Avatar uživatele
Zlatý

Jak mužu vědět že historie byla stuktečně taková jak nám ji vyprávěli na školách?

Že tajdlencten tajtrdlík řek kdysi před tisíci lety "i ty prute" nebo nějakej podobnej blábol, že to nejsou všechno jenom povídačky, že si to ten rod, kterej byl zrovna v čele neupravoval podle toho jak se mu to hodilo a neurčoval co se napíše do knih jako "dějiny" a co se vynechá...

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Odpoveď byla označena jako užitečná
Avatar uživatele
Zlatý

no lhali v něčem, já jsem věřila jen babičce a dědovi a co je napsaný, tak si taky sama přibarvím nebo raději nečtu, dívám se jen na dokumenty a to černobílý z tý doby zachovaný a hotovo :)

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Vědět nemůžeš. Na školách se vyučují dějiny podle toho, jaká je současná oficiální verze. Hlavně se to projevuje v té novodobé historiii.Pokud chceš vědět víc, musíš se ptát pamětníků, popřípadě studovat sám a zjišťovat další informace od lidí, kteří se v historii vyznají.


Avatar uživatele
Zlatý

Nemůžeš.Ale ta devítiletá školní legrace i za ty "bláboly" stejně stála. A čím víc nám jich do hlavy "nabouchali",tím méně místa zbylo na vymýšlení ptákovin. I tak jich bylo dost. :-)))


Avatar uživatele

Všechnu historickou pravdu se opravdu nikdy nedozvíme a nemáme možnost cestovat časem, abychom zjistili jak se historie odehrála doopravdy.


Avatar uživatele
Zlatý

to je výhoda nás starších, niečo si pamätáme. (to mi pripomína Kleopatra denne).

Inak:

"Cítim, že sa stávam bohom".


Avatar uživatele
Bronzový

Znalost historie je velmi důležitá pro pochopení současnosti a pro to, co s ní. Pocit sounáležitosti s předky vede k odpovědnosti k potomkům. A ještě jedno moudro: Kdo nezná minulost, je odsouzen k tomu, aby ji prodělal znovu a opakoval chyby. Jen si všimněte, jak se společenský vývoj opět blíží k situaci, z jakých vypukaly revoluce.
Historie je ovšem jen naše představa o tom, co bylo. Tak jako paměť člověka s věkem a vzdalováním zažitých událostí selhává, tak i paměť lidstva trpí podobnými jevy. Na druhou stranu, odstup může umožnit lépe pochopit některé procesy, jež přímým účastníkům zůstavají skryté.
Tato představa o minulosti je založena na studiu jak dobových dokumentů, na existenci dobových předmětů a architektury či archeologických nálezů. Jejich výklad je ovšem ovlivněn podmínkami doby, kdy určitá dějepisná kniha vzniká. Na tom, co se považuje za pravý doklad a co za podvrh nebo pozdější překroucení. Stačí se podívat, jak si například představoval středověký malíř antický Betlém. Zobrazil ho jako středověké město, tak jak viděl města své doby, a římského legionáře jako středověkého rytíře. I my si, na základě dokumentů z různých dob, z hlíny vyhrabaných artefaktů a datovacích metod (např. založených na momentálních znalostech o poločasu rozpadu izotopů), vytváříme svou vizi minulosti. Navíc mnohá dějepisná pojednání bývají sepsána na zakázku, s nějaký postranním aktuálním záměrem - dějiny píší vítězové. Máte štěstí, že se můžete s dějinami seznamovat z více zdrojů. V dobách, kdy o minulosti rozhodovala církev nebo KSČ, bylo těžší najít "jiné" zdroje.
To, co se učíte ve škole berte jako jakousi základní strukturu historie, podle níž se lze v minulosti alespoň v základě orientovat - Co bylo dřív a co později a co jak dlouho trvalo. Vlastní názor na různé události a období si uděláte sám vlastním studiem, pokud možno z různých zdrojů. Např. od historiků katolických, protestantských, obrozeneckých, marxistických, stalinistických, pocházejících z různých dob a národů ateistických, levicově či pravicově orientovaných apod. Je dobré něco vědět o myšlení toho, jehož knihu čteme. Máte pravdu: nikdo z nás u zavraždění Caesara nebyl a ti, kteří o tom někdy později psali, se mohli mýlit nebo podlehnout nutnosti zalíbit se čtenářům.
Na závěr jen tolik: znalost historie by neměla spočívat ani tak ve znalosti nějakých "kvízových" citátů jako "Noli tangere circulos meos" nebo chrlení letopočtů bitev u toho či onoho, jako spíš v tom, utvořit si představu o tom, jak lidé v různých dobách žili, jak se vyvýjelo umění, technika, přírodovědné znalosti, společenské poměry, mocenské systémy, filosofie a světonázorové představy atd. prostě, jak se vyvýjelo myšlení.


Avatar uživatele
Zlatý

Myslím, že tý historie v hlavně moc nemáš, když se ptáš stále na takový ptákoviny - takže tě nemusí mrzet zda to tak bylo či nebylo .


Avatar uživatele
Zlatý

Pokud to bylo v televizi,tak je to pravda!;-)


Avatar uživatele
Zlatý

Bolaku, vy chlape bídná, jak to napsala hanulka11, bez použit pejorativních výrazů snad ani nelze lépe vyjádřit.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Vzdělání a práce

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Vzdělání a práce

Zlatý annas 2416
Zlatý Drap 1489
Zlatý quentos 1219
Zlatý mosoj 643
Zlatý hanulka11 567
Zlatý gecco 564
Stříbrný ivzez 539
Zlatý led 528
Zlatý marci1 491
Zlatý Michal Kole 475

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.