Odpověděl/a – 28.březen 20:35
Problém je, že spotřebitel myslí jen na sebe… Konzum kámo a neříkej,
že pod něj nespadáš. Ono to ani neche až tak moc logického uvžovaní,
stačí se nad tím malinko zamyslet (ale taky ses nad tím zamyslel asi jen
jako: „proč sakra nemůžu..?!“ „já chci!“). ;)
Jeden obchod má omezené množství takových potravin – které bývají
žádané (máslo, vejce, olej,…). Většinou na týden (nebo určitý počet
dní v týdnu – dle jejich intervalů dodání zboží od dodavatelů).
Sleva je pro všechny. Je to pojistka, aby třeba 5 zákazníků nevykoupilo
všechno, co mají na prodejně / na skladu. Nejen, že by to bylo nefér, ale
obchod/prodejna by z toho mohla mít potíže – a nedostala ba tak svým
závazkům vůči spotřebitelům.
„Potíž“ je, že podnikatel musí myslet obecně, ve velkém a dopředu.
Obyčejný konzument/zákazník myslí hlavně na sebe, max rodinu. Ostatní ho
ani nenapadnou (ani že existují a taky něco chtěj). A do role
podnikatele/firmy ho ani nenapadne se vžít. Já, já, já. Potřebují,
musím, chci.
Nedostalo by se na ostatní. Takže základ je dostupnost pro
všechny.
Ti, co si to nakoupili, by to navíc dále mohli prodávat za vyšší cenu
(živnostníci aj) nebo to využívat při velkobjemovém podnikání
(samozřejmě takoví mají třeba nižší/velkoobchodní ceny, ale i tak…
kolikrát se takové akce pořádně vyplatí – protože to může být
velká sleva a velmi výhodná cena. A běžným
zákazníkům/spotřebitelům, by to nebylo fér). A oni to nezbytně
nepotřebují pro sebe, ale pro zisk. Tzn. prostě že by toho zneužili.-
Většina lidí si nekoupí 120 ks něčeho obyčejného pro vlastní/rodinnou
s/potřebu.Představ si tu marži (která by se tím navíc mohla na trhu
změnit – obzvlášť kdyby toho zneužívala konkurence… představ si že
to ve slevě vykoupí jiné supermarkety a začnou to prodávat dráž u něj
by to vykoupili u sebe by si mohli dovolit to prodávat za plnou anebo ve
svlevě, ale ne tak výhodné pro záakzníky).
Zkrátka se dá toho lehce zneužít – na úkor toho obchodu, ve prsopěch
jiné firmy (když už dáme bokem obyčejné zákazníky).
Mohli by vykoupit všechno a udělat si velkou zásobu (při trvanlivých výrobcích jako třeba te olej). Což vyloženě není problém sám o sobě – jen by to dlouhobě nekupovali za plnou cenu nebo už to zmíněné a hlavní, vykoupil by to ostatním, kteří to taky chtějí/potřebují – a měli by mít možnost si to taky zakoupit (to by šlo těžko, kdyby na ně nezbylo).
Slevy/akce jsou samozřejmě za jedno lákadlo, za druhé jsou známé –
jsou oznámené dopředu v letácích a podobně (nemluvě o TV, internetu).
A reklama taky musí něco splňovat. A tak jeden nebo pár zákazníků
vykoupí všechno a stovka dalších, kteří pro to do obchodu pojedou budou
na_raní, že už je to vyprodané (tzn. všichni zákazníci). A samozřejmě
si ten hněv odnese obchod…
Reklamní akce na týden, kde za 1 až 2 dny vše vykoupí pár ojedinělých
zákazníků? To by pak mohlo být považováno za „vadnou“ reklamu.
Avšak většina zákazníků to umí přečůrat. Možná to množstevní omezení patří na jeden nákup, nwm (i když se mi zdá, že spíš na osobu – ale pokladním je to asi jedno). A tak si prostě ten nákup rozdělí na 2× nebo i na 3×. A krom toho třeba jedou 2× za den nebo Xkrát v tom týdni na nákup – nemluvě o jiných prodejnách toho stejného řetězce ve městě. A nemluvě o tom, že by to udělali při každé akci (jednou měsíčně – tedy jeden týden v měsíci). A tak si velmi málo zákazníků (nebo ještě hůř ostatních firem/konkůrentů) na tom PRAVIDELNĚ vydělá. Jen se akce objeví ⇒ hůra to vše vykoupit.
