Pokročilý

Kolik minimálně knih může být dáno na sobě, aby nespadly, jestli-že mají všechny stejnou hmotnost a rozměry ?

Doplňuji:
tak aby pod vrchní knihou nebyl ani kousek knihy spodní a jak to co nejjednoduším způsobem vypočítat( možno i více způsobů)

Odpovědi:

Stříbrný

2
Doplňuji:
3

Bronzový

Minimálně žádná, maximálně záleží na tom, jak budeš stavět. :)

Pokročilý

0
Doplňuji:
Pro vysvětlení postupu řešení úlohy jsem připravil ilustrační fotografii, která zachycuje výsledek experimentálního řešení:
http://www.imagehosting.cz/…
Na fotografii vidíš 3 knihy zhruba stejných rozměrů a hmotnosi (pro tento účel jsou rozdíly rozměrů a hmotnosti zanedbatelné).

Výsledného experimentu jsem dosáhl následujícím postupem: Postupně jsem pokládal jednu knihu na druhou tak dlouho, dokud nebyla splněna zadaná podmínka „aby pod vrchní knihou nebyl ani kousek knihy spodní“. V této knfiguraci byla též splněna druhá nezbytná podmínka zmíněná v zadání: „aby nespadly“.

Následně bylo třeba zjistit, kolik knih na hromadě vlastně je. Existuje několik postupů výpočtu jak zjistit počet knih navršených na tuto hromadu. Uvedu pouze dva nejjednodušší:

Způsob č. 1:
Ukážeš na knihu u desky stolu a zapamatuješ si, že počítadlo je nastaveno na hodnotu 1. Následně budeš postupně posunovat ukazatel, vždy o jednu knihu výš. Při každém posunutí ukazatele navýšíš hodnotu počítadla o jednotku. Tento postup zopakuješ tak dlouho, doku nedosáhneš poslední knihy. Stav počítadla ti nyní řiká, kolik knih je na hromádce.

Způsob č. 2:
Tento způsob je obdobný, jak předchozí. Jen s tím rozdílem, že na začátku ukážeš na knihu na vrcholu hromádky. Následně, místo abys posunovala ukazatel nahoru, ho budeš posunovat dolů. Průběh zastavíš u knihy, která leží na desce stolu.

Odpověď tedy zní:
Jsou potřeba minimálně 3 knihy.

Zlatý

na zamyslenie: