Avatar uživatele
JájsemRaibek

Proč má většina kontejnerových lodí kapitánský můstek v zadní části lodi?

Nebo alespoň v zadní části lodi?
Proč není můstek někte vepředu, tak jako tomu je u řidičů aut, autobusů?
Koukat, co je na přídi, resp. před přídí nějakých 300-skoro 500m je tak trochu problém ne?
https://www.y­outube.com/wat­ch?v=LvjWZkM6o­zU

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? loruen, Kepler před 2747 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Výhled na moře asi opravdu není to rozhodující. Tipoval bych, že je to kvůli ovladatelnosti – všechno těžké na záď (pohonné ústrojí i můstek). S těžkou přídí by se asi špatně zatáčelo, znamenalo by to mnohem větší moment setrvačnosti.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Dochy

tipnul bych že kapitán potřebuje okamžitý přehled o tom co se děje na lodi (no to je asi spíš historická záležitost) a hlavně nepotřebuje vědět co je přímo před lodí, s tím už stejně nic neudělá (vzhledem k setrvačnosti) ale hlavně potřebuje mít přehled o aktuální poloze CELÉ lodi např. při přistávání – vzhledem k tomu že loď může jet „smykem“ je mu naprd že má předek 5 metrů od mola, když mu molo právě proráží bok.
Auto je něco jiného. Tam poměrně přesně platí že kam zamíříš předkem, tam půjde i zadek (odchylky od tohoto pravidla jsou poměrně malé a předvídatelné a jen při hodně silném zatáčení – např. při parkování a pak při smyku sice i poměrně velké, to ale není zrovna běžný jízdní režim)

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

Keplere, tady s tebou asi nebudu moc souhlasit. Z hlediska setrvačnosti by bylo nejlepší umístit vše těžké do středu – k těžišti. Těžiště musí být zhruba u středu, jinak by byla loď na křivo (nebo by musela být postavena silně nesymetricky, já mám ale pocit že se většinou staví tak že s vyjímkou přídě a zádě mají po velkou část délky prakticky stálý průřez (tady by to chtělo jiného termita ale nemůžu si ho vybavit)

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Souhlasit nemusíš, tak to vidím já. Uvědom si ale, že kormidlo je vzadu a určitě je účinnější zatáčet s lehčím předkem, je to páka jako prase. Kvůli přehledu o lodi to určitě není, z můstku je vidět na všechny strany.

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mzm

Asi bych souhlasil s Dochym. Pokud se jedná o kontejnerovou loď bude hodně dobře vyvážená na střed. I prázdná.

před 2746 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Ale když je vzadu nemusí se dozadu koukat aby zjistil že mu zadek ustřelil. Kdyby byl vepředu nepochytí dost přesně menší odchylky (vez toho aby furt koukal za sebe).
A ty lodě opravdu nebudou dělaný na to, aby měli hmotnost soustředěnou na zadku. To by se jim příď vynořovala a blbě by přes ni viděli 😉

Dál při zatáčení je otázka jestli se víc využije ten mechanismu že kormidlem „otočí“ celou lodí kolem zadku (to by odpovídalo tvému popisu), nebo že spíš kormidlem „ustřelí“ zadek do strany a tím otočí celou loď kolem středu.

před 2746 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek