Avatar uživatele
Registrovaný

Brácha byl před pár týdny s maminkou v bance...

...původně jsem byla s maminkou domluvená, že ji tam pomůžu vyřídit po změně dodavatele plynu a elektřiny nové inkaso. Nakonec se toho ujal brácha, což jsem uvítala, protože všechno obíhání bylo zatím na mě (ale nenesla jsem to nijak útrpně). Teď jsem se jen tak mimochodem dozvěděla, že to brácha vyřešil tak, že mamince zavedl servis24. Maminka počítač nemá a ani to neplánuje, předpokládám že tuší jen zhruba co to obnáší. není nesoběstačná - kolem spořitelny chodí prakticky každý den nakupovat a nosí si tam příkazy k úhradě (což nastane párkrát do roka, pravidelné platby jdou inkasem), běžně používá bankovní kartu, prostě žádný problém s obslouhou konta nemá. Jsem z toho docela na rozpacích a váhám jestli to nepřeháním. Nejde ani o to, že bych se bála, že brácha bude zneužívat konto, to doufám ne (nakonec maminka si pokud vím pořád umí zkontrolovat výpis - o účty se starala i když tu byl tatínek, který loni zemřel), ale zdá se mi to přece jen jako docela zásah do soukromí. O něčem takovém bych uvažovala až v situaci, kdy by nebyla schopná chodit a hlavně bych to společně s ní a bráchou předem probrala. Budu vděčná za váš názor.
Doplňuji:
Děkuji za odpovědi. Doplňuji, že maminka (77) sice má doma počítač, ale bez připojení (kdysi jsem k rodičům přesunula starší stroj z firmy a tatínka, který projevil zájem, jsem naučila psát a pohybovat se na internetu, což ho nebavilo a připojení zrušil, maminka zájem nemá což respektuji). Internetové bankovnictví tedy obsluhuje pouze brácha.
První informace o službě maminka dostala v situaci, kdy s bráchou v bance vyřizovali trvalý příkaz a brácha se zeptal, zda by to šlo i přes internet (jakpak by nešlo) a zařídil to. Maminka v takové situaci mohla těžko odmítnout.

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Stříbrný

Zmatená, osobně bych uvítal snahu pana bratra a asi bych maminku naučil ovládání servis24. Když jsem byl u české, velice jsem byl spokojen. Poučte maminku, sežeňte jí počítač a naučte jí s tím. To je lepší, ajk se obávat z něčeho co ani není..
Když se ptáte na názor, tak ho sděluji a dodám, měla byste maminku přesvědčit, že jsou i levnější banky, třeba i zdarma.

Doplňuji:
Zmatená, já Vás trošku i chápu. Páč mám tchýni, která má 3 děti a o její peníze a účty se starám já. Zprvu aby nenaletěla někomu, poté aby některé děti nesály peníze z babičky. Páč někteří hodně brečí a staří lidé jim uvěří...
Asi v 77 letech nebude chtít obsluhovat účet po internetu. Ale dobrou radou a pomocí jí pomůžete. Ale určitě bych kontaktol bratra. Já jsem sourozencům manželky sděli, jak je to s účtem, nesdělil jsem jim kolik tam babička má, to se musí zeptat babičky a podobně.
když nikdo nic nemá, nikdo mu to nezávidí..
Milan

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Pokud vím tak k manipulaci s účtem u všech bank je třeba autorizace a autentizace. Autentizace je vázaná na konkrétní telefonní číslo . Některé banky
vyžadují přes telefon i autorizaci. Jenom heslo není nic platné.
Je třeba zjistit zda mí matka autentizaci na svůj mobilní telefon. Bez telefonu tak může maximálně se znalostí hesla pouze účet prohlížet.
Servis 24 umožňuje i zadání plateb po telefonu ( pokud se zřídí). Jde to ale pouze z telefonu který se nahlásil.


Avatar uživatele

Také bych z toho byla zmatená. Nejdříve jsem se musela podívat na to, co taková služba obnáší.

