Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 25.únor 22:58

Mnohem, mnohem těžší otázka, než se zdá a prima vista! 👍

Ne ani tak sama o sobě, ve svém zadání, ale ve vymezení pojmů: co je, objektivně, rub, a co líc? 🤷‍♀️ Co je objektivně dobré, a co je objektivně špatné?

Je křesťanství (tradiční a institucionali­sované, ano, protože je to velice široký pojem, a pro toto jsem nucen ho takto zúžit) dobré? Většina lidí, tady a teď, se jej bude zastávat, udělala-li bys průzkum, je bez jakýchkoli pochyb, že většina lidí by odpověděla „Ano, je.“. Já si to ale nemyslím, protože křesťanství se přidalo na stranu všeho slabého a nízkého^I), je zcela a dokonale irracionální, staví závěry na domněnkách^II), vzbuzuje v lidech mindráky výmyslem hříchu^III), jako vzor dává anarchistu, který měl úspěch^IV), a přitom i ten život toho anarchisty, který měl úspěch, je domněnka.

Takže nastává první problém: neshodneme se, je-li křesťanství rubem, nebo lícem.

Druhý problém: připusťme, pro toto, že jsme za jedno, že křesťanství je rubem, že není dobré. Ale co když naše evropská kultura potřebuje takto mrzačit? Co když toto mrzačení je to nejlepší, čeho se nám dostávalo po stovky let? Ano, teď je jiná doba a institucionali­sované náboženství je celkově na oubytě, křesťanství nevyjímajíc. „Vítr se změnil“, potřeba svatých parasitů a prznitelů dětských duší a těl se snížila, eo ipso, křesťanství, jako fenomén, zanikne (jako fenomén, ne jako celek, prostě se postupně počet křesťanů zredukuje, třeba, na 1/10, nebo 1/20).

A co když ne? Co když, nebýt křesťanství, s jeho institutem hříchu a diktaturou domněnek, bychom na tom byli úplně jinak? Na to neexistuje odpověď.

Válka: jistě, kdo by chtěl válku? Leda tak „blázen“. Ano, ale každá válka přinesla ohromný pokrok v medicíně, hlavně v chirurgii, že ano. Třeba.

Čím jsem starší, tím více se mi zdá, že všecko, co se na světě děje, má nějaký „skrytý“ význam, a čím jsem starší, tím za tím „skrytým“ významem nevidím nic „skrytého“, ale prostou kausalitu, kterou my nejsme s to dohlédnout. A tou původní příčinou je, že nežijeme v harmonii – se sebou samými (jak každý sám se sebou, tak v rámci komunity – malé, ale i globální), s přírodou, se světem, „vesmírem“, neznáme margo našeho jsoucna. A proto, vlastně, že nic špatného neexistuje, že všecko je jen dobré, pouze my nejsme s to pochopit, že si za to můžeme sami a přestat bojovat, a namísto toho začít hledat a smysluplně řešit. Ale, v tomto směru, jsme opravdu hodně v pravěku.

  1. "*Křesťanství přidalo se na stranu všeho slabého, nízkého, netvorného, učinilo ideál z odporu proti všem zachovacím pudům silného života; zkazilo rozum i duševně nejsilnějších povah, učíc pociťovati nejsvrchovanější hodnoty duchovnosti jako hříšné, jako omylné, jako pokušení.*“ – Friedrich Nietzsche: Der Antikrist.
  2. „*Křesťanství je v každém okamžiku možné. Nepotřebuje ani metafyziky, ani asketismu, ani jakékoliv "přírodní vědy“ křesťanské. Křesťanství je život. Učí, jak máme konat.*“ – Friedrich Nietzsche: Der Antikrist.
  3. - byl spáchán největší zločin na lidstvu. – Hřích, ještě jednou řečeno, tato forma sebezprznění člověka par excellence, je vynalezen, aby vědu, aby kulturu, aby všechno povznešení a vznešenost člověka učinil nemožnými! Kněz vládne vynalezením hříchu.“ – Friedrich Nietzsche: Der Antikrist.