Citace z odkazu níže: „*Stanovením tohoto omezení u zboží tak
atraktivního pro větší okruh spotřebitelů se prodejci (hlavně právě
supermarkety s větší návštěvností) snaží dostát své povinnosti
zajistit po celou dobu trvání akce dostatek pro všechny zákazníky, tak aby
bylo zboží takzvaně k dostání. Kdyby toto prodejce nezajistil, mohl by
čelit sankci za vábivou reklamu, která zákazníky na slevy naláká, avšak
skladové zásoby zájem zákazníků nepokryjí ani při zahájení
akce.*”
https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna/detail/zbozi-v-akci-a-limit-na-osobu/1282
https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna/detail/omezeni-prodeje-na-osobu/1078
Ještě bych dodal, že bokem mimo férovost/dostatek, dostání svým
povinnostem, apod., zde to taky může být i jisté „lákadlo“.
Omezení – ve formě času (omezená akce) a množstevní limit můžou
u dotyčného vytvářet jistý pocit naléhavosti, nedostatku a potřeby…
Nebude otálet a raději rovnou nakoupí, dokud má šanci. Cože? Jen 5 ks,
tak OK, vezme všech 5 ks (přestože by třeba vzal jen 2 nebo 3). Jistota,
že se vše opravdu prodá, zvýšení (pocitu) potřeby
odběratel/veřejnosti, povzbuzení, apod. Avšak tohle je spíš takový
vedlejší bonus, který nemusí platit. Protože jak už jsem psal –
většinou se ten množstevní limit vztahuje na velmi žádané komodity.
Ale mohou zde být i další důvody, jako třeba analýza a sběr dat – jak
na to lidi reagují, kolik nakupují, jak se chovají, jak rychle se to
prodá,.. a to platí pro celou společnost (veřejnost – než jen pro pár
málo jednotlivců, kteří by mohli vykoupit vše).
Odpověděl/a – 28.březen 20:43
Problém je, že spotřebitel myslí jen na sebe… Konzum kámo a neříkej,
že pod něj nespadáš. Ono to ani nechce až tak moc logického uvažovaní,
stačí se nad tím na chvíli zamyslet (ale taky ses nad tím zamyslel asi jen
jako: „proč sakra nemůžu..?!“ „já chci!“ „v čem je problém“
„další omezení“). ;)
Jeden obchod má omezené množství takových potravin – které bývají
žádané (máslo, vejce, olej,…). Většinou na týden (nebo určitý počet
dní v týdnu – dle jejich intervalů dodání zboží od dodavatelů).
Sleva je pro všechny. Je to pojistka, aby třeba 5 zákazníků nevykoupilo
všechno, co mají na prodejně / na skladu. Nejen, že by to bylo nefér, ale
obchod/prodejna by z toho mohla mít potíže – a nedostala ba tak svým
závazkům vůči spotřebitelům.
„Potíž“ je, že podnikatel musí myslet obecně, ve velkém, na
zájmy/pověst firmy, myslet často pro širokou veřejnost a dopředu.
dlouhodobě. A taky to chce pro-počítat. Obyčejný konzument/zákazník
myslí hlavně na sebe, max rodinu. Ostatní ho ani nenapadnou (ani že
existují a taky že něco chtěj). A do role podnikatele/firmy ho ani
nenapadne se vžít (to je pro ně často nepřítel), kterého však
potřebují, někteří i denně, nonstop)." Já, já, já. Potřebují,
musím, chci."
Nedostalo by se na ostatní. Takže základ je dostupnost pro
všechny.
Ti, co si to nakoupili, by to navíc dále mohli prodávat za vyšší cenu
(živnostníci, podnikatelé, společnosti, aj) nebo to využívat při
velkobjemovém podnikání (samozřejmě takoví mají třeba
nižší/velkoobchodní ceny, ale i tak… kolikrát se takové akce pořádně
vyplatí – protože to může být velká sleva a velmi výhodná cena.
