Avatar uživatele
Bronzový

kritické myšlení

Proč tolika lidem schází kritické myšlení, nemělo by být vyučováno už na základní škole?
Trošku jsem se o tom chtěl dočíst, ale očividně je tato metoda učení velmi zanedbávána i když je to jeden ze základních kamenů poznávacích metod člověka.
Vždyť právě tento druh myšlení podněcuje použití vlastního rozumu.
Neměli by například potom rodiče strach, aby jejich dítě vědělo, že něco sami dělají špatně?
Děkuji za odpovědi.

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

Když se podívám na kritické myšlení z nejširšího pohledu, jde u dospělého pečlivé a uvážlivé rozhodování o tom, zda přijme či odmítne určité tvrzení nebo vůbec nebude o něm uvažovat.

U dětí je to podobné v tom, že by si měly uvědomit, proč jít tam a tam je pro ně nebezpečné, proč ten může to a ten jiný nikoliv apod. Vzhledem k jejich chápání je třeba s nimi diskutovat, uvádět důvody pro a proti. Chce to věnovat čas.

Ke kritickému myšlení nejen na ZŠ by měli vést žáky učitelé. Např. dbát na logické projevy ve vyjádřování, tj. v návaznosti a uspořádání myšlenek, diskutovat v hodinách o známém problému, využívat mezipředmětové vztahy při pohledu na určitou skutečnost (např. - pohled historický - dějepis - literárněhistorický - čeština atd.), rozbory textů a jejich porozumění - diskuze atd. Pravopis - nejen pravdila, ale zdůvodnění - proč.... stejně v matematice atd.

Ne všichni vyučující to dělají ... nejde jen o získání vědomostí, ale i jejich pochopení, vazbu atd. Vím - chci vědět, nevím - chci se dovědět. Dověděl jsem se - je to pravda?

Mají-li žáci kriticky přemýšlet, je třeba, aby čteným, mluveným i psaným informacím rozuměli, nebáli se vyslovit svůj názor a obhajovat ho. Uvědomit se, že jsou různé možnosti interpretace určité otázky, textu, situace a dokázat ten svůj názor obhájit nebo přijmout jiný.

Mnoho jedinců různé možnosti výkladu dětem ani jedincům neusnadňuje. Chybí tolerance k názorům jiných ...

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Člověk by neměl okamžitě posuzovat informaci nebo situaci za jedinou a možnou. Nepodléhat prvnímu dojmu nebo obecnému chápání. Je třeba si udělat vlastní názor, ať už ze svých životních zkušeností, nebo důvěryhodných lidí. Prostě si to probrat ze všech stran a udělat si vlastní názor. Mnoho lidí se domnívá, že názor, který je léta opakován je jen ten "jediný" správný a nedokáže si představit, že vše může být i jinak.


Avatar uživatele
Bronzový

Jenže školy tu nejsou od toho, aby z nich vycházeli přemšlející lidé. Místo toho produkují poslušné pracovníky. Proto se třeba také neučí logika.


Avatar uživatele
Bronzový

velmi dobře- ta věta o rodičích a dětech platí i obecně- třeba politici- voliči, mocní - ovce atd. Proto samozřejmě nemůže být řeč o tom, že by se v běžné škole programově kritickým myšlením zabývali. Ke kritickému myšlení a dalších podobných fenoménech má krásná videa na youtube náš velikán profesor František Koukolík. Na ukázku jedno moc pěkné

Zdroj: http://www.youtube.com/watch?v =ty6upNRVYZ4

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Vzdělání a práce

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Vzdělání a práce

Zlatý annas 2415
Zlatý Drap 1488
Zlatý quentos 1219
Zlatý mosoj 643
Zlatý hanulka11 567
Zlatý gecco 564
Stříbrný ivzez 539
Zlatý led 528
Zlatý marci1 491
Zlatý Michal Kole 475

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.