Avatar uživatele
Bronzový

Jak je u zážehových motorů zabezpečeno, aby píst nevyrazil proti klikové hřídeli?

(Nebo proti tahu ostatních pístů)
Doplňuji:
jendahun: jo jo, to sice jo, ale právě mě zajímala situace, kdy by píst vystřelil proti hřídeli, tedy ve chvíli, kdy by nešla ani na jednu stranu - "zatlačil" by do ní v ose

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Bronzový

Pomocí systému hřídelů a vaček, který zajišťuje správné načasování vstřikování a zážehu směsi. K zážehu dojde až když je píst v horní úvrati. Setrvačník zajistí, že je píst stále v pohybu (kliková hřídel se nezastaví).

PS: Video od čtvrté minuty
Doplňuji:
U dnešních motorů časování řídí elektronika, dříve to bylo řešeno mechanicky.

Zdroj: http://www.youtube.com/watch?v =trfTKZPmmT4&feature=related

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele

Vlastní konstrukcí motoru, tj. klikové hřídele, ojnice, pístu a příslušných čepů


Avatar uživatele
Bronzový

Nejsem odborník,ale myslím si,že to je snad účel přenášet sílu po expanzi na klikovou hřídel a setrvačník.Na rozložení sil a tlaku má vliv zalomení klikové hřídele a správná funkce ojničních ložisek a čepu.Taky na to má vliv použitý materiál který odolá vysokým teplotám a vysokým otáčkám.
Doplňuji:
Tak teoreticky by musel prasknout čep a ojnice by vyrazila proti vrchu pístu.Prostě by se musel píst narazit na ojnici,ale píst(zvlášť na vrchu)je zesílený a musí být na teplotu a tlaky stavěný.Všechno to je usazené v bloku z pevných lehkých slitin,nebo v hořčíkové skříni a to by mělo taky píst udržet.Nevím jestli s něco podobného vůbec může stát.Spíš by se rozsypal ten píst,to už se mi stalo,že se rozlomil píst,nebo vyštípla část ze spodku pístu.


Avatar uživatele
Zlatý

Nic se nestane. Konstrukce motoru má mnohem větší pevnost, než je síla expanze. V dolní úvrati plyny nemají velkou sílu. O hodně větší namáhání je při klepání, kdy dochází k expanzi ještě před horní úvratí. U starých škodovek častý jev a přesto se to nijak výrazně na životnosti motoru neprojevilo.


Avatar uživatele
Zlatý

Je tam ještě setrvačník a ten má svojí hmotnost


Avatar uživatele
Stříbrný

vybuch je nacasovan tak, ze nenastava stoprocentne ve chvili, kdy pist je v nejvyssi uvrati, protoze by prakticky vsechna energie sla do mrtveho bodu a to my nechceme... tak ze kouzlo je ve spravnem nacasovani...


Avatar uživatele
Registrovaný

Viděl jste nekdy motor? Píst je taková sranda na ojnici. Ta je na klikovce přidelaná v rotebýracím (kluzním) ložisku. U nekterého motoru i v ložisku valivém (škoda 130RS) Pokud by došlo k nějaké poruše a ojnice se nekde protrhhla , tak vám píst podá ruku. Vyletzí přes válec a bloh. Nepotká se s klikou.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 626
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 574
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 219
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.