Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 12.duben 12:19

Kastilský inkvizitor Tomás de Torquemada by nesouhlasil.. 😅

Není, protože obojí může být, jak očišťující, tak zničující. A to jak symbolicky, tak fakticky. Záleží, k čemu se to zrovna vztahuje.

Jistě, pro lidi a živočichy bude „očišťující“ spíše voda. Z hlediska koupele, hygieny apod. A oheň zase zničují – pálivý, smrtící. Každopádně mnoho věcí se vodou neočistí (třeba kovy), jako spíše ohněm.

Navíc nejasná hranice… Bokem od ohně a vody, je zde třeba i mráz a žár, kde obojí může být smrtící, ale též očišťující (třeba od bakterií a nečistot) ⇒ vodu je často potřeba ohřít (aby byla pitná, dobrá, prostě ČISTÁ.. Var taky docela zakládá na ohni).

Voda je spojována například i s křestem a jiným očištěním, ale stejně jako existují nebo existovaly různé očisty vodou, tak existovaly očisty ohněm (různé rituály apod) – dle náboženství a kultur.
Symbolicky tu máš i znovuzrození fénixe nebo přeneseně, že se něco zušlechtí, zocelí a přetvoří (jako v něco lepšího) jedině v žáru/ohni. Taky to může být jistá forma očisty – zbavení se minulých negativních vlastností.
Často je zase voda spojována se životem a oheň se suchem, vyprahlostí a smrtí. Ale to je jen jeden úhel pohledu.

Když pomineme vodní katastrofy – záplavy, tsunami aj., tak voda může být i kontaminovaná a nečistá. Ta těžko může být považována za nějak očistnou.

V náboženstvích a mytologiích jsou různé konce světa, zpravidla však buď potopy nebo ohnivá zkáza. Oheň i voda jsou zde symbolem zkázy (pro život, svět), ALE často zároveň symbolem očisty… očištění světa od lidí, hříchů, starého světa (pro vznik nového), následná obnova a znovuzrození, atd. I zde můžeš vidět, jak je to relativní.

Voda může ničit, skrze oheň se dá i tvořit nebo měnit. A naopak (ale zkrátka neplatí, že voda je nezbytně očišťující a hoeň ničící).
Každopádně obojí jsou jen lidské představy (názory) a i ty které se jeví jako faktické, jsou spíše symbolické. Hranice nejasná, obojí není ustálení. Voda jsou některé sloučené prvky – a JAKÁ je, to záleží na okolnostech. Oheň je zase spíše děj, avšak též kombinace nějakých prvků a může to být i stav (hoření) – světlo, teplo, plyny (hlavně kyslík), palivo atd. A opět JAKÝ je (