Avatar uživatele
sesednizkola

Jak řidič může zastavit tramvaj, když se porouchaji brzdy?

Jak řidič může zastavit tramvaj, když se porouchaji brzdy?

Vím, že dřív byla kontrolní zastávka dole před Palmovkou, než tramvaj vjela na křižovatku. Teď už tam stavit nemusí.

Bavil jsem se o tom v rychlosti s jedním řidičem který mi řekl, že když řidič zjistil, že mu nefungují brzdy, tak měl čas ještě něco udělat, třeba vypnout řízení.

Dejme tomu, že se v tramvaji typu T3 řítí z Krejcárku na Palmovkou a najednou zjistí, že mu nejdou brzdy. Co můžu v té situaci jako řidič všechno udělat, abych tramvaj zastavil? A co znamená vypnout řízení?

Díky! :)

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? annas, aliendrone, Complex před 1906 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
aliendrone

Tramaj T3 brzdí 3 způsoby (měl jsem v rodině tramvajačku):

  1. provozní brzdou (elektromotor funguje jako generátor, teoreticky by vyrobená elektrická energie mohla být rekuperována [využita], bohužel pokud vím, tak [v Praze] to neumožňují nedokonalé měnírny používané k napájení trolejí).
  2. k dobrždění se používají čelisťové brzdy (jistě znáš)
  3. k havarijnímu brždění se používají elektromagnety (tramvajáci jim říkají „bačkory“) – jsou napájeny z baterií (tedy nezávislé na napětí v troleji – kvůli výpadku) – pokud se podíváš, tak na podvozku mezi koly uvidíš takovou něco přes metr dlouhu věc přesně nad kolejnicí, která mezi nimi vyplňuje vzdálenost – to je ono. V případě potřeby se aktivují, „přicucnou“ se ke koleji a tím vozidlo/soupravu brzdí. Pro případné zvýšení účinku je tramvaj vybavena pískovými sypači, které sypou písek na kolej před kola (aby se zvýšila účinnost brždění v případě, že je kolej zledovatělá – podívej se na první sedačku za řidičem, nemá klasický oválný štíhlý stojan, ale takový krabicoidně hranolovitý > tamtudy se po sklopení sedačky nasype písek. To samé je o kus dozadu před koly 2 podvozkového vozíku a pochopitelně i souměrně podle podélné osy naproti (před koly 2.koleje).

Pokud vím, tak tahle povinnost kontroly funkce havarijní brzdy byla i v Kobylisích (vždy se musely shodit bačkory, než se tramvaj mohla dolů po
Trojské pustit k Vltavě). Jestli se to už nepraktuje je možné, tramvají jezdím celkem zřídka. :)

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Mám dojem, že aspoň ty starší typy měly ještě nouzové brzdy, ve formě masivního segmentu mezi koly dvounápravy. Nevím ale, jestli se přicucly na kolejnici jen gravitačně, nebo elektromagneticky.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
annas

„Pro případ krizové situace je v tramvaji ještě záchranná brzda, která v případě použití nezávisle na řidiči zastaví soupravu. „Záchranná brzda (vždy v červené barvě) je umístěna v prostoru všech dveří, kromě starších typů tramvají T3, kdy je pouze u prostředních dveří,“ upozornila mluvčí DPMO.“

Zdroj: https://olomou­cky.denik.cz/zpra­vy_region/tram­vaj-jak-zastavit-20080607.html

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Edison

Tramvaj má několikero zcela nezávislých brzd. A nakonec záleží na tom, co se přihodí. Poud odpadnou destičky, ani vypnutí řízení nemusí pomoct. Vypnutí řízení vypne veškeré obvody tramvaje (kromě infosystému a RDST). Vypnutím proudu dojde k zabrždění tramvaje – bezpečný stav je, že mechanické brzdy bez napětí BRZDÍ.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

Kdo to ví: Ty brzdy mezi koly tramvají (ty dlouhé trámky) jsou brzdy třecí, vířivé, nebo kombinované??