Viz:
SERVIS 24 internetbanking
Tato velmi rozšířená a oblíbená služba je určena především Vám, majitelům sporožirových účtů, kteří chcete své investice ovládat telefonicky nebo prostřednictvím internetu a být průběžně informováni o stavu svých vložených prostředků. SERVIS 24 představuje služby přímého bankovnictví České spořitelny, které Vám umožní 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, po celý rok obsluhovat účty prostřednictvím telefonu nebo internetového prohlížeče, a to z jakéhokoli místa v České republice či zahraničí.

Tento účet jde tedy obsluhovat i telefonicky. Podle otázky by to maminka mohla zvládat. Zbývá ještě vyřešit, zda to takto vedeno potřebuje nebo chce mít.
Mám za to, že bratr si neuvědomil, že starší člověk na novinky až natolik zvědavý není a že má rád věci, na které je zvyklý a se kterými umí a je ochoten pracovat. To se týká i tohoto problému.
Doporučila bych vám sednout si všichni tři společně a probrat tuto otázku hlavně s ohledem na maminku. Co ušetří mladému člověku čas a energii, může osobě "v letech" působit starosti a stres. Chce to uvědomit si, že staří budou jenom ti šťastnější z nás, kteří se vyššího věku vůbec dokáží dožít. Náš život je dnes dost hektický i bez toho, že bychom si ho chtěli vyšperkovat něčím, co nepotřebujeme.

Pokud je nová služba navedena na bratrův počítač, tak bych klidná nebyla. Neexistuje jediný důvod, proč by potomci měli mít kontrolu nad účty svéprávných rodičů. V tom případě bych asi matce vše znovu vysvětlila a požádala ji o zdůvodnění, proč se k takovému rozhodnutí odhodlala. Asi bych se ji snažila přimět, aby zašla smlouvu zrušit, nebo ji při nejmenším upravila tak, aby bratr kontrolu nad jejími financemi neměl.
Jinak bych se na tuto záležitost ovšem dívala v případě, že vaše matka je v dnešní době cílená skupina dříve narozených, kterou s velkou oblibou zvou různé firmy na předváděcí akce a potom jim "cpou" své "úžasné" zboží.
Taky jsem s tím měla problém, ale stačilo napsat na FB kritiku a už mne nezvou. Považuji za osobní urážku nesmysly, že mi za účast bude věnován dárek v hodnotě 1000,-Kč, když mi potom na stůl mrskne naštvaný organizátor toaletní vodu, která se na internetu nabízí za necelou padesátikorunu. Tak to je skutečný výsměch naivním důchodcům. Umím takové šmejdy házet do odpadkového koše.
Jenže jsem viděla na vlastní oči, jak politika prodejců na běžného důchodce působí. Pokud vaše matka takový případ není a nedělá dluhy, tak není důvod ji kontrolovat.


Avatar uživatele
Stříbrný

Tak jak píše očko: zjistila bych si u maminky, zda na obsluhu 24 hod servisu získal i bratr právo zacházet s účtem, tím, že mu maminka sdělila všechny nutné potřebné detaily.
Když by maminka neznala odpověď, zeptala bych se přímo na bance, kdo má k čemu právo na obsluhu jejího účtu.
Pak to teprve případně řeš s bratrem...


Avatar uživatele
Bronzový

V 77 letech může mít mamka obavu a problém s obsluhou PC, internetu a bankovnictví obzvlášť. Asi bych s ní promluvila, vysvětlila a prokonzultovala možnosti (i na pobočce banky). Ať si sama vybere na co se cítí, co chce a zvládne.
Někteí senioři mají často problém i s výběrem z bankomatu, ne každému dobře slouží zrak apod. Pak žádají bezradní a důvěřiví pomoc od cizích lidí.
Pokud maminka chodí pravidelně kolem banky nehleděla bych nutně na to vybrat službu, která je "bezplatná" a na přepážce pak třeba i za vysší poplatek.
Bratr asi zastává heslo: "Proč platit bance zbytečně", nebo chce mít přehled, nebo pomoci se zadáním platby až bude třeba....:-) - mluvila jste už o tom s bráchou?


Avatar uživatele
Stříbrný

Souhlasím s Ocko:

Váš bratr si zřejmě nechal zřídit přístup k maminčině účtu,
a pravděpodobně jej hodlá spravovat sám.

Těžko soudit, proč. Může chtít zneužít maminčiny důvěry,
ale může mu také jít jenom o kontrolu, zda maminku
o finance nepřipravujete Vy (může jít o nedůvěru k Vám).

Rozhodně to ale není v pořádku.

Nebylo by od věci zjistit, jestli pro něj maminka
při poslední návštěvě nezřídila další kartu (je možné, že jen
podepsala, co jí bratr dal podepsat, věřila mu a ni to nečetla).

Zajděte s maminkou do banky a ať maminka zruší vše, co nepotřebuje.
Ať si maminka ponechá a obsluhuje jen ty služby, které zná,
ke kterým má přístup (+ důvěru) a ty, které zvládne obsluhovat sama.

---
Pusinka50:
Va znáte banku, která by sděluje informace o cizích účtech?
Jestli ano, uveďte ji, ať víme, které bance se máme vyhnout.
Doplňuji:
Maminka mohla Vašemu bratrovi zřídit i vzorový podpis,
mohla jej ustanovit jako spoluvlastníka účtu, ...

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Registrovaný

Zmatena

ocko, také děkuji. Myslím, že chápeš situaci. Maminka nic takového nepotřebuje. Pravidelně se k ní stavuji, když něčemu nerozumí, řekne si o radu, podomní obchodníky a jiné podetřelce odmítá. Je rozumná a těší mě, že je v takové duševní kondici, je samostatná. V tomto smyslu se mi bráchův úkon nelíbí (a je to tak, že konto přes internet obsluhuje jen on, jistě ani neuvažoval, že by ho obsluhovala maminka) - jakoby ji pokládal za neschopnou. Navíc maminka byla v situaci, kdy bylo těžké před bankovní úřednicí odmítat synův návrh na tak praktické řešení.

Avatar uživatele

anonym

Mám maminku, které je 87 let. Pokud jsem bydlela na Moravě, tak jsem veškeré její papírování měla na starosti, takže vím, jak starší člověk přemýšlí. Napsala jsem to už do odfpovědi, byla bych z toho vedle a snažila bych se situaci řešit jinak. Bratrova kontrola nad matčinými financemi je naprosto nelogická. Zkusila bych si ještě ověřit, jestli si při uzavření smlouvy nevyčlenil bratr pro sebe možnost přístupu k maminčinu účtu. Upřímně řečeno, mně se to ani za mák nelíbí.

Avatar uživatele
Registrovaný

Zmatena

Děkuji za reakci. Maminka má 77 let. Tatínkovi jsem věnovala starší počítač z firmy a učila jsem ho s ním zacházet. Využíval ho rád jako psací stroj, dál nechtěl, internet ho bavil jen chvilku, sám zrušil připojení. Měl jiné záliby, které mu dělaly radost a nemělo smysl ho lámat. Maminka, ač o hodně mladší, zájem nikdy neprojevila a neprojevuje. Vím, že jsou i starší, měla jsem i stejně staré a starší klienty, kteří počítač ovládali, ale na druho stranu respektuji rozhodnutí. Svět existoval i před internetem, ale to je na jinou debatu. Každopádně ještě jednou díky za názor :)

Avatar uživatele

anonym

Je mi 60 let a ačkoliv s počítačem nejmenší problém nemám, tak chápu postoje lidí své generace a starších. Každý už má spíše starost o to, aby ráno vstal z postele, než aby se učil nové věci, které mu natolik potřebné, aby se bez nich mohl obejít, nejsou.

 

Zajímavé otázky v kategorii Rodina a vztahy

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Rodina a vztahy

Zlatý Drap 978
Zlatý marci1 806
Zlatý quentos 628
Zlatý iceT 600
Zlatý hanulka11 536
Zlatý panenka 488
Zlatý annas 448
Zlatý led 395
Zlatý venkovan 390
Zlatý gecco 375

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.