Avatar uživatele
Zlatý

Na jakém principu fungovaly výškoměry u letadel včera a dnes?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Odpoveď byla označena jako užitečná
Avatar uživatele
Bronzový

V zásadě je to nějak takhle...

Je třeba si ujasnit, pro koho chceš měřit výšku a také v čem ji měříš.

Model první - mám malé letadlo, létám v okrsku letiště:
Tzn. měřím rozdíl tlaku QNH a aktuálního. QNH je tlak (lépe chápej jako nadmořskou výšku) v okrsku letiště. Aktuální tlak je tlak, který měřím v letadle. Rozdíl tlaků mi udává výšku.

Model druhý - mám dopravní letadlo.
Zde měříme v zásadě třemi způsoby:
1. Rozdílem tlaku (podobně jako v prvním případě), zpravidla se používá jako záložní přístroj a pokud se dobře pamatuji tak se používá i jako senzor pro sekundární radar (tzn. pokud na ŘLP v Jenči vidí výšku, tak se jim pošle z tohoto senzoru).

2. Radio výškoměr, používá se tuším do h = 2km, funguje podobně jako sonar - pošleš el. mag. signál (ano, podobně, vím že sonar funguje akusticky) o nějaké f k zemi, měníš f a čekáš jaká f se ti vrátí (bude stejná, jako jsi poslal). df bude udávat výšku, protože t za který se změní f je const. Blbá otázka "Ty vole, tak proč neměříš rovnou ten čas?" Protože df se měří přesněji než dt. Bavíme se tady maximálně o ms...

3. Použití GPS. Tady to vysvětlím prostě tak, že GPS pošle výšku, samotný princip toho jak to pracuje není úplně snadný a nemá smysl se tady o tom asi bavit (je to nad rozsah).

4. ILS to je hodně bokem, je to přistávací systém ale v zásadě k tomu patří i výška, máš dva laloky frekvencí namodulovaných tuším na 90 a 108 Hz. Ty laloky se protínají s tvoří sestupovou křivku (fungují ve dvou rovinách - horizontální a vertikální). No a ty poměrově měříš ty frekvence a určuješ, jestli jsi ve středu. Vzhledem k tomu, že ten průsečík je "normalizovaný" tak v zásadě dovedeš urči výšku (v zásadě tě spíš zajímá poloha vůči prahu dráhy než výška jako taková).

Vývoj v čase:
1. Generace
Mám mechanický tlakoměr kde jako deformační člen slouží Burdonovo pero. Uvnitř je konstantní tlak, uvnitř pera je tlak měřený. Rozdíl tlaku reprezentuje ohyb pera, ten je přenášen hrabicí k ose rušičky, jak se hýbe pero, hýbe s hrabicí a otáčí ručičkou.

2. Generace
Promiň, fakt si nevzpomenu.

3. Generace
Principiálně jako ta první, jenom je hrabice spojená s jezdcem na potenciometru, který je součástí odporového můstku. Změnou pozice jezdce měníš R a tím rozvažuješ odporový můstek (je z velmi přesných odporů, které jsou vinuté odporovým drátem, vypadají jako cívečky). Ručička ti pak v podstatě měří napětí plynoucí z rozvážení, kalibruješ odpory (kompenzace apod.).

4. Generace
Různé digitální a elektronické featury popsané výše - např. GPS.

Slovníček
h = výška
f = frekcence
t = čas
df = rozdíl frekvencí
dt = rozdíl času
ms = milisekunda
R = el. odpor

Rámcově to mám myslím dobře, za 100% správnost neručím, nějakou dobu jsem to už neviděl...

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Dříve se používal tlakový výškoměr, dnes se kromě něj používají i aktivní výškoměry laserový či radarový.


Avatar uživatele
Zlatý

Pořád stejně. Barometrický který slouží především ve velkých výškách a radiovýškoměr pro let v nízkých hladinách.
Doplňuji:
Ve vybavení letadla jsou vždy oba výškoměry.


Avatar uživatele

Včera, dnes a zítra?
;-)
Stále se používá barometrický (seřizuje se vždy před letem a pak před přistáním - podle aktuální hodnoty tlaku na daném letišti).
Dalším nejčastějším je radarový - neměří nadmořskou výšku, ale výšku nad terénem.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 626
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 574
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 219
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.