Avatar uživatele
VeRe1983

Jaký je vlastně správný poměr stran fotografie?

Dlouhá léta fotím na kompakt a nikdy jsem se nezaobíral tím, že výsledné fotky jsou 4:3, než jsem zahlédl pár fotek od profíka, které měly nestandardní formát. Pak jsem si dohledal, že je to 3:2. Takže co je tedy standard z hlediska fotografování, co je ,,profi"?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Hlasujte v anketě
Zajímavá 0 před 2953 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
mosoj

3:2

ˇA fotografie si necháváš dělat? Zajisté ti to dělají na formát 10×15 což je poměr 2:3. Formát papíru 9×12 (3:4) už několik desetiletí není v módě.
Většina „normálních“ fotek je líbivější na formátu 2:3

Něco jiného je to u foťáku. Obraz je promítán na snímač jako kruh. Takže formát 3:4 je výhodnější. Využije větší plochu kruhu. Přesto většina foťáků má pixelový poměr 3:2 a o full frame nemluvě, tam je to jasné, hlavně kvůli těm fotkám o rozměru 10 :15.
Profíkovi je to celkem jedno. Dost často ořezává na nestandartní rozměr kvůli kompozici. Navíc kompozici přizpůsobuje rozměru hledáčku.

Jedině správný rozměr je ten ve kterém je uplatněn zlatý řez.

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

4:3

Zase neanketa. Formát si profík stanoví sám, nezávisle jaký výchozí formát si zvolí. To podle možností úpravy fotografie a nejoptimálšího zobrazení vzhledem k obsahu. Standart neexistuje.
Doplněno:
Jinak si upravím formát fotky Eifelovky a jinak panoramatickou krajinu.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Klaproth

3:2

Nesmyslná anketa. Poměr stran, si při úpravě fotky uprav tak, aby co nejlépe vyhovoval fotografované scé­ně.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
isteron

4:3

Poštové pohľadnice zvyknú byť napr. 9 x13 cm. Svitkové fotoaparáty zvykli mať aj 6×9 cm.

Upravil/a: isteron

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

3:2

Nejlepší je kruhový formát protože objektivy pracují kruhově, pro výrobce snímacích čipů je ale kruhový snímací čip technickým a ekonomickým problémem a vyrábět veliké čtvercové čipy u kterých se využije jenom kruh to je taky ekonomicky drahé, v budoucnosti budou mít ale kamery jenom čtvercové snímací čipy a v hledáčku fotoaparátu fotograf spatří kruh, velikou výhodou je zde to, že nemusí fotograf přemýšlet jestli fotit na výšku nebo na šířku, a jestli je jeho fotoaparát v rovině s horizontem. Kdysi jsem měl fotoaparát na 13 cm x 18 cm negativy, zde bylo možné přetočit rám na výšku nebo na šířku podle potřeby a bylo zde možné i naklánět objektivy.
http://goo.gl/j3NcG9

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
VeRe1983

Standard existuje. U digitální fotografie je většinou výchozí 4:3. U kinofilmu 3:2 (36×24mm jakožto velikost jednoho políčka). Jen by mě zajímalo, co je obecně bráno jako profesionální řešení, zda lpění na klasickém 36×24 čili ořez navzdory široce užívanému 4:3, anebo již je ono 3:2 minulostí a plně se užívá 4:3.

před 2953 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

No ano, takové technické standardy existují. Ale opravdový fotograf si je přece nenechá vnutit, že?

před 2952 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek