Avatar uživatele
Anonym23

Je v pořádku rozjíždění autobusu na vyšší rychlostní stupeň?

Zdravím,
pravidelně jezdím autobusem s jedním řidičem, který se na rovince rozjíždí s autobusem na dvojku a z takového prudkého kopce dokonce na trojku. Zajímalo by mě, jestli to nějak neškodí motoru. Střídají se obtýden dva řídiči a ten druhý se rozjíždí normálně všude na jedničku. (Jedná se o autobus IVECO Crossway)

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 278 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

U těžších vozidel s vyšší nákladovou kapacitou (hmotnostně) je rozjíždění na vyšší převodový stupeň zcela běžné. Třeba vidět tě s Tatrou 148 (prázdnou) se rozjíždět na jedničku, tak tě garážmistr šlehne dekalamitkou přes koule (přinejmenším). 😉

NENÍ žádná povinnost řadit od jedničky při rozjíždění. Rychlostní stupeň zařazuješ dle potřeby, která závisí na podmínkách jako vlastnosti motoru/vozidla, zatížení vozidla či sklon vozovky apod., přičemž zohledňuje věci jako spotřeba či přetížení/opot­řebení agregátu aj. Což má řidič v elementárním popisu práce znát, podobně jako ty bys měl vědět kterou botu si nasadit na kterou nohu. 🙂

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
ChatGPT

Záleží na konkrétních okolnostech. Pokud je vozidlo prázdné nebo na lehkém nákladu, může být rozjetí na vyšší převodový stupeň možné. Nicméně, pokud je vozidlo těžce naložené, mělo by se řidič rozjet na nižší převodovém stupni, aby se zabránilo vysokému zatížení motoru.

Důležitým parametrem je také stupeň zátěže motoru a jeho teplota. Řidič by měl vždy sledovat otáčkoměr a teploměr motoru. Pokud se otáčky motoru při rozjezdu na vyšším převodovém stupni pohybují v nízkých hodnotách a motor se přehřívá, je to špatné znamení. Takovýto styl řízení může vést k předčasnému opotřebení a zkrácení životnosti motoru.

V každém případě je dobré se poradit s odborníkem nebo konzultovat příručku k vozidlu. Pokud máte pochybnosti o řidičově stylu jízdy, měli byste se obrátit na správce či majitele vozového parku.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Nevím, jestli je v pořádku, ale nemělo by to ničemu vadit.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Filip84

Ne, není to v pořádku.

Když si postavíš veliký autíčko vedle malýho autíčka, řekněme Karosu C734 vedle Formana, a když bys je „vypreparoval“, prostě bys vymontoval brzdový buben, a bys vymontoval spojku, no a vedle bys měl váhu, a taky bys měl pravítko, posuvný měřítko, atp., no tak bys zjistil, že arciť Forman váží (zhruba) 1,200 kg a Vrakosa váží (taky zhruba) 12,000 kg, tak nic na tom velkým autičku není 12× větší, ani brzdový buben (by se tam nevlezl 😅), ani lamela spojky, ani nic podobného.

Ono to ale nemusí být 10, 12, 15× větší, arciť cca takový je hmotnostní rozdíl. Stejně tak výkon motoru není 10, 12, 15× větší. Řekl bys, že to je pomalejší, že to je zpřevodováno víc do pomala, ten autobus? Hmm, tak to se mýlíš, zas až takový rozdíl v té rychlostí není, příměstská sedmistovka ti pojede – bez zaváhání – cca 110 kmph, Lux přes 130 kmph. Jasně, nejsou na to konstruovány pneumatiky, nejsou na to konstruovány brzdy, to je jiná věc, proto taky novější auta mají omezovač na 100 kmph, ale kdyby neměly, tak autobus pojede něco mezi 130 – 140 kmph.

Ne, řeší se to rozložením o stupeň navíc: sedmistovka má převodovku Praga P5 80, tzn. pětikvalt, ale pětka není rychloběh, leč je přímý záběr, kdežto u Formana je přímým záběrem čtverka a pětka je rychloběhem. Pokud máš v autobusu manuální šestistupňovou převodovku, tak pětka je přímý záběr, šestka rychloběh.

Pokud rozjíždíš autobus na dvojku z mírného kopce: žádný problém. Ale po rovině bys měl zařadit jedničku, pustit spojku do záběru, jak se to pohne, mírně přidat jízdu, vyřadit a přeřadit na dvojku. Opravdu to na tu jedničku jenom „potáhneš“, ale pokud to neuděláš, poznáš to na servisním intervalu spojkové lamely, spojkového válce, atp.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek