Avatar uživatele
Zlatý

Čím změřím kapacitu a napětí nabíjec AA baterie, jestli je taková jakou uvádí výrobce?

Tedy jestli je v tomhle ten problém, koupil jsem si baterie do holícího strojku, a když je do toho vložím, tak se ty kola točej evidentně tak o 40% pomaleji než jakékoliv jiné baterie, ačkoliv uvedená kapacita a volty jsou stejné. Potřeboval bych to nějak ověřit. Nebo to může být i v něčem jiném?
Doplňuji:
Lze to změřit tadytou hračkou? > http://s28.postimg.org/…

Odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Tak pozor. Nabíjecí baterie AA( akumulátory) mají napětí 1,2 V. Jakékoliv jiné AA baterie mají napětí 1,5 V.
Doplňuji:
A nekoupil jsi Značku TRONIC u LIDLA. Patří mezi nejhorší, na rozdíl od alkalických baterií AEROCELL, které jsou jedny z nejlepších.


Avatar uživatele
Bronzový

Pokud s jinými články pracuje strojek normálně, bude vina v nevhodných či vadných bateriích. Snížená kapacita se projeví kratší dobou provozu, ale zde bude patrně skutečnou příčinou větší vnitřní odpor článků. To lze odhalit změřením napětí článku naprázdno (bez zatížení) a následně napětí článku zatíženého určitým proudem. Při zatížení článku jeho napětí poklesne a z velikosti tohoto poklesu lze usoudit na jeho kvalitu, porovnáme-li naměřený údaj s údajem získaným na článku vyhovujícím. Vnitřní odpor lze vypočítat podle Ohmova zákona jako podíl změny svorkového napětí článku a zatěžovacího proudu, který tuto změnu (pokles) vyvolal. Ke změření je třeba vlastnit nejlépe nějaký číslicový multimetr ( použijeme rozsah 2V, stejnosměrné napětí) a zatěžovací rezistor asi 12 Ohm (zatíží článek proudem cca 100 mA).
Jinak kapacitní zkoušku lze rovněž provést, ale zdá se mi to zbytečné.
Je třeba si uvědomit, že u sériového řazení článků stačí, aby jediný z nich měl větší vnitřní odpor a celá kombinace se jeví jako nevyhovující i kdyby ostatní byly 100% v pořádku.
Já bych si tedy holicí strojek na baterie nekoupil, ale chápu, že někdy je nezávislost na napájecí síti rozhodující.
Doplňuji:
K doplněné otázce: Přístroj DT-830B by bylo možné použít za předpokladu, že nebyl před prodejem odbahněn a vysušen po vylovení z nějakého "Titanicu". Zde se jedná o jednoduché měření a porovnání dvou údajů s výsledkem dobrý - špatný, tedy vlastně spíše o zkoušení, než měření. Jinak bych pro trochu serióznější práci doporučil např. M3900, který se dá koupit již za cca 500 Kč. Už s ohledem na další možné využití. Pořizovat si kvůli tomu nějaký dražší přístroj nebo speciální nabíječku s možností měřit kapacitu článků by bylo podle mého názoru jako chodit s kanónem na vrabce.


Avatar uživatele
Zlatý

Může to být způsobeno i vnitřním odporem aku, případně jeho poškozením.

K měření kapacity lze (rámcově) použít některé z nabíječek, např. http://aku-bat.cz/… .
Doplňuji:
Tou "hračkou" můžeš změřit, kde (pravděpodobně) se nachází problém - změř napětí článků vložených do toho strojku před jeho zapnutím a poté po zapnutí:
a) dojde k ´výraznému´ poklesu napětí - články mají malou kapacitu (nedokáží dodávat potřebný proud)
b) nedojde k ´výraznému´ poklesu napětí - články mají velký vnitřní odpor
A) se můžeš pokusit vyřešit opětovným nabitím článků, ale pokud jsou články staré, poškozené (např. přebitím), nenaděláš nic
B) je jednodušší - tady nenaděláš nic rovnou
___
Pokud by sis - pro ´klid duše´, chtěl přímo změřit vnitřní odpor článků, potřeboval by takovou "hračku" ještě jednu. Pak si postav obvod se známým odporem (idálně reostatem, abys mohl měření provést několikrát s různou velikostí odporu) a změř napětí i proud v obvodu.
Pak - podle Kirchofova zákona vypočítáš vnitřní odpor.
___
Jen pro zajímavost - o jaké se jedná články a jaký strojek?


Avatar uživatele
Stříbrný

Kapacita baterie na rychlost otáčení koleček asi nebude mít vliv. Změř napětí čerstvě nabité baterie, pokud bude o dost nižší než nominální, může být vadná baterie nebo nabíječka. Pokud bude napětí v normálu, bude chyba ve strojku.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Zlatý

bolak

mosoj: je to něco čínskýho, nejsem si jistej jestli to má vůbec nějakou značku :)

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Ale změříš to také. Nabíješ aku baterii a dáš ji vybíjet nějakým konstantním proudem . Každou 1/2 hod si budeš zaznamenávat napětí baterie ( tím tvým multimetrem) a dostaneš takovou křivku jakou mně naměřil dataloger. Jenom u toho budeš muset čučet. Z naměřených hodnot se dá již dobře vypočítat kapacita.

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Zde je pro zajímavost moje testování alkalických baterií různých výrobců.
Testování zaznamenáváno datalogerem při konstantním velkém proudovém zatížení 600 mA !!

Nabíjecí jsem netestoval. Nepoužívám je ( používám lion). Navíc si kapacitu mohu změřit kdykoliv na nabíječce.

http://www.ulozisko.sk/…

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Světle modrá křivka je zinkouhlíková baterie z obchodu KIK. Prakticky nepoužitelná pro takovéto zatížení.

Avatar uživatele
Stříbrný

Emefej

Mosoj > dobrá práce.

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Emefej dík. Ještě přikládám porovnání primárních lithium baterií a dvou nejlepších alkalických při stejném zatížení 600 mA.

http://www.ulozisko.sk/…

 

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Věda

Zlatý annas 2732
Zlatý quentos 1320
Zlatý mosoj 1304
Zlatý Drap 962
Zlatý hanulka11 627
Zlatý led 603
Zlatý gecco 589
Zlatý marci1 536
Zlatý arygnoc 507
Zlatý Lamalam 483

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.