Avatar uživatele
zjentek

Jak probíhá servis bubnových (zadních) brzd u auťáku a na kolik ta švanda vyjde?

Není žádný konkrétní problém ovšem na TK u válečků má mistr názor zadní bubny sundat rozebrat počistit složit neboť nyní v tomto stavu je zbytečně veliký nápor na nové přední kotoučové neboli stav bubnů je pravděpodobně zoufalý a tudíž většinu energie vložené do brzd zachytí jen přední kotouče. Jiný mistr mimo TK ovšem taky od fochu má názor jednou ty 20 let staré bubny otevřeš a zapomeň že je taky v klidu zavřeš to už jako by zachvátej do součástek pro celé nové protože vyjdou možná laciněji než se babrat ve stávajících ovšem neboj taky si na koupi připrav majetek. Takže?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 129 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
elkon

Ze starejch nový neuděláš. S brzdami není legrace a nevyplatí se šetřit. Dej to do servisu a bude klid. Pokud je tam problém, tak to na STK stejně neprojde až to budou měřit na válcích.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aliendrone

Jestli to je 20let staré, tak máš celkem slušnou šanci, že to ještě budou klasické bubnovky BEZ ELEKTRONICKÝCH bejkáren (možná tak jen čidlo ABS) a to by mohlo být v poho.
Každopádně mechanismus bubniových brzd nění žádná big věda a strašení tě „nedáš to dohromady“ mi nepřijde namístě. (ber v potaz, že jsem pochopitelně NEVIDĚL VŠECHNO, takže speciální brzdy na zjentkově speciálu MOHO'U být speciální pakec, chápeš). 😉

Pokud nepůjde o hydrauliku (tam NAOPAK JE PAKEC PRAKTICKY VŽDY u takhle starých aut!!), tak ostatní věci jsou easy. Navíc dnes už ani není třeba štelovat vůli paken, jsou samostavitelné.

Ergo – servis probíhá sundáním bubnu (u některých aut to vyžaduje stahovák, obvykle ale ne). Pak ti v zásadě stačí stlačeným vzduchem vyfoukat mechanismus od prachui z obložení paken a ostatníhio bordelu a máš hotovo. Jo a ještě před zpětnou monáží doplň či rovnou vyměň vazelínu ložiska, ale s rozumem, neplatí „čím více, tím lépe“, protože pak se ti přebytek vazelíny může dostat dovnitř, namazat ti brzdy (obložení paken) a sbohem brždění woe! 😕

Pokud to chceš důkladněji (a po 20 letech myslím, že pakny budou down, budeš rád, že nedře kov o kov. Měl bys to dát z hlavy (po shlédnutí mechanismu a pochopení jak to funguje), ale raději si pořiď servisní (dílenskou) příručku, přeci jen jsi sňatkový unterwassermann), kde máš rozepsán postup. Jejím přečtením bys měl začít!

Jediný problém, který mě napadá je, že při zpětné montáži některé pružiny stavěcího mechanismu jsou dost silné a potřebují větší sílu k tomu, abys je při zpětné montáži nasadil (klid, chytneš do kleští, pořádně zabejčíš a máš je zaháklé, to dáš). Zvláště platí obvykle pro znovuzavěšení lanka ruční brzdy, muehehehe – ale také jak u kterého auta, může to naopak být brnkačka, chápeš)

Kontroluješ:

  1. tlouštku obložení paken (nemudruj, JSOU zralé na výměnu, VÍNM TO!) a jejich případné stranové opotřebení (jestli je např. na vnější straně více a na vnitřní méně ojeté). To by značilo, že i samotný buben je zralý na výměnu ( – je KÓNICKY opotřebovaný (lehce do tvaru KUŽELE) – kdysi se hodil na soustruh a „stočil se do rovna“, dnes je zpravidla levnější koupit nový). Pochop, že jde o to, aby pakny dosedaly k bubnu ROVNOMĚRNĚ pokud možno celým povrchem na buben při brždění pro max. funkčnost brzdy.

BTW – při pořizování NOVÝCH paken/bubnu čekni prodejce, kteří prodávají VÝMĚNNÝM způsobem, kdy mu dáš staré/ojeté pakny a dostaneš pakny s novým obložením. Můžeš kuevsky ušetřit! (klidně polovinu ceny nové pakny, oni se živí tím, že na staré pakny po seškrábnutí starého obložení nalepí/nanýtují nové, prostě tak jak se to dělalo postaru). Někeří i stočí buben (pokud není úpo down).