A běžným zákazníkům/spotřebitelům, by to nebylo fér). A oni to
nezbytně nepotřebují pro sebe, ale pro zisk. Tzn. prostě že by toho
zneužili.- Většina lidí si nekoupí 120 ks něčeho obyčejného pro
vlastní/rodinnou s/potřebu.Představ si tu marži (která by se tím navíc
mohla na trhu změnit – obzvlášť kdyby toho zneužívala konkurence…
představ si že to ve slevě vykoupí jiné supermarkety a začnou to prodávat
dráž u něj by to vykoupili u sebe by si mohli dovolit to prodávat za plnou
anebo ve svlevě, ale ne tak výhodné pro záakzníky).
Zkrátka se dá toho lehce zneužít – na úkor toho obchodu, ve prsopěch
jiné firmy (když už dáme bokem obyčejné zákazníky).
Mohli by vykoupit všechno a udělat si velkou zásobu (při trvanlivých výrobcích jako třeba te olej). Což vyloženě není problém sám o sobě – jen by to dlouhobě nekupovali za plnou cenu nebo už to zmíněné a hlavní, vykoupil by to ostatním, kteří to taky chtějí/potřebují – a měli by mít možnost si to taky zakoupit (to by šlo těžko, kdyby na ně nezbylo).
Slevy/akce jsou samozřejmě za jedno lákadlo, za druhé jsou známé –
jsou oznámené dopředu v letácích a podobně (nemluvě o TV, internetu).
A reklama taky musí něco splňovat. A tak jeden nebo pár zákazníků
vykoupí všechno a stovka dalších, kteří pro to do obchodu pojedou budou
na_raní, že už je to vyprodané (tzn. všichni zákazníci). A samozřejmě
si ten hněv odnese obchod…
Reklamní akce na týden, kde za 1 až 2 dny vše vykoupí pár ojedinělých
zákazníků? To by pak mohlo být považováno za „vadnou“ reklamu.
Avšak většina zákazníků to umí přečůrat. Možná to množstevní omezení patří na jeden nákup, nwm (i když se mi zdá, že spíš na osobu – ale pokladním je to asi jedno). A tak si prostě ten nákup rozdělí na 2× nebo i na 3×. A krom toho třeba jedou 2× za den nebo Xkrát v tom týdni na nákup – nemluvě o jiných prodejnách toho stejného řetězce ve městě. A nemluvě o tom, že by to udělali při každé akci (jednou měsíčně – tedy jeden týden v měsíci). A tak si velmi málo zákazníků (nebo ještě hůř ostatních firem/konkůrentů) na tom PRAVIDELNĚ vydělá. Jen se akce objeví ⇒ hůra to vše vykoupit.
Citace z odkazu níže: „Stanovením tohoto omezení u zboží tak
atraktivního pro větší okruh spotřebitelů se prodejci (hlavně právě
supermarkety s větší návštěvností) snaží dostát své povinnosti
zajistit po celou dobu trvání akce dostatek pro všechny zákazníky, tak aby
bylo zboží takzvaně k dostání. Kdyby toto prodejce nezajistil, mohl by
čelit sankci za vábivou reklamu, která zákazníky na slevy naláká, avšak
skladové zásoby zájem zákazníků nepokryjí ani při zahájení
akce.”
https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna/detail/zbozi-v-akci-a-limit-na-osobu/1282
https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna/detail/omezeni-prodeje-na-osobu/1078
Ještě bych dodal, že bokem mimo férovost/dostatek, dostání svým
povinnostem, zneužívání ostatními (vč. konkurence), apod., zde to taky
může být i jisté „lákadlo“. Omezení – ve formě času (omezená
akce) a množstevní limit můžou u dotyčného vytvářet jistý pocit
naléhavosti, nedostatku a potřeby… Nebude otálet a raději rovnou nakoupí,
dokud má šanci. Cože? Jen 5 ks, tak OK, vezme všech 5 ks (přestože by
třeba vzal jen 2 nebo 3). Jistota, že se vše opravdu prodá, zvýšení
(pocitu) potřeby odběratel/veřejnosti, povzbuzení, apod. Avšak tohle je
spíš takový vedlejší efekt, který nemusí platit – být záměrem.
Protože jak už jsem psal – většinou se ten množstevní limit vztahuje na
velmi žádané komodity.
Ale mohou zde být i další důvody, jako třeba analýza a sběr dat – jak
na to lidi reagují, kolik nakupují, jak se chovají, jak rychle se to
prodá,.. a to platí pro celou společnost (veřejnost – než jen pro pár
málo jednotlivců, kteří by mohli vykoupit vše).