Odpověděl/a – 7.březen 18:18
Fenomén valčík.
. Pro šlechtu, která tančila menuet, pavanu nebo čtverylku, znamenal
valčík zkázu mravů. Byl to první tanec, kde se dvojice otáčí v těsném
objetí. Valčík byl tedy původně tanec rebelský, a změnil se na tanec
smyslný, elegantní, romantický a nikoliv lidový. Valčík vznikl ve Vídni
v roce 1820. Devět let nato se v Rakousku-Uhersku zrodil také akordeon.
Teprve poté dorazil do Francie. Právě tam se začal vyvíjet styl tak
charakteristický pro Francii, proslulý valse musette. V podstatě je to
zamilovaný vztah mezi tanečníkem a tanečnicí. Mezi nimi to smyslně
jiskří, samozřejmě v dokonalém spojení s hudbou. Existuje i speciální
forma valse musette a sice „toupie“. Tanečníci se točí na místě oběma
směry, mohou klidně tančit třeba na malém stolku. S vídeňským
valčíkem to šlo vždycky z extrému do extrému. Jednou byl moderní, a pak
zase proklínaný. Jistou dobu kolovaly pomluvy, že všichni, kdo tančí
valčík, jsou nemocní, ta nemoc prý je je „tanec svatého Víta“.
polonéza je označení pro polský národní tanec ve 3/4 taktu,
slavnostního rázu, od 17. století to je oblíbený společenský tanec
šlechty. Vznikl ze starého lidového tance zv. chodzony.
Francouzský název polonaise souvisí spíše s dvorskými slavnostmi, a to
jednak na polském území a jednak v cizině (Francie, Španělsko, Švédsko,
Německo).
Za nejstarší známou polonézu se pokládá koleda „W zlobie lezy“
z počátku 17. století. Od pol. 18. stol. se polonéza ustavuje jako
oblíbený instrumentální žánr. M.K. Ogiňski vytváří na 20 klavírních
polonéz, J.Kozlowski komponoval velký počet orchestrálních polonéz a
skladby tohoto typu se objevují i u Chopinových učitelů J.Elsnera a
V.Živného (původem Čech). Samostatné polonézy i polonézové části ,
orchestrální či divadelní psali hojně skladatelé jako L.v. Beethoven,
C.M.Weber, F.Schubert, R. Schumann, F.List, P.I.Čajkovsji. Největší rozkvět
zaznamenala polonéza v období romantismu : vrcholné umělecké stylizace
dosáhla v klavírní tvorbě F. Chopina, na nějž navázal S.Maniuszko.
Virtuózní houslové polonézy psal v 19. st. i pražský rodák
J.V.Kalivoda, F.Laub, ad. Od sklonku 19. století je útvar polonézy
aktualizován buď jako taneční skladba, nebo jako poslechový kus
populárního určení.
http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/2007-2009/poloneza
Odpověděl/a – 7.březen 18:22
Fenomén valčík.
. Pro šlechtu, která tančila menuet, pavanu nebo čtverylku, znamenal
valčík zkázu mravů. Byl to první tanec, kde se dvojice otáčí v těsném
objetí. Valčík byl tedy původně tanec rebelský, a změnil se na tanec
smyslný, elegantní, romantický a nikoliv lidový. Valčík vznikl ve Vídni
v roce 1820. Devět let nato se v Rakousku-Uhersku zrodil také akordeon.
Teprve poté dorazil do Francie. Právě tam se začal vyvíjet styl tak
charakteristický pro Francii, proslulý valse musette. V podstatě je to
zamilovaný vztah mezi tanečníkem a tanečnicí. Mezi nimi to smyslně
jiskří, samozřejmě v dokonalém spojení s hudbou. Existuje i speciální
forma valse musette a sice „toupie“. Tanečníci se točí na místě oběma
směry, mohou klidně tančit třeba na malém stolku. S vídeňským
valčíkem to šlo vždycky z extrému do extrému. Jednou byl moderní, a pak
zase proklínaný. Jistou dobu kolovaly pomluvy, že všichni, kdo tančí
valčík, jsou nemocní, ta nemoc prý je je „tanec svatého Víta“.
polonéza je označení pro polský národní tanec ve 3/4 taktu,
slavnostního rázu, od 17. století to je oblíbený společenský tanec
šlechty. Vznikl ze starého lidového tance zv. chodzony.
Francouzský název polonaise souvisí spíše s dvorskými slavnostmi, a to
jednak na polském území a jednak v cizině (Francie, Španělsko, Švédsko,
Německo).
Za nejstarší známou polonézu se pokládá koleda „W zlobie lezy“
z počátku 17. století. Od pol. 18. stol. se polonéza ustavuje jako
oblíbený instrumentální žánr. M.K. Ogiňski vytváří na 20 klavírních
polonéz, J.Kozlowski komponoval velký počet orchestrálních polonéz a
skladby tohoto typu se objevují i u Chopinových učitelů J.Elsnera a
V.Živného (původem Čech). Samostatné polonézy i polonézové části ,
orchestrální či divadelní psali hojně skladatelé jako L.v. Beethoven,
C.M.Weber, F.Schubert, R. Schumann, F.List, P.I.Čajkovsji. Největší rozkvět
zaznamenala polonéza v období romantismu : vrcholné umělecké stylizace
dosáhla v klavírní tvorbě F. Chopina, na nějž navázal S.Maniuszko.
Virtuózní houslové polonézy psal v 19. st. i pražský rodák
J.V.Kalivoda, F.Laub, ad. Od sklonku 19. století je útvar polonézy
aktualizován buď jako taneční skladba, nebo jako poslechový kus
populárního určení.
http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/2007-2009/poloneza
Doplňuji:
Nevím, co se stalo, nemohla jsem svou odpověď odeslat. Čekala jsem dlouho,
teprve po třetím pokusu se podařilo .
Jinak diskuze.