Avatar uživatele
Stříbrný

Jakým způsobem dá najevo pilot dopravního letadla, že chce přistát?

Může se stát, že vypadne elektronika a že není k dispozici vysílačka. tudíž piloti nemohou vyslat nouzový signál a nutně potřebují přistát. Jak tuto situaci dají najevo ostatním letadlům a případně i řízení letového provozu, popř. řídící věži, že právě zde jsou nuceni přistát?
Použití telefonu je dle mého názoru blbost, jelikož buď nefunguje nebo zcela jistě není čas hledat telefon, zapínat jej a potom kam taky volat, že.

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Odpoveď byla označena jako užitečná
Avatar uživatele
Stříbrný

Nevím jak je tomu u dopravních letadel, ale vojenská i sportovní letadla používají signalizaci viz Mosoj. Pozemní personál v takovém případě signalizuje pilotovi pomocí světel nebo praporků nebo signálních plachet přímo na přistávací ploše.
Doplňuji:
Informace od kamaráda, který letal skoro na všem:

U vojenských letadel je zaveden systém signalizace pomocí pohybu křídel, světlic, polohových nebo signálních světel. Země odpovídá světlicemi, praporky, světly, signalizačném téčkem na prahu přistávací dráhy. Jsou to dva pruhy látky, které se přes sebe různě pokládají, jejich vzájemná poloha má pro pilota různý význam. Všechny tyto signály se používají nejenom v případě ztráty radiového spojení a zejména v případě radiového klidu.

U dopravních letadel znamená průlet mimo osu dráhy se současným máváním křídel "Ztatil jsem spojení". Průlet v ose dráhy se současným máváním křídel znamená "Ztratil jsem spojení, potřebuji přistát". Země odpovídá zeleným trvalým světlem "Přistání povoleno". Přerušované zelené světlo znamená "Přistání povoleno", počet zelených záblesků určuje pilotovi kolik okruhů musí ještě před přistáním obletět. Červené světlo "Přistání zakázáno".

Kromě nouzové signalizace za letu je zaveden i nouzový systém signalizace na zemi, kdy pilot signalizuje pohybem směrovky.

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Nakláněním letadla za letu do prava a do leva.
Doplňuji:
Letadlo má také možnost vystřelovat barevné světlice. Každá barva znamená přesně definovaný význam.


Avatar uživatele
Bronzový

Vysune kolečka:-)

Jde o to, jaké to letadlo je, pokud by bylo podezření, že je třeba uneseno, tak ho doprovodí stíhačky, pokud vysune kolečka nečekané ale pravděpodobně porouchané letadlo, tak dispečer vyklidí prostor, ostatní odkloní a nechá přistát to s poruchou.


Avatar uživatele
Bronzový

Myslím, že téměř není možné, aby vypadla elektronika; elektronicky se tam ovládá téměř vše, tedy i podvozek; vysílačky mají dopravní letadla náhradní několika "druhů", takže taky není problém. Pokud však vypadne signál vysílačky k danému dispečerovi, tak se pokusí spojit s jinou věží a ta už to vyřeší. Pokud se nedokáží spojit se žádnou věží - už je problém, ale měli by se zachovat podle situace (den, noc; výška, rychlost, palivo, atd ..) ;)


Avatar uživatele
Zlatý

zhodí kopilota s odkazom na riadiacu vežu.

---

súčasné lietadlá sú vybavené elektronikou 3-4x zálohovanou, a to včítane napájania.

keď sa ale čert naštve a fakt sa z lietadla stane padajúci šuter, nejaká komunikácia-signalizácia 'idem na pristátie' je pravdepodobne mimo misu, a padajúceho lietadla bez motorov si všimne i strážnik v kantíne na letisku.

zvyčajne sa to ale rieši zaklínaním "Otče náš, ktorý si na nebesiach ..." (v lietadle i na veži).

;-Q


Avatar uživatele
Bronzový

Rozsvieti farebné obrysové svetlá, červené, zelené, oranžový maják. Okrem toho má vpredu aj pristávacie reflektory.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Stříbrný

JájsemRaibek

Mosoji, děkuji, ale myslím, že nakláněním letadla z křídla na křídlo je znak pro následuj mě, nikoli jdu na přistání, ale jak říkám nevím a proto se ptám.

Avatar uživatele
Stříbrný

Emefej

Nízký průlet v ose přistávací dráhy se současným máváním křídel u vojenských i sportovních letadel znamená mám problém, potřebuji přistát.

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Tak mluvíš o letadlu které chce přistát a nemá spojení nebo o letadlu které vede. Ono se to jaksi neslučuje.
Letadlo které povede určitě nemá potíže se spojením.

Avatar uživatele
Stříbrný

JájsemRaibek

Aha, možná by se dalo použít nepravidelné záblesky všemi světly-jsem v tísni, jde o to, co když nepůjdou.

Avatar uživatele
Stříbrný

JájsemRaibek

Mluvím o letadlu, kterému vypadnou systémy a potřebuje přistát. Žádné doprovodnéletadlo nemá. Prostě letím, letím a najednou šlus. Nic nejde. Na nějakou vzdálenost předemnou je vhodné letiště a tak tam se rozhodnu přistát. Bohužel to nemohu dát nikomu vědět-systémy nejdou vysílačka nejde.

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Já jsem sloužil na vojně jako letecký mechanik. Každé letadlo mělo možnost vystřelit 4 signální světlice. Každá barva znamenala přesně definovaný problém. Mávání křídly také znamenalo problém ( jaký to si již nepamatuji), nakonec já jsem pilot nebyl.

Druhá možnost je dávat signál polohovými světly - jejich blikáním, přes Morseovu abecedu.
Takže možností je dost a určitě jsou v letových řádech zakomponované.
Mýt letoun bez elektrické energie znamená zcela určitě havárii. Každé letadlo má záložní zdroj.

Avatar uživatele
Zlatý

arygnoc

mávanie krídlami známená "nasleduj ma".

;-Q

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 624
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 572
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 218
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.