Avatar uživatele
Pokročilý

Čím byl zvláštní Jeden prsten?

Některé jeho schopnosti znám - neviditelnost, dlouhověkost, částečné ovládání mysli. To všechno je pozoruhodné, ale v Pánovi prstenů se několikrát mluvilo o tom, že má jít o nějakou mocnou zbraň. V jedné chvíli tam myslím nějaká postava přímo říká, že je to zbraň, která změní průběh války. A tomu nerozumím. Výše zmíněné schopnosti jsou jistě zajímavé, ale pro jednotlivce. Do války by na lidské straně nijak podstatně zasáhnout nemohly. Proč ho tedy někteří lidé chtěli jako mocnou zbraň? Měl snad ještě nějakou schopnost, která ve filmech zmíněna nebyla (knihy jsem nečetl, nudily mne)? Nebo už to, že v něm někdo viděl mocnou zbraň, byl projev jeho schopnosti ovládat mysl a svádět k mocichtivosti? Pokud ano, jakou představu pak dotyční měli? Co mysleli, že s prtstenem udělají? Jak by pomohl třeba tomu pošahanému správci, když mu jej jeho synové pořád chtěli nosit? Tak by mu ho přinesli na stříbrném podnosu, on by si ho vzal... A? Díky. :)

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Bronzový

Pokud si to dobře pamatuji, tento prsten vůbec neměl vzniknout. Původně bylo zamýšleno vytvořit prstenů moci 19 - tři pro elfy, sedm pro trpaslíky a devět pro lidi. Sauron však tajně vyrobil ještě jeden, nejmocnější, což dokazuje ono známé: "Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede, do temnoty sváže". Díky němu mohl Sauron nahlížet do myslí nositelů ostatních prstenů a kontrolovat je. Podařilo se mu však ovlivnit jen lidi, trpaslíky nebylo možno jeho mocí ovládat a elfové je pro jistotu nepoužívali. Zkázou pro Saurona byla skutečnost, že do svého prstenu vložil i svou vůli.

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Zkuste si pročíst článek v odkazu. Zde je zajímavý a podrobný rozbor, autor Zdeněk Tesner .
http://fantasy-scifi.net/…

"Tři prsteny pro krále elfů pod nebem,
Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene,
Devět mužům: každý je k smrti odsouzen,
Jeden pro Temného pána, jenž dlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem."

Autor zmiňuje několik variant významu Jednoho prstenu.

Ať již Jeden prsten symbolizuje cokoliv, podle příběhu je negativní a je ho třeba zníčit. Veškeré možnosti a naděje na zníčení či jakéhokoliv jiného řešení byly souhrně probírány na Elrondově radě, která zasedala na podzim roku 1418 krajového letopočtu (3028 obecného počítání let) v Roklince, kam byl Prsten donesen Frodem Pytlíkem.

Tady bylo navrženo šest +/- alternativních způsobů,

Např.
"Jeden prsten by také mohl ztělesňovat nějakou duševní poruchu nebo nemoc spíše "psychiatrické" povahy, případně příliš silný invazní materiál či negativní archetyp, jehož je třeba pro běžné žití se zbaviti. Není duležité, co v tomto případě Prsten přesně představuje, ale je důležitá potřeba se ho zbavit, ať už to je cokoliv.

Tato "nemoc" nemá svou, pro Tolkiena tak obvyklou, paralelu v jeho životě, který tou dobou probíhal, až na druhou světovou válku, celkem normálně zjistitelnou v životopisech. Prsten měl být neutralizován, což nešlo provést vytěsněním do moře, a proto se přistoupilo na obvyklé řešení psychologických problémů, totiž na jejich uvědomění si, které představuje vítězná varianta Orodruina. Orodruina, Hora Osudu byla ohnivá hora, sopka, tedy protiklad moře.

Obecně sopka je spojením ohnivého a zemského elemetnu, tyto elemetny představují na psychologické úrovní funkce myšlení a vnímání, které jsou v dnešním světě nejčastějšími nástroji vědomí západního člověka. Toto také podporuje konečný důkaz o totožnosti Prstenu provedený Gandalfem ve Dni Pytle, kde byl Jeden prsten rozpálen v krbu a tehdy se na něm objevily tyto verše, které mimo vší pochybnost prokazují jeho identitu: (verše jsou psány elfím písmem starodávného druhy, ale jazyk patří zemi Mordor.
Text uvedený výš - jde o verše - Jeden prsten vládne všem...

Při čtení Pána Prstenů nikdo nepochybuje, že je svědkem souboje sil Dobra a Zla, ale to jsou jen lidské kvality. Celý děj souboje je střetnutím dvou vůdců, Gandalfa Bílého a Saurona Rudého oka. Gandalfa můžeme považovat za archetypovou postavu vědomí a Sourona za totéž nevědomí. Pak celý duel bude jakýmsi stabilizačním či kompenzačním procesem v duši, přičemž Prsten bude jen nástrojem tohoto boje, i když zároveň platí i ostatní výklady o něm."
atd.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Kultura a společnost

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Kultura a společnost

Zlatý annas 3358
Zlatý Drap 1793
Zlatý led 1450
Zlatý hanulka11 1277
Zlatý quentos 1114
Zlatý marci1 1076
Zlatý vagra 799
Zlatý mosoj 798
Zlatý gecco 714
Zlatý iceT 652

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.