Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 13.leden 9:29

Odpovím trochu nepřímo. Mně je sympatické to pojetí náboženství, které nehledí na pobožnost a rituály, ale na „srdce“ člověka a na to, jak se projevuje v jeho činech. Čeho je srdce plné, to se prodírá navenek samo, člověk se do toho nemusí nutit ani nad tím přemýšlet. Ty úryvky níže zobrazují Boha jako někoho, kdo je drsný a pevný, ale právě proto, aby zůstal spravedlivý a milosrdný – aby nebyl pokřivován a zneužíván. Taková představa Boha může být, myslím, blízká i ateistům, protože ateismus je především bojem proti zneužívání Božího jména a v tom smyslu je jistě Bohu milý.

„Nenávidím vaše svátky, zavrhl jsem je, ani vystát nemohu vaše slavnostní shromáždění. Když mi přinášíte zápalné oběti a své oběti přídavné, nemám v nich zalíbení, na pokojnou oběť z vašeho vykrmeného dobytka ani nepohlédnu. Pryč ode mne s halasem tvých písní, tvé brnkání na harfy už nechci slyšet. Raději ať se valí právo jako vody, spravedlnost jak proudící potok.“
(prorok Ámos, 5, 21–24, Český ekumenický překlad s mírnou korekcí podle slovenského překladu)

„Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích. Mnozí mi řeknou v onen den: ‚Pane, Pane, což jsme ve tvém jménu neprorokovali a ve tvém jménu nevymítali zlé duchy a ve tvém jménu neučinili mnoho mocných činů?‘ A tehdy jim prohlásím: ‚Nikdy jsem vás neznal; jděte ode mne, kdo se dopouštíte nepravosti.‘“
(Evangelium podle Matouše 7,21–23, Český ekumenický překlad)

„Nikdo nelituje zla, jež spáchal, neřekne: ‚Čeho jsem se to dopustil!‘ Všichni se znovu dávají v běh jako kůň, který pádí do bitvy. I čáp na nebi zná svůj čas, hrdlička, vlaštovka a jeřáb dodržují čas svého příletu, ale můj lid nezná Hospodinovy řády. Jak můžete říkat: ‚Jsme moudří, my máme Hospodinův zákon‘? Ano, jenže jej falšuje falešné rydlo písařů.“
(Jerejmjáš 8, 6–8, Český ekumenický překlad)

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 13.leden 10:36

Odpovím trochu nepřímo. Mně je sympatické to pojetí náboženství, které nehledí na pobožnost a rituály, ale na „srdce“ člověka a na to, jak se projevuje v jeho činech. Čeho je srdce plné, to se prodírá navenek samo, člověk se do toho nemusí nutit ani nad tím přemýšlet. Ty úryvky níže zobrazují Boha jako někoho, kdo je drsný a pevný, ale právě proto, aby zůstal spravedlivý a milosrdný – aby nebyl pokřivován a zneužíván. Taková představa Boha může být, myslím, blízká i ateistům, protože ateismus je především bojem proti zneužívání Božího jména a v tom smyslu je jistě Bohu milý.

„Nenávidím vaše svátky, zavrhl jsem je, ani vystát nemohu vaše slavnostní shromáždění. Když mi přinášíte zápalné oběti a své oběti přídavné, nemám v nich zalíbení, na pokojnou oběť z vašeho vykrmeného dobytka ani nepohlédnu. Pryč ode mne s halasem tvých písní, tvé brnkání na harfy už nechci slyšet. Raději ať se valí právo jako vody, spravedlnost jak proudící potok.“
(prorok Ámos, 5, 21–24, Český ekumenický překlad s mírnou korekcí podle slovenského překladu)

„Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích. Mnozí mi řeknou v onen den: ‚Pane, Pane, což jsme ve tvém jménu neprorokovali a ve tvém jménu nevymítali zlé duchy a ve tvém jménu neučinili mnoho mocných činů?‘ A tehdy jim prohlásím: ‚Nikdy jsem vás neznal; jděte ode mne, kdo se dopouštíte nepravosti.‘“
(Evangelium podle Matouše 7,21–23, Český ekumenický překlad)

„Nikdo nelituje zla, jež spáchal, neřekne: ‚Čeho jsem se to dopustil!‘ Všichni se znovu dávají v běh jako kůň, který pádí do bitvy. I čáp na nebi zná svůj čas, hrdlička, vlaštovka a jeřáb dodržují čas svého příletu, ale můj lid nezná Hospodinovy řády. Jak můžete říkat: ‚Jsme moudří, my máme Hospodinův zákon‘? Ano, jenže jej falšuje falešné rydlo písařů.“
(Jeremjáš 8, 6–8, Český ekumenický překlad)