Avatar uživatele
EliškaG

Jaký přechodový filtr k foťáku

Mám zrcadlovku Canon eos 550d. Zvažuji koupi přechodového filtru na focení krajiny a zejména oblohy (buď červeného nebo oranžového). Proto se chci zeptat zda koupit přechodový filt , který se našroubuje přímo na objektiv třeba tento: http://oehling.cz/…[id-165763].html
nebo zda koupit třeba tento držák před objektiv: http://www.fotoskoda.cz/…
a koupit jen ty samostatná skla do těchto držáků. Co by jste doporučily. Chci to na focení přírody zejména té oblohy atd...

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 3358 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
tom004

Osobně používám filtry se závitem. Není to jen kvůli lepší manipulaci,ale filtr chrání čočku objektivu před prachem a poškozením. Při jeho případném poškození je výměna podstatně levnější.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Emefej

Adaptér a čtvercové filtry jsou univerzálnější. Filtr se závitem pasuje jenom na jeden rozměr objektivu. Na krajinu bych spíš než oranžový zvolil šedý přechodový filtr.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

Jediný filtr který má význam při focení je polarizační. Ostatní se dá všechno nasimulovat v editoru s mnohem větší přesností.
Doplňuji:
JInak samozřejmě filtr se závitem. Pokud to jde. Ne na všechny foťáky to jde.

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Hlada

Přiznám se, že smysl kulatého přechoďáku mi uniká. Jestliže je přechod pevný, tak se musí dělat kompozice podle filtru, ne podle objektu. Kupte si raději držák a zásuvné filtry. Přechod si nastavíte tak, jak bude potřeba. Obojí se dá koupit levněji na Aukru.
Mně se osvědčilo nosit s sebou UV filtr, polarizák a zásuvný šedý bez držáku. Největší efekt udělá polarizák. Když je obloha přepálená, podržím přechoďák před objektivem rukou. Držák a stativ jsou sice dobré, ale zdržují.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
kelley

To Hlada: ještě tak kulatý šedý přechodový filtr bych si dovedl představit jako pomůcku k focení letícího ptáka nebo letadla (šedé mezikruží, čirý střed)..
Kromě polarizačního má (u digitálu) smysl šedý poloviční přechoďák - na ztmavení části přesvětlené oblohy, kdy je zataženo a kdy by bez něj byla obloha přepálená a nebo ztmavovací celý šedý filtr na focení vodopádů dlouhým časem.
Barevné filtry se dají v pohodě realizovat až v PC.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
sirkeci

Co fotograf, to názor. Ale není pravda, že jediný smysluplný filtr je polarizační, jen záleží, co budete fotit. Polarizák je takový univerzál, ideální pro začátečníky, za málo práce nabízí značný efekt. Někteří ho z objektivu téměř nesundávají, profi krajináři se mu zase často vyhýbají. Další filtr, který Photoshopem nenahradíte, je neutrální šedý. Ono se to zmrazení času (pro dynamický efekt rozmazané proudící vody, rozmazaných mraků oblohy nebo efekt zmizení lidí z rušné ulice...) ve Photoshopu dělá dost těžko. Přechoďák je taky poměrně důležitý, vyrovnávají se jím velké rozdíly jasů a stínů (přesvětlená obloha vs. tmavé popředí), které snímač díky nižšímu dynamickému rozsahu nezachytí - tady už toho často v počítači taky moc nezachráníte. Přechoďák doporučuji neutrální (šedý), barevné filtry vedou spíš ke kýčovitým hrátkám a brzy omrzí. Přechoďák je taky asi jediný z filtrů, u kterého bych trval na nekruhovém provedení (je potřeba držák Cokin), a to z důvodu volby kompozice oblohy a tím i možnosti posouvat přechod. Ostatní filtry můžou být klidně kruhové, ale zase když už budete používat držák Cokin a kombinaci více filtrů, je asi praktičtější použít rovnou ty obdélné filtry, ale to už je spíš o pohodlí každého soudruha...

0 Nominace Nahlásit

Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Elektronika