Avatar uživatele
Stříbrný

Proč se říká pedálu v autě plyn, když auto není na plyn, ale na benzin či naftu?

V letectví se říká páka přípusti motorů, proč v automobilu není taky přípusť motoru, ale plyn, když auto jezdí na benzín nebo naftu?
To, že je dnes i na plyn není podstatné, jelikož tomu pedálu plyn se říkalo dávno předtím.

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

Proč šlapeme na plynový pedál?
http://fanda.nova.cz/…

"Historie „přidání plynu“ teoreticky sahá až k samým počátkům stavby motorů. A to dokonce až k parním stojům, kdy pohonným médiem, které pohánělo písty, byla pára. Jako taková byla v dobách Jamese Watta a jeho pracovního vahadlového parního stroje (1769) brána za plyn.
Do roku 1890 staraly o pracovní směs nikoli karburátory, ale odpařovače. Zde se palivo v nádobkách (nejvíce skleněných) nechalo probublávat a uvolněný plyn byl dávkován do motoru. I když se Wilhelm Maybach zasloužil o konstrukci rozprašovacího karburátoru, stejně se udržely motory s odpařovači ještě několik desetiletí. A tak dodnes nešlapeme na akcelerátor, benzínový nebo naftový pedál, ale v duchu tradic stále šlapeme na plynový pedál."
--
Jinak jazykové vysvětlení

"Označení „plynový pedál“ přišlo do češtiny z americké angličtiny, ve které se akcelerátoru říká „gas pedal“. Slovo „gas“ přitom sice v překladu znamená „plyn“, ale v tomto případě jde o zkráceninu slova „gasoline“, což je americký výraz pro benzín (Angličané mu říkají „petrol“). Takže jde jen o typické komolení a špatný překlad, ne o to, že by někdy měl plynový pedál něco společného s plynem jako takovým."

http://auta.jenpromuze.cz/…

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Takto se tomu říká od jakživa a dříve měly auta karburátory, jinak také zplynovače. Pedálem se otevírala klapka pro přívod zplynovaného benzínu do motoru. Proto plyn. To neznáš ?


Avatar uživatele
Zlatý

Jde o špatný překlad amerického gasoline pedal. Říkej pedál akcelerátoru a budeš mít klid.


Avatar uživatele
Stříbrný

1.) prapůvodně byly motory na dřevoplyn

2.) karburaci vzniká směs benzínu se vzduchem čili jde v podstatě o plyn


Avatar uživatele
Zlatý

protože když v nastartovaným auťáku jemně sešlápneš pedál od benzínu, tak dojde k nějaký reakci mezi skupenstvími no a když pak sešlápneš víc, tak přidáš plyn ;q
https://cs.wikipedia.org/…
..ale vysvětlení pro odbornou veřejnost to není ;q

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Registrovaný

baloun62

1) Původní motory nebyly na dřevoplyn, ale na benzin. A to přesto, že úplně první výbušný Lenoirův motor z roku 1860 byl na plyn. Tento motor však nikdy nepracoval jinak, než v laboratorních podmínkách a nesloužil k jinému účelu, než k demonstraci principu získávání mechanické energie přímo pomocí výbušného spalování bez potřeby dalšího média (páry).
2) V karburátoru vzniká sice směs benzínu se vzduchem, ale není to plyn, je to spray. Plyn je homogenní směs na úrovni molekul, spray je směs plynu a velmi malých kapiček kapaliny. Není tudíž homogenní.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 625
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 572
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 218
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.