před 1906 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

(já si právě myslel, že vířivé, ale teď si nejsem jistý… párkrát už se to tu řešilo, ale nbevím jestli vyřešilo)

před 1906 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Aliendrone se mýlí… Rerkuperace samozřejmě funguje: Vrácenou energii využije jiný vůz k rozjezdu, pokud je na stejném segmentu sítě. Rekuperační měnírny také existují, ale 1. jsou dost náročné a drahé, 2. energetici tyhle nestabilní zdroje výrazně přímo nesnášejí. Existují tedy i měnírny s úložištěm. Zásadní problém rekuperace je ten, že zvyšuje napětí v síti. V praxi to znamená, že nejúčinnější rekuperace je pokud je v síti rovnoměrné rozložení tramvají s rekuperací a bez ní. jenže jak se zvyšuje podíl rekuperačních tramvají v honbě za úsporami, tak se nerekuperuje vůbec, zvyšuje se napětí v síti a energii nemá co požrat.

Čelisťové brzdy se už prakticky nevyskytují. Přechází se na kotoučové. A není to k dobrždění, ale je to klasická zastávková, nebo taky parkovací brzda. Správně označovaná jako mechanická. K dobrždění v dnešních systémech netřeba, dynamická brzda umí brzdit prakticky do nulové rychlosti. Jinak je to dost nepříjemné, protože elektricky řízená brzda má dost pomalou odezvu.

Nic jako havarijní brždění neexistuje. Rozlišuje se několik režimů prždění: Provozní, parkování, nouzové a záchranné.Provozní je asi jasné, realizuje se dynamickou brzdou. Klesně-li rychlost pod nasdtavenou úroveň, přesněji ne rychlost, ale k tomu ještě brzdný tah, převezme brzdní mechanickáý brzda a zaparkuje. Nouzová brzda: To je brzda na konci řadiče. Je realizována zadáním plné dynamické brzdy a kolejové brzdy. Záchranná brzda, Jdou mechanické brzdy a kolejové brzdy. Mechanické ovšem nejsou stavěné na opakované brzdění v plné rychlosti, musí se mezi tím prostě počkat, až to vychladne. Taky to dost smrdí… Samotná kolejovka ve vyšších rychlostech toho moc neubrzdí. Samotná je pro tento účel spíše k ničemu a jen pomáhá některým dalším brzdám. Ono totiž hlavně mechanické brzdy, pokud není hydraulická, tak na tom není prakticky realizovatelný protismykový systém.

před 1907 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
aliendrone

No, to je sice MOC pěkné, nicméně tramvaj T3 NEUMÍ rekuprovat energii (vyplácá ji v odpornících), leda by byla překopaná na novější tyristorku. ;)

Dále – tramvaj T3 NEMÁ kotoučové brzdy, ale čeliťové a ty se POUŽÍVAJÍ k dobržďování vozidla/soupravy stejně jako ke stání – účinek dynamické brzdy se snižující se rychlostí KLESÁ a myslím, že pod 5km/h stojí za pendrek – dobržďoval bys desítky metrů. Kdoví, možná pro modernější digitálně řízené systémy to platí, ale s klasickým „zrychlovačem“, který má T3 bys pohořel, stejně tak s rekuperací! ;) :D :D

Nebudu se hádat o terminologii, jestli je to nouzové či havarijní brždění – nejsem tramvaják a jak jsem nakoupil, tak prodávám. Ale na nesmysly s koutoučovými brzdami a rekuperací u T3 klidně zapomeň, to platí pro modernější/zmo­dernizované tyristorové verze (rekuperace) nebo tramvaje 15T apod. ;) :D :D

