtu jízdného a dovozného podle tarifu, tam musí být, buďto kilometráž, nebo zóny PID / S-Bahn / něco jiného podobného v autobusové dopravě.
  2. Najdeš si tarif pro příslušnou linku a spoj. V zásadě mají autobusoví dopravci, buďto, linky ve vlastní régii, to jest podle vlastního – většinou kilometrického – tarifu. No tak si najdeš vzdálenost a podle toho ustanovíš cenu; jízdenky v rámci kilometrického tarifu autobusových dopravců jsou, zpravidla, nepřestupní, neboli odbavuješ se u řidiče a pro každý spoj zvlášť. Pokud je někde spoj integrován, tak se většinou platí podle kombinace čas + pásmo. No tak v tom ouředním jízdním řádu je pásmo, tak si spočítáš, přes kolik pásem pojedeš, plus si spočítáš čas. A pak v ceníku najdeš, kolik zaplatíš. Třetí možnost je globální cena. Zase příklad z železniční dopravy: svého času ČasuDost provozovala vlak Ex 502/503 Manažer, komerčně nazvaný jako SuperCity, který jel z Moravské Ostravy Hbf, do Prahy FJB, a stál jenom ve Svinově, a to jenom na nástup (a opačně jenom na výstup). No a na ten vlak bylo tzv. globální jízdné – pokud se dobře pamatuju, tak ze začátku Kč 500.00 a celý vlak byl složený jenom z vozů 1. třídy. Tak to je globální cena a aplikují to i autobusoví dopravci, pokud se dobře pamatuju, tak RegioJet to tak má: najdeš tabulku, a tam máš na jedné, i na druhé, straně seznam zastávek, a mezi nimi si najdeš cenu.

To je celé, funguje to všude na světě. Samozřejmě třeba nemusíš nutně hledat takto komplikovaně v tarifu, najdeš si, že chceš jet z do, a pak na stránkách dopravce zadáš, že chceš jet z do, on ti nabídne konkrétní spoje, Ty si vybereš ten, kterým chceš jet, a on Ti i napíše konkrétní nabídku cen. Ty si vybereš, no a můžeš si to tam hned online zaplatit a jízdenku mít vytištěnou, na placatém přístroji atp.

U IDOSu, ELISu a podobných, ryze komerčních, vyhledávačů spojení, buď obecně velmi, velmi opatrný, jsou v tom opravdu chyby oproti úředním jízdním řádům. Nevím, jak u autobusů, ale u vlaku dosti často. Tak abys se, jednou, nedivil.