  1. OPATRNĚ vyměníš prachovky na praseti za nové (gumové protiprachové manžety). TADY BACHA!! Musíš opatrně, aby se ti prase „nerozjelo“ (nevyjel brzdový váleček/y z těla/korpusu prasete)!!!!!

No a v zásadě máš hotovo, můžeš kompletovat.

Jestli to ale to chceš i s případnou údržbou prasete (nové těs. gumičky, někdy rovnou i s válečkem, ideálně CELÉ prasátko), tak pamatuj na jedno. To se dělá JEN když prase „teče“. Jestli těsní, NECH TO BÝT! Zde je pravda, že jakmile ti váleček z prasete vyjede, tak OBVYKLE (u takhle starých brzd skoro VŽDY!) i poté, co ho vrátíš již těsnit NEBUDE a tobě se nepodaří brzdy odvzdušnit, potažmo nebudeš dobře brzdit!!!! Proto je tak důležité, aby ti váleček při výměně prachovek z prasete nevyjel!

Ještě jedna věc – po výměně paken případně i bubnu budeš zpravidla muset seřídit ruč. brzdu. To není nic těžkého, ale zrada je v tom, že u některých aut můžeš toho kuevsky odstrojit, než se k seřizovacímu mechanismu vůbec pořádně dostaneš tak, aby mohl seřizovat! (tady dost záleží na vybavení/vercajku [DíLENSKÉM[, ne tamtím woe, takže si nemysli, „že jsi v poho“!) 😉 A to může být i na půleden práce (však víš, je to starý, plasty staré/vykřehlé (lámou se), zarezlé atd. – klasika u starých aut.

Takže pokud brzdy nevykazují zjevné závady, drž se mé rady – jen sundej buben, vyfoukej (či štětečkem vymeť), případně přemazat ložisko a víc ani Ň) Celý mechanismus nech nasazený, vůbec nesundavej. Alespoň budeš mít obraz o tom, jak na tom brzdy jsou (někdo je před pár tisíci dělal a obložení je prakticky netknuté NEBO je naopak „před smrtí“ atd.) a podle toho se připravit do budoucna. To bude práce bleskovka, s jedním prstem v nose.

Znovu opakuji – dokud se nezahrabeš do HYDRAULIKY brzd, neměla by nastat velká komplikace. Pokud ale ANO, tak počítej, že to může dospět až k výměně TRUBEK (protože na praseti při jeho výměně trubku celkem často NEPOVOLÍŠ (urveš to)! I tak to ale není zase až tak dramatické, protože ceny nejsou (snad s vyjímkou Asie (hlavně „japonců“) nějak ruinující. Mrkni ale raději sám.
A rovnou ti řeknu, že měnit trubky NENÍ moc funny (absolutně nezbytně potřebuješ ohýbačku!) a i tak se s tím nazlobíš, než je správně naohýbáš, aby seděly na svém místě a to nemluvím o takových legráckách, jako že třeba při tom budeš MUSET sundat nádrž, abys tam tu novou trubku dal a tak podobně. 😉 😁

Hele, ono i když to není nic dramatického (brzdy), tak je kolem toho třeba znát DOST věcí, které laika ani nenapadnou zohlednit, práce s pomocí někoho, kdo „se vyzná“ je DOPORUČENA! I kdyby „jen seděl, pokuřoval a radil“. 🙂

A malá rada na závěr – pokud se ti po manipulaci s mechanismem (výměnách) zdát, že „to nějak méně brzdí“, tak to je NORMÁLNÍ. Dej tomu trochu čas (max. 500km), ony si díly musí na sebe znovu „sednout“ (ošoupat obložení). Pokud ale do 500km to nebude OK (výrazně se to nezlepší), tak je cosi shnilého ve státě zjentkovém (něco jsi pohnojil)! Já jen abys ZBYTEČNĚ nestresoval, víš? 😉 🙂

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
zjentek

Elkon, prošlo. Kdybys uměl číst dovtípil by ses, že auťák „dostal doporučení právě od "mistra“ při TK.

K čemu odpovídáš, když se ti nechce číst? S takovou pomocí běž víš kam. Věnuj se jedné věci naplno a uděláš nejlíp (řešit jich mnoho najednou je na hovno, toliko pro hovada). Děkuju.

Nový příspěvek