Avatar uživatele
Zlatý

Proč je železniční doprava ekologičtější než silniční, když většina vlaků má diselový motor na naftu, jako kamióny?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

To se u nás jen říká, ale zatím neplatí. Jak tomu je ve skutečnosti viz zde:
http://ekonomika.idnes.cz/…
Pokud by bylo vše tak jak má být, pravda by to byla. Ovšem - musíme pominout výrobu elektřiny v uhelných elektrárnách.

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Stříbrný

Většina regionálních vlaků má dieslový motor. Ovšem elektřina pro elektrické lokomotivy se taky musí někde vyrábět. Elektrické lokomotivy nemají tedy dopad na životní prostředí v místě svého působení. Na jednu stranu však dieslová lokomotiva táhne několikrát více tun než kamion. A na druhou stranu kamion s motorem euro 5, kterých u nás jezdí převážná většina, má ekologičtější motor než převážná většina osobních aut u nás. A chystaná novinka - motor euro 6 je tedy něco - pokud se bude kamion s motorem euro 6 projiždět po městě, kde je smogová situace, půjde mu z výfuku čistší vzduch než ten, který do motoru nasává. Ovšem připočtěme také to, že filtr částic pro motor euro 6 vydrží cca 500 000 km a taky se musí nějak ekologicky zlikvidovat. Vozidlo tento počet km ujede za 4-5 let a finančně se neoplatí tento filtr nahradit novým, budou se proto tyto náklaďáky nejspíš prodávat ojeté někam na východ bez filtru.


Avatar uživatele
Stříbrný

je méně náročná na PHM protože se valí ocelové kolo po ocelové kolejnici. Pneumatika má podstatně větší valivý odpor, další ztráty jsou na nerovnostech silnice, delší ujetá vzdálenost, protože koleje jsou zpravidla přímější než silnice. Vlaková souprava je sestavena na vetší celkovou délku a tedy objem nákladu - odpadají další problém s předjížděním, bržděním a vyhýbáním v běžném provozu. S velkou pravděpodobností (nemám potvrzeno) bude u železnice lepší poměr mezi vlastní hmotností vozu a nákladu.


Avatar uživatele
Zlatý

Za jeden litr nafty vlak odveze mnohem více nákladu než auto.


Avatar uživatele
Stříbrný

pravdou to moc není,je sice pravdaže vlak může vézt třeba 1000 tun a kamino jen 30-35 ale lokomotiva toho taky dost sežere.A je jedno jestli elektriku nebo naftu,tak elektrika se taky musí vyrábět v elektrárně.A jelikož většinu naší eneregie vyrábí uhelné elektrárny tak to moc ekologický není.Jo kdybychom měli třeba 4 jaderný elektrárny co by pokrývaly celostátní spotřebu tak potom ano,ale jinak to moc ekologičtější není.Nehledě na to že tam kam zajede kamion vlak nezajede,ne všude vedou koleje.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 626
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 574
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 219
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.