Avatar uživatele
Zlatý

Umí dispečeři ŘLP pilotovat letadlo?

K této otázce mě motivoval tento článek: https://www.novinky.cz/….
Dispečer na letišti instruoval nováčka.... Sice dál píšou, že za chvíli přišel na věž odborník. Ale když takový odborník není k dispozici (zřejmě pilot daného druhu letadla), umí i řídící letového provozu pilotovat letadlo, aby v případě nouze pomohl s letem a přistáním?

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Stříbrný

Kelt se mýlí. Na dispečery ATC jsou kladeny stejně vysoké zdravotní nároky, jako na piloty DL. Dispečer ATC umí řídit letadlo spíše v obecné rovině, rozhodně nemají povinné pilotní kurzy a už vůbec ne na to množství typů letadel s nejrůznější výbavou podle nejrůznějšísh leteckých společností. A nakonec za letadlo a cestující nenese odpovědnost dispečer ATC ale kapitán letadla. Srovnání dispečera ATC s instruktorem v autě je velmi falešné přirovnání. Lepší by bylo srovnání s nějakým dispečerem pozemní dopravy. Ten taky nepotřebuje ŘP, dokonce ani nepotřebuje znát funce aut.

Což ovšem neznamená, že mezi dispečery ATC piloti nejsou.

Jen dodám, že pilotovat letadlo dovede průměrně technicky zdatný člověk s mírně pokročilými znalostmi fyziky a aerodynamiky. U složitějších strojů mu pak dispečer může pomoci ovládnout konkrétní stroj, ale určitě k tomu využije své odbornější znalosti a hlavně příslušnou dokumentaci.

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Jestli jsem to dobře pochopil, z odkazu https://www.caa.cz/… vyplývá, že dispečer nemusí mít pilotní průkaz. Pravděpodobně ale má obecné teoretické znalosti, aby mohl pilota instruovat.


Avatar uživatele
Zlatý

Letový dispečer je pozemný navigátor, od ktorého, rovnako ako od lietajúceho navigátora, sa nepožaduje odborná kvalifikácia pilota, ale skôr schopnosť rýchlej matematickofyzikálnej analýzy a "bleskovej" reakcie v rozhodovaní pri riešení danej situácie. Testom o odbornej znalosti a zdravotného stavu sa podrobuje každý rok, rovnako ako "lietajúci personál"
Oprávnene pilotovať lietadlo môže len pilot, ktorý má pre daný typ lietadla potrebné kvalifikačné oprávnenie na základe pravidelných preskúšavaní. Veľké množstvo pozemných navigátorov nikdy nesedelo v pilotnej kabíne lietadla.


Avatar uživatele
Stříbrný

Měl by to umět. Tak jako v autoškole může sedět instruktor v budově a řídit auto vysílačkou, očekává se totéž od dispečera. Ten by měl především uklidnit "pilota" a zabránit škodám na letadle a na životech. Pilot musí mít dobrý zdravotní stav, zrak, dispečer třeba nalétal určitý počet hodin, ale ze zdravotních důvodů do letadla nemůže, ale ty zkušenosti mu nikdo nesebere.
Pozor pánové při řízení auta, když vám manželka radí, jako dispečer.


Avatar uživatele
Zlatý

Sice nemusí ale proč by nemohl ?

Uvědomte si že když se toho člověka jako dítěte ptali čím by chtěl být tak téměř jistě neříkal dispečer ale rozhodně pilot. Takže do určité doby se třeba i jeho kariéra ubírala tímto směrem a nějaký pilotní průkaz pravděpodobně má. Jako malí si určitě hráli s FLIGHT SIMULATOREM místo aby blbnuli s nějakými tupými akčními střílečkami a tam také vypozorovali spoustu věcí odpovídající realitě, což v nich prostě zakotvilo jakési obecné znalosti, kterými mohli nováčkovi radit.

Co by to bylo za dispečera a fanouška letectví kdyby nikdy nic nepilotoval, kdyby se o kokpit dopravního letadla nikdy nijak nezajímal ? Uznejte, to není moc pravděpodobné ... samozřejmě ale nelze očekávat že bude mít pilotní zkušenosti na úrovni letitých kapitánů, to je třeba trochu odlišovat, ale úplně nedotčení, tím rozhodně nebudou. Třeba nebudou tak dobré jejich znalosti řízení velkých letadel podle přístrojů a za asistence počítačů, ale vsadil bych se že pokud jde o řízení letadla za viditelnosti (VFR) budou to mít zmáknuté docela dobře.


Avatar uživatele
Stříbrný

Nemusí, ale často umějí. Navíc v popisovaném případě šlo o malé letadlo pro výcvik nováčků, jistě s co nejjednodušším ovládáním a odolné proti drobným chybám pilotáže.


Avatar uživatele
Bronzový

Nemyslím si, že by to měli umět. Každopádně každá zkušenost se počítá v tomto oboru. Pokud je například nějaký problém, kdy pilot letadla upadne do bezvědomí a cestující převezmou řízení, můžou například sehnat někoho, kdo s tím typem letadla lítá a ten by mu poté vysvětloval co a jak má dělat.

Určitě se to děje pod dohledem řídící věže a budou se snažit poskytnout náhradnímu " pilotovy " maximum informací.

Pokud to letadlo má dost paliva a dost času je to určitě + pro dotyčného jedince, který sedí za kniplem. Každopádně je dost velký rozdíl přistávat například s malinkou Cesnou a Boingem.

Přistání nemusí přežít letadlo, ale hlavní je aby přežili cestující.

Hlavní je neposlat to letadlo střemhlav k zemi a nějak to dopadne.


Avatar uživatele
Registrovaný

Většinou aspoň ví jak se letadlo chová apod. protože pokud by se stal např. teroristický útok, teroristy by zabil oba piloty a až potom byl "odstraněn" tak by měl za knipl zasednout buď nějaký člověk s LP (proč asi) nebo někdo kdo aspoň zažil let letadlem (myslím malé vrtulové, např. adrenalinové dárky atd.) přece jen to znají víc než normální lidi nebo letušky... ale pořád je letový ATC naviguje kde co zmáčknout, jak vytáhnout podvozek atd.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Stříbrný

Edison

Naprosto je potřeba opustit myšlenku, že by cestující v případě nouze převzal řízení letadla. Kabina letadla je v průběhu letu zamčena zevnitř. Je jen pár okamžiků, kdy lze do kabiny někoho vpustit a to opět výhradně zevnitř.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý Drap 939
Stříbrný cukrar 839
Zlatý mosoj 764
Zlatý Kepler 551
Zlatý gecco 478
Stříbrný honza19hk 288
Zlatý led 288
Zlatý Lamalam 278
Zlatý Dochy 276
Zlatý Hlada 275

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.