Avatar uživatele
Registrovaný

Mají se při nabíjení autobaterie povolit šrouby na dolévání destilky?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Stříbrný

Ano. U klasických údržbových autobaterií nezapomeneme uvolnit víka autobaterie, protože nabíjením a reakcemi uvnitř baterie dochází mimo jiné k tvorbě vodíku. Pokud by neměl kam odcházet, hrozí exploze autobaterie.
http://www.autobaterie-pema.cz /…
http://www.automobily-nahradni dily.cz/…
https://www.google.cz/…

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Bronzový

Důvod k povolení šroubů je - při nabíjení se uvolňuje vodík a kyslík. (elektrolýza vody) Pokud nebude mít kam plyn unikat, může se akumulátor roztrhnout. Pohybovat se kolem akumulátoru s ohněm = nebezpečí výbuchu. Proto se taky akumulátory nabíjejí ve větraných místnostech. Při nabíjení slabým proudem, např.nabíjení alternátorem během jízdy, toto nebezpečí nehrozí, plyn stačí unikat odvětrávacími otvůrky v zátkách.
Doplňuji:
Složitější je to u hermeticky uzavřených akumulátorů,které nemají otvory se zátkou. (např s gelovým elektrolytem) Tyto aku mají přetlakový ventil a dobíjecí napětí nesmí převyšovat hodnotu napětí při kterém by docházelo k plynování. Takto např.dobíjí alternátor - má nízké nabíjecí napětí. Nabíjení alternátorem nelze porovnávat s nabíjením nabíječkou. A jedna rada - při ukončení nabíjení, se musí nejdříve odpojit nabíječka od sítě a teprve potom od baterie.Pokud se to dělá opačně, hrozí nebezpečí výbuchu,zejména u aku s otevřenými zátkami.


Avatar uživatele
Stříbrný

Podle typu baterie. Bezúdržbové (tuším ani výčka nemají) a "low-maintenance" (obvykle je mají přelepené nálepkou) by normální nabíjení měli zvládnout zavřené a pokud je výrazně nepřebiješ, měli by vzniklé plyny regenerovat. Pokud je otevřeš, tak dokonce hloupě o část vody z elektrolytu přijdeš.

U klasických je dobře výčka povolit a hladinu elektrolytu zkontrolovat před a po dobití.


Avatar uživatele
Bronzový

Nevidím k tomu žádný důvod.


Avatar uživatele
Zlatý

Není k tomu, mimo kontroly elektrolytu, žádný důvod. AKU je zajištěn permanentním odvzdušněním. Když víčka otevřeš také se nic nestane.

Doplním otázkou.

A za jízdy se AKU nenabíjí ? Ale nabíjí a dokonce bez proudové regulace. Alternátor do ní dává co je schopen, vzhledem ke svému výkonu a vnitřnímu odporu AKU a víčka máš zavřená.
Proto by se nemělo auto roztlačovat když je AKU vybitý. V tomto případě exploze AKU hrozí !!!!

Většina nabíječek takový proud není schopná dát. Jedná se o několik desítek ampér.
Doplňuji:
Navíc správný konec nabíjení AKU je před začátkem plynování . Pokud nemáš automatickou nabíječku, nabíjej proudem C/10.


Avatar uživatele
Stříbrný

kia, pokud budete dobíjet tak jak se má, nemusíte demontovat ani povolovat zátky. Vždyť při jizdě se taky dobíjí baterka a zátky jsou zašroubvány.

Když bouchne baterka, to je řacha. Na vlastní kůži jsem to zažil, jen to odnesli montérky, které byli samá dírka. (málem jsem se podělal)

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Stříbrný

Dochy

mosoj: Roztláčení auta nevadí akumulátoru. V autě je regulované dobíjecí napětí. Kvůli vnitřním odporům nabíjecí proud nebude kritický. I u vybitého akumulátoru napět velmi rychle stoupne na rozumnou hodnotu.
Roztláčení auta se nedoporučuje u aut s katalyzátorem (tj. dnes prakticky všech), kde hrozí proniknutí většího množství paliva do katalyzátoru a zničení katalyzátoru. Bouchnout může pouze akumulátor již poškozený, nebo v autě s poškozenou elektroinstalací.

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Že je v autě napěťová regulace vím, ale proudová u alternátoru není. Nechci se o tom zmiňovat protože u nabíječek záleží na její charakteristice a laikovi to nebude jasné.

Nicméně se např. doporučuje pořadí připojování kabelů při startování z náhradního zdroje. Nejdříve na AKU a potom na kostru.
Je to právě z bezpečnostních důvodů. Uznávám ovšem že náhradní AKU je o mnoho tvrdší zdroj než alternátor !!!!! Já osobně z nabíjení nedělám ciráty. Mám automatickou nabíječku s automaticky přepínanými charakteristikami a vypínáním. Připojím a víc se o to nestarám. Jedině občas doliji elektrolyt.
Otevírání víček je přežitek z historických dob automobilismu. Nicméně lidé nabíjí lecčíms a lidská blbost je bezmezná.
S tím katalyzátorem souhlas.

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Vnitřní odpor AKU je přímo úměrný napětí na svorkách a o vnitřním odporu píši.

Avatar uživatele
Stříbrný

Dochy

Na to (vnitřní odpor přímo úměrný napětí) jsi přišel jak? Pokud vím, tak to není údaj zrovna snadno dostupný a v materiálech, které jsem našel, je to spíš naopak:
"Vnitřní odpor vzrůstá s
vybitím akumulátoru." - Skoro vše o akumulátorech
a nabíjení, Marconi, http://www.motola.cz/…

"Při nabíjení se vnitřní odpor akumulátoru zmenšuje, při vybíjení se zvětšuje. Vybitý akumulátor má asi dvakrát větší vnitřní odpor, oproti akumulátoru nabitému" - Akumulátory teorie 2 - 6.Olověné akumulátory, Doc. Ing. Jiří Hammerbauer, Ph.D.;http://www.renerga.cz/…

Pořadí připojování kabelů nemá nic společného s roztlačováním. Pořadí je důležité kvůli bezpečnosti. Uvedené pořadí (nejdřív plus, pak mínus, radši minus vybitého a nakonec minus nabitého) snižuje pravděpodobnost lidské chyby či nehody a fatálního zkratování akumulátoru.

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Vnitřní odpor s počítá z měření !!!

Ano s tím vnitřním odporem je to obráceně.
R = U x I

http://physics.fme.vutbr.cz/…

Nedělá mně problém přiznat omyl na rozdíl od těch co svoje špatné odpovědi mažou.

Nejsem neomylný a nikdy jsem nebyl, ale není třeba zabředat do odborných problémů na které se nikdo neptal. Není zde prostor pro diskusi.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 622
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 572
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 218
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.