Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 22.červen 15:19

Páčkou, která zde chybí, je tam z ní jen upínací mechanizmus a říká se tomu revrzační klička se zadává směr vpřed/vzad. Klikou, která zde rovněž chybí, je tam z ní jen čtyřhran, se se zadává velikost jízdního, resp. brzdového proudu, tedy jízdního nebo brzdového tahu. Jelikož stejnosměrné stroje vnízkých výkonech, těsně před rozjetím a těsně před dobržděním nemají prakticky žádný krotící moment, je tam ještě mechanická brzda. Řídí se to tak, že se kličnou zadá reverz (směr), klikou se zadá jízdní tah pěkně plynule po stupních (velmi výraně citelných) a když švec ucítí tah, uvolní mechanickou brzdu. Celé to chce přecijen trochu cviku. Při zastavování je postup opačný. Klikou se na druhou stranu zadá brzdný proud – tah a před zastavením švec pak ucítí, že jej ztrácí, vzhledem k vlastnostem motoru a zaráhne mechanickou brzdu. Někdy je mechanika ovládaná tímkolem, jinde je na to podobná klika, jako ta jízdní. Zase to chce mít cit a cvik, aby jízda byla pěkně plynulá.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 22.červen 15:24

Páčkou, která zde chybí, je tam z ní jen upínací mechanizmus a říká se tomu reverzační klička se zadává směr vpřed/vzad. Klikou, která zde rovněž chybí, je tam z ní jen čtyřhran, se se zadává velikost jízdního, resp. brzdového proudu, tedy jízdního nebo brzdného tahu. Jelikož stejnosměrné stroje vnízkých výkonech, těsně před rozjetím a těsně před dobržděním nemají prakticky žádný kroutící moment, je tam ještě mechanická brzda. Řídí se to tak, že se kličnou zadá reverz (směr), klikou se zadá jízdní tah pěkně plynule po stupních (velmi výraně citelných), a když švec ucítí tah, uvolní mechanickou brzdu. Celé to chce přecijen trochu cviku. Při zastavování je postup opačný. Klikou se na druhou stranu zadá brzdný proud – tah a před zastavením švec pak ucítí, že jej ztrácí, vzhledem k vlastnostem stejnosměrného motoru a zatáhne mechanickou brzdu. Někdy je mechanika ovládaná tím kolem, jinde je na to podobná klika, jako ta jízdní. Zase to chce mít cit a cvik, aby jízda byla pěkně plynulá.

Samozřejmě, že moderní tramvaje se střídavými motory mají taky mechanické brzdy, ty se ale aktivují v extrémě nízkých rychlostech… klidně pod 0,2 km/h, oproti těm stejnosměrným strojům, kde se mechaniky musejí aktivovat tak pod 3–5 km/h. S elektronickou výzbrojí je schopen i stejnosměrný stroj dobrzdit do cca 0,5–1 km/h