Odpověděl/a – 14.leden 18:47
Touha po nesmrtelnosti je celkem normální záležitost.
Až do křesťanství viděl člověk ve smrti konec, ne-li života vůbec,
tedy jistě konec pozemských radostí, a proto po ní netoužil. Přes tuto
touhu po věčném životě si však uvědomoval, že věčné mládí je
nemožné a že takto do nekonečna prodloužený život by se mohl stát
břemenem, že tedy přece jen tím nejlepším pro člověka, když už se
jednou narodil, je biická smrt – ve vysokém stáří – suavis
exitus.
Na nesmrtelnost je celkem dost příkladů. Jak té chtěné – kouzelný
nápoj mládí pije v Goethově tragedii Faust, alchymisty hledán elixír
života, apoštol Jan, jemuž Kristus slíbil, že nezemře, dokud nepřijde
poslední soud. Tak i té nechtěné, líčící útrapy lidí, kterým
z toho, či onoho důvodu byla smrt odepřena – pověst o Ahasverovi,
„věčném židu“, který prý kopl nebo udeřil do tváře Ježíše a byl
odsouzen k tomu aby nikdy nezemřel. Ahasverské téma je nesčetněkrát
literárně zpracované – Apollinaire, Vrchlický, Goethe, Čapek – Věc
Makropulos – zpěvačka Emílie Marty, atd.
Jestli elixír života, pramen mládí (O Neill – The Fountain), „kněz
Jan“, nebo nanotechnologie – jde stále o tu samou odvěkou touhu. Nic
patologického.
☺
Odpověděl/a – 14.leden 19:56
Touha po nesmrtelnosti je celkem normální záležitost.
Až do křesťanství viděl člověk ve smrti konec, ne-li života vůbec,
tedy jistě konec pozemských radostí, a proto po ní netoužil, naopak.
Přes touhu po věčném životě si však uvědomoval, že věčné mládí je
nemožné a že takto do nekonečna prodloužený život by se mohl stát
břemenem, že tedy přece jen tím nejlepším pro člověka, když už se
jednou narodil, je biická smrt – ve vysokém stáří – suavis
exitus.
Na nesmrtelnost je celkem dost příkladů. Jak té chtěné – kouzelný
nápoj mládí pije v Goethově tragedii Faust, alchymisty hledán elixír
života, apoštol Jan, jemuž Kristus slíbil, že nezemře, dokud nepřijde
poslední soud. Tak i té nechtěné, líčící útrapy lidí, kterým
z toho, či onoho důvodu byla smrt odepřena – pověst o Ahasverovi,
„věčném židu“, který prý kopl nebo udeřil do tváře Ježíše a byl
odsouzen k tomu aby nikdy nezemřel. Ahasverské téma je nesčetněkrát
literárně zpracované – Apollinaire, Vrchlický, Goethe, Čapek – Věc
Makropulos – zpěvačka Emílie Marty, atd.
Jestli elixír života, pramen mládí (O Neill – The Fountain), „kněz
Jan“, nebo nanotechnologie – jde stále o tu samou odvěkou touhu. Nic
patologického.
☺