Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 27.leden 18:42

V archívu najdete odpověď.

http://www.od­povedi.cz/otaz­ky/jak-vznikl-vyraz-graffiti

graffiti = ‘barevné obrazy či texty na zdech’. obrazy, nápisy ap. vytvářené (většinou neprofesionály) zprav. sprejem na veřejných plochách (zdech, ohradách, dopravních prostředcích ap.)

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 28.leden 13:27

V archívu najdete odpověď.

http://www.od­povedi.cz/otaz­ky/jak-vznikl-vyraz-graffiti

graffiti = ‘barevné obrazy či texty na zdech’. obrazy, nápisy ap. vytvářené (většinou neprofesionály) zprav. sprejem na veřejných plochách (zdech, ohradách, dopravních prostředcích ap.)

Doplňuji:
Ještě zajímavosti o graffiti

Nejstarší malby klasifikované jako graffiti sahají až do starověku, kde sloužily jako informační kanál pro nelegální organizace, jako vyjádření nespokojenosti se státním systémem nebo jako reklama prostituce.

ako graffiti označujeme malbu nebo nápis na veřejně dostupných plochách. Již z podstaty definice je zřejmé, že se jedná o aktivitu prováděnou na cizím majetku. Tím můžeme rozdělit graffiti na legální (se souhlasem majitele/provo­zovatele plochy) a nelegální (bez souhlasu — jedná se o drtivou většinu případů).

Graffiti můžeme nejjednodušeji rozdělit na dva typy:

Tag

Jedná se o „podpis“ autora za účelem značení teritoria. Forma může být různá — fixa, nátěr, sprej, vyškrábání do povrchu (skla v MHD). Jednobarevné. Mají podobu iniciálů či přezdívky autora a lze jej vytvořit během několika málo vteřin. Jedná se o nejjednodušší a nejrozšířenější typ graffiti.

Důsledky graffiti a důvody pro graffiti
Každý rok se na čištění veřejného majetku od graffiti vynaloží desítky milionů korun. Milionu, které by města a dopravní podniky mohly investovat do rozvoje nebo zkvalitnění svých služeb občanům. Lze se pouzte domnívat o kolik města (a v důsledku my všichni) přichází na úrovni ušlých příjmů (turismus apod.) díky graffiti znečištění.

Ostatní graffiti

Typů je více, uveďme pouze, že se jedná o vícebarevné graffiti, které k vytvoření vyžaduje více času a motivací autora je vytvářet domělou hodnotu.

Nejčastějšími důvody pro ospravedlňování graffiti jsou protest proti systému, „vybarvení šedé nudy města“ nebo jednoduše přidání hodnoty na čistou plochu (kolik majitelů je ve skutečnosti rádo za takovou přidanou hodnotu jsme se nedozvěděli). Také argumentace typu „on má peníze na dům, jeden tag mu nemůže vadit“ je mezi sprejery poměrně oblíbená. V neposlední řadě mnoho sprejerů omlouvá graffiti velkým množstvím nežádoucích reklam na veřejných plochách.

více v odkazu
http://www.tag­bust.com/graf­fiti/