Každopádně „bačkoru“ (elektromagnetickou brzdu) si můžeš prohlédnout zde > https://upload­.wikimedia.or­g/wikipedia/com­mons/2/20/Pra­ha%2C_Nov%C3%A9_M%C4%9Bs­to%2C_Florenc-T%C4%9B%C5%A1­nov%2C_T3_6102%2C_pod­vozek.JPG – je to „ta věc nad kolejí“ mezi koly a mimochodem brzdí DOST dobře v porovnání s čelisťovou brzdou. ;) :D :D

před 1907 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Opět se hlubboce mýlíš.Neuč mě tramvaje, chlapče… Nic o tom evidentně nevíš. Možná znáš leda pražskou starou T3… ale to je jen jeden z mnoha modelů a je jich dost překopaných více, či méně… Zrovnatak ne všechny tyristorky umějí rekuperovat. S tím ůčinkem se taky hluboce mýlíš. Ono totiž jde o to, jestli tram má výzbroj AC, nebo DC. A i ta DC dnes umí opravdu hodně. A zase míc háš hrušky s jablky… I analogová výzbroj umí i s DC dobrzdtit velmi mnoho… Nepleť tedy pulzní tranzistorovou výzbrou s tyristorovou, nebo s digitálním řízením… To jsou prostě zcela jiné pojmy týkající se zcela jiných systémů tramvají. A všechny mohou být na tomtéž typu vozidla… A taky to tak bývá, zákazník od zákazníka, město od města. Nehádej se o ničem, pro jistotu. Zamrznutí u zrychlovače je holt znát. Třeba ty termíny ohledně brzd jsou totiž celkem zásadní, protože při tom fungují zcela jiné brzdné mechanismy s přiměřeně odlišnými výsledky. Já si ani „bačkory“ prohlížet nemusím.. to mi věř.

před 1906 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
aliendrone

Tak jo, přečti si otázku a PAK mudruj. Dotaz je jednoznačně specifikován tramvaj typu T3 jedoucí z Krejcárku k Palmovce. (to znamená pražská tramvaj)

T3 má tyto brzdy – PROVOZNÍ (elektrodynamic­kou), ZAJIŠŤOVACÍ (čelisťovou) a NOUZOVOU („bačkory“ – elektromagnet) – toto jsou exaktní názvy jejích brzd (ty kapitálkami napsané). Tebou popisovaná „záchranná brzda“ na T3 prostě neexistuje, okecávej si to JAK CHCEŠ! Vím, že jde o režimy brždění, ale nechtěl jsem to zbytečně komplikovat nad rámec otázky, ale to TY jsi začal se slovíčkařením (dost pitomě se dovolávat přesnosti názvů a přitom používat BLBOU terminologii), takže když už chceš (a začal sis s tím sám), klidně mi tu „záchrannou brzdu“ na T3 najdi a ukaž! ;) :D :D

Navíc – co to plácáš za kraviny o střídavém napětí? Co si jen do minulosti pamatuji, tak v Česku/Praze jezdí tramvaje na 600V stejnosměrných! Zcela jistě na Krejcárku nepotkáš „střídavu“ tramvaj, no leda tak ve svém snu. Proboha – o čem vlastně diskutuješ, když ANI NEVÍŠ něco TAK ZÁSADNÍHO?

Hele – jestli to chceš okecávat „jak se jezdí v nějaké Tramtárii“ – prosím – ale dělej to v otázce „o Tramtárii“, tady jde o přesně a jasně specifikovaný dotaz na konkrétní věc, žádné „všeobecné plky“! :)

Tudíž – zjisti si, jak se věci v reálu mají, nech si to „probublat“ a TEPRVE PAK pindej něco o tom, kdo se v čem mýlí. ;) :D :D

před 1906 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Keplere, když nevíš, raději nic nepiš. Kolejnicová brzda – Elektromagnetická brzda, která ve vyšších rychlostech toho zase tolik neudělá. Extra účinná je při rychlosti asitak do dvou km/h ovšem padaj lidi na hubu… Kolejnicová brzda se využívá mj. při smyku kol při brždění, kdy je nutno brzdný účinek dynamické brzdy snížit. Tehdy nastupuje nejprve písek, pak i kolejové brzdy smýkajícího se podvozku. Rovněž si neplést brzdu nouzovou a záchrannou. Jde o zcela jinou posloupnost brždění.

před 1907 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek