Odpověděl/a – 21.prosinec 17:35
K odpovědi Hlada bych jen doplnil, že uvedené hodnoty se vztahují pouze
k olověnému akumulátoru. Existují i jiné druhy spíše výjimečně
používané. předpokládám tedy, že se jedná o nejběžnější olověný
akumulátor, i když to není z otázky zřejmé. Dále sulfatace (nevratná)
začíná nejen při skladování vybitého akumulátoru, ale již při
pokračování ve vybíjení, kdy klesá svorkové napětí článku pod hodnotu
1,75V (tj. v případě 12V akumulátoru se šesti sériově řazenými
články pod hodnotu U = 6*1,75 = 10,5V), tedy v oblasti tzv. hlubokého
vybíjení. Projevuje se tvorbou krystalů síranu olovnatého, které pevně
ulpívají na elektrodách (deskách) akumulátoru. Při nabíjení se už
nechtějí rozpouštět a přeměňovat v aktivní hmoty (Pb a PbO2), čímž
se zmenšuje účinná plocha desek a akumulátor ztrácí kapacitu. Proto je
dost důležité odpojit zátěž od akumulátoru po dosažení této kritické
hodnoty svorkového napětí. To lze nejlépe zajistit nějakým elektronickým
obvodem s komparátorem a relé. Spoléhat se na občasné změření napětí
a ruční odpojení se nedá. Návody lze určitě najít v časopisech AMARO a
pod.
S nabíjením vybitého akumulátoru není vhodné otálet. Dále je třeba si
uvědomit, že nabíjení po dobu danou podílem jmenovité kapacity a
nabíjecího proudu (navíc během nabíjení se obvykle měnícího) nezajistí
plné nabití akumulátoru. Je třeba vzít v úvahu ampérhodinovou účinnost
akumulátoru, odhadem tak 20%. Nabíjet se má až do znaků plného nabití,
tj. do stavu, kdy se již svorkové napětí a hustota elektrolytu nemění a
všechny články rovnoměrně plynují. Další nabíjení už akumulátoru
škodí, dochází už jenom k elektrolytickému rozkladu vody a při vyšším
nabíjecím proudu odpadávání aktivních hmot z desek. Uvedené informace se
vztahují ke klasickému olověnému akumulátoru s kapalným elektrolytem.
U různých jiných provedení (gelové, …) je třeba se řídit pokyny
výrobce.
Odpověděl/a – 21.prosinec 21:15
K odpovědi Hlada bych jen doplnil, že uvedené hodnoty se vztahují pouze
k olověnému akumulátoru. Existují i jiné druhy spíše výjimečně
používané. předpokládám tedy, že se jedná o nejběžnější olověný
akumulátor, i když to není z otázky zřejmé. Dále sulfatace (nevratná)
začíná nejen při skladování vybitého akumulátoru, ale již při
pokračování ve vybíjení, kdy klesá svorkové napětí článku pod hodnotu
1,75V (tj. v případě 12V akumulátoru se šesti sériově řazenými
články pod hodnotu U = 6*1,75 = 10,5V), tedy v oblasti tzv. hlubokého
vybíjení. Projevuje se tvorbou krystalů síranu olovnatého, které pevně
ulpívají na elektrodách (deskách) akumulátoru. Při nabíjení se už
nechtějí rozpouštět a přeměňovat v aktivní hmoty (Pb a PbO2), čímž
se zmenšuje účinná plocha desek a akumulátor ztrácí kapacitu. Proto je
dost důležité odpojit zátěž od akumulátoru po dosažení této kritické
hodnoty svorkového napětí. To lze nejlépe zajistit nějakým elektronickým
obvodem s komparátorem a relé. Spoléhat se na občasné změření napětí
a ruční odpojení se nedá. Návody lze určitě najít v časopisech AMARO a
pod.
S nabíjením vybitého akumulátoru není vhodné otálet. Dále je třeba si
uvědomit, že nabíjení po dobu danou podílem jmenovité kapacity a
nabíjecího proudu (navíc během nabíjení se obvykle měnícího) nezajistí
plné nabití akumulátoru. Je třeba vzít v úvahu ampérhodinovou účinnost
akumulátoru, odhadem tak 20%. Nabíjet se má až do znaků plného nabití,
tj. do stavu, kdy se již svorkové napětí a hustota elektrolytu nemění a
všechny články rovnoměrně plynují. Další nabíjení už akumulátoru
škodí, dochází už jenom k elektrolytickému rozkladu vody a při vyšším
nabíjecím proudu odpadávání aktivních hmot z desek. Uvedené informace se
vztahují ke klasickému olověnému akumulátoru s kapalným elektrolytem.
U různých jiných provedení (gelové, …) je třeba se řídit pokyny
výrobce.
Doplňuji:
Akumulátor postižený nevratnou sulfatací poznáš podle toho, že po
připojení k nabíječce (samozřejmě ve vybitém stavu) začne hned nebo
v krátké době plynovat (tzv. vařit). Někdy pomůže nabíjení dlouhou
dobu malým proudem, ale obvykle mu již není pomoci. Nepoznáš to podle
napětí naprázdno, to může být v pořádku, ale kapacitní zkouška to
prokáže. Též má větší vnitřní odpor, což se projeví větším
poklesem svorkového napětí při zatížení. Nabíjet se má správně
akumulátor vybitý na spodní dovolenou mez, aby se chemické reakce na
elektrodách zúčastnilo co největší množství PbSO4. Částečné
dobíjení, jako se děje např. v automobilu, není zrovna to nejlepší a
proto bychom měli tak 1× za půl roku provést cyklus vybití- nabití mimo
vozidlo na vhodném nabíječi. Ale kdo z nás to dělá, že?