Avatar uživatele
Registrovaný

Letecká komunikácia

Zdravím,
ak by som si kúpil nejaký skener na odpočúvanie leteckej komunikácie a vybral by som si napr. túto frekvenciu 120.050 MHz - žiada sa tam o povolenie ku štartu. Tam bude teda viacero pilotov žiadať o povolenie, oni tam hovoria po jednom, alebo ako to tam funguje?
A keď chce riadiaca veža komunikovať s konkretným lietadlom, tak potom na akej frekvencii? A keď je vo vzduchu kopa lietadiel a frekvencii je málo, tak potom ako komunikujú s vežou, keď riadí viacero letov? Na jednej frekvencii môže byť pokiaľ viem iba 1 spojenie, tj kto bude na tej frekvencii bude počuť všetkých, ktorý tam vysielajú. Tak potom ako funguje tá letecká komunikácia, lebo tomu neromiem moc, mohol by mi to niekto vysvetliť? Moc dik

Odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Pokud budeš kupovat skaner tak jedině digitální !!!! Šířka pásma kanálu je 25 kHz, nově potom jen 8,33 kHz a to knoflíkem nenaladíš, kdyby jsi se postavil na hlavu.
Rozsah radiového pásma na kterém komunikují civilní letadla je 108 - 136 MHz.
Vojenské pásmo je ještě o něco rozšířené.
Radiostanice mají toto pásmo rozdělené cca na 200 kanálů a tak se také ladí ( každému kanálu přísluší konkrétní kmitočet - podobně jako u TV).
Ano pokud si 5 letadel naladí stejný kanál slyší se všichni navzájem. 200 kanálů dává ale možnost spojení vyseparovat tak aby jeden druhého nerušil, navíc spojení není duplexní ale jednosměrné a letadla mají svá označení , čísla.
Navíc pro radiový provoz platí přísná pravidla která je radno dodržovat.
Dosah rozsahu FM je omezený. Proto mají letadla ještě možnost komunikovat na KV, což používají při letech přes oceán.


Avatar uživatele

ješte než si koupíš scanner, tak zkus
http://www.liveatc.net/


Avatar uživatele
Registrovaný

Zjednodušeně řečeno je každé letadlo naladěno na frekvenci podle toho, kde se aktuálně nachází. Řízený vzdušný prostor je rozdělený na sektory, kde každý sektor řídí 1 řídící (ve skutečnosti 2, ale do rádia mluví jen jeden z nich, druhý mu pomáhá). Všechna letadla v daném prostoru jsou naladěna na příslušné frekvenci pro daný sektor (opět zjednodušeně) a tedy se navzájem slyší. Navzájem se volají volacími znaky (řídící volá pilota číslem letu nebo registrační značkou letadla, pilot volá řídícího volacím znakem sektoru, prostoru či letiště, např. Ruzyně Tower, Praha Radar nebo Tuřany Approach atp.).
Pokud je frekvence obsazená a ty chceš vysílat, musíš počkat až vysílající skončí s vysílám a frekvence se uvolní.

Odpovědi na tvoje otázky postupně:
1) ano, hovoří po jednom
2) věž má svou vlastní frekvenci, na té volá všechna letadla ve svém prostoru, ta na této frekvenci musí být naladěna
3) všechna letadla v daném sektoru komunikují s jedním řídícím na jedné frekvenci

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 625
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 572
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 218
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.