IV)

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 25.únor 23:01

Mnohem, mnohem těžší otázka, než se zdá a prima vista! 👍

Ne ani tak sama o sobě, ve svém zadání, ale ve vymezení pojmů: co je, objektivně, rub, a co líc? 🤷‍♀️ Co je objektivně dobré, a co je objektivně špatné?

Je křesťanství (tradiční a institucionali­sované, ano, protože je to velice široký pojem, a pro toto jsem nucen ho takto zúžit) dobré? Většina lidí, tady a teď, se jej bude zastávat, udělala-li bys průzkum, je bez jakýchkoli pochyb, že většina lidí by odpověděla „Ano, je.“. Já si to ale nemyslím, protože křesťanství se přidalo na stranu všeho slabého a nízkého ^I), je zcela a dokonale irracionální, staví závěry na domněnkách ^II), vzbuzuje v lidech mindráky výmyslem hříchu ^III), jako vzor dává anarchistu, který měl úspěch ^IV), a přitom i ten život toho anarchisty, který měl úspěch, je domněnka.

Takže nastává první problém: neshodneme se, je-li křesťanství rubem, nebo lícem.

Druhý problém: připusťme, pro toto, že jsme za jedno, že křesťanství je rubem, že není dobré. Ale co když naše evropská kultura potřebuje takto mrzačit? Co když toto mrzačení je to nejlepší, čeho se nám dostávalo po stovky let? Ano, teď je jiná doba a institucionali­sované náboženství je celkově na oubytě, křesťanství nevyjímajíc. „Vítr se změnil“, potřeba svatých parasitů a prznitelů dětských duší a těl se snížila, eo ipso, křesťanství, jako fenomén, zanikne (jako fenomén, ne jako celek, prostě se postupně počet křesťanů zredukuje, třeba, na 1/10, nebo 1/20).

A co když ne? Co když, nebýt křesťanství, s jeho institutem hříchu a diktaturou domněnek, bychom na tom byli úplně jinak? Na to neexistuje odpověď.

Válka: jistě, kdo by chtěl válku? Leda tak „blázen“. Ano, ale každá válka přinesla ohromný pokrok v medicíně, hlavně v chirurgii, že ano. Třeba.

Čím jsem starší, tím více se mi zdá, že všecko, co se na světě děje, má nějaký „skrytý“ význam, a čím jsem starší, tím za tím „skrytým“ významem nevidím nic „skrytého“, ale prostou kausalitu, kterou my nejsme s to dohlédnout. A tou původní příčinou je, že nežijeme v harmonii – se sebou samými (jak každý sám se sebou, tak v rámci komunity – malé, ale i globální), s přírodou, se světem, „vesmírem“, neznáme margo našeho jsoucna. A proto, vlastně, že nic špatného neexistuje, že všecko je jen dobré, pouze my nejsme s to pochopit, že si za to můžeme sami a přestat bojovat, a namísto toho začít hledat a smysluplně řešit. Ale, v tomto směru, jsme opravdu hodně v pravěku.

  1. "*Křesťanství přidalo se na stranu všeho slabého, nízkého, netvorného, učinilo ideál z odporu proti všem zachovacím pudům silného života; zkazilo rozum i duševně nejsilnějších povah, učíc pociťovati nejsvrchovanější hodnoty duchovnosti jako hříšné, jako omylné, jako pokušení.*“ – Friedrich Nietzsche: Der Antikrist.
  2. „*Křesťanství je v každém okamžiku možné. Nepotřebuje ani metafyziky, ani asketismu, ani jakékoliv "přírodní vědy“ křesťanské. Křesťanství je život. Učí, jak máme konat.*“ – Friedrich Nietzsche: Der Antikrist.
  3. - byl spáchán největší zločin na lidstvu. – Hřích, ještě jednou řečeno, tato forma sebezprznění člověka par excellence, je vynalezen, aby vědu, aby kulturu, aby všechno povznešení a vznešenost člověka učinil nemožnými! Kněz vládne vynalezením hříchu.“ – Friedrich Nietzsche: Der Antikrist.
  4. „*Kristus – anarchista, který měl úspěch. To je vše.*" – Friedrich Nietzsche: Der Antikrist.