Avatar uživatele
Pokročilý

Slovesný vid dokonavý a nedokonavý; vím že sem se už jednou psalal ale nemůžu to najít.. Prosím poraďte!!

Doplňuji:
Jak se od sebe liší, a jak s eee přetvořují..???

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Odpoveď byla označena jako užitečná
Avatar uživatele
Zlatý

Moje minulá odppvěď.

http://www.odpovedi.cz/…


Slovesný vid = schopnost slovesa vyjádřit týž děj podle chápání jeho průběhu.

1. nedokonavost = děj neohraničený, děj probíhá a není dokončený
slovesa nedokonavá :
a) mohou vyjadřit přítomnost:: čte, píše (dělá právě teď)
b) budoucí čas opisem: budu číst, budu psát

2. dokonavost = děj časově ohraničený, děj, který se stane jen jedenkrát, děj je ukončený v minulosti nebo v budoucnosti .
slovesa dokonavá: nemohou vyjadřovat přítomnost, ale jen děj: - uskutečněný (dočetl jsem), nebo ještě neuskutečněný (dočtu . nevím, kdy - někdy v budoucnu).

Slovesa zpravidla vytvářejí vidové dvojice: hodit (děj neuskutečněný - dokonavé) x házet (teď - děj proobíhá).

Některá sllovesa jsou obouvidová - záleží na kontextu: věnovat, obětovat.

Ještě se k vidu pojí fázovost, násobenost, míra děje atd.

Ale všechno chce osobní vysvětlení.
-------:
Upřesňuji odpověď:

Nedokonavá slovesa pohybu , např, jet, běžet, letět a některá další slovesa, slovesa trvání nebo změny stavu, např. růst, kvést tvoří jednoduché tvary budoucího času odvozené od tvaru oznamovacího způsobu v přítomném čase pomocí předpony po-: např. jet - jedu - pojedu, běžet- běžím - poběžím , letět - letím - poletím, růst - poroste, kvést - pokvete.

Pro ověření
http://www.rozhlas.cz
------------
I slovesa nedokonavá mají předponu, nikoliv jen dokonavá.
Vyletět x vylétávat, vyhodit x vyhazovat.
Doplňuji:
Uvedla jsem minule, že se nedá všechno vysvětlit písemně. Je to učivo několika vyučovacích hodin. Chce to příklady, poznat, zda jde o děj ukončený nebo probíhající.

Tvoření dokonavých sloves dokonavých od nedokonavých:
1. předponami - nosit - donést, vynést, hledat - vyhledat
2..příponami a přesunem do jiné slovesné třídy - vrhat - vrhnout, ležet - lehnout .
3. příponami bez převodu do jiné třídy - dodělat - dodělávat.
4. spojením obojího způsobu - stavět — postavit..
----------

Zmínila jsem se o násobenosti, fázovosti (tedy opakovanosti děje) atd. - rovněž rozlišování dokonavlosti a nedokonavlosti. Podle toho se dá zjisti dokonavost či nedokonavost.

Odvozováním příponou se vytýká i rozdíl mezi nenásobeností a násobeností - sedět — sedat, vodit - vodívat

Fázovost - nést - vynést - donést, rozkročit se

Rozměr děje - udeřit, seknout x číst - sekat

Míra děje - drobit - nadrobit, dělat - nadělat (nepříjemnosti)

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Stříbrný

používej vyhledávání
http://www.odpovedi.cz/…


Avatar uživatele
Bronzový

Snaž se to zapamatovat a hlavně musíš vidy správně používat. Pamatuj si, "budu se soustředit" je šílenost.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Zlatý

annas

K dodatku:
Ad 1. upřesňuji í příklad: nést - donést nebo nosit -donosit, vynosit, krájet - dokrájet.

 

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Vzdělání a práce

Zlatý annas 2413
Zlatý Drap 1486
Zlatý quentos 1219
Zlatý mosoj 643
Zlatý hanulka11 567
Zlatý gecco 564
Stříbrný ivzez 539
Zlatý led 528
Zlatý marci1 490
Zlatý Michal Kole 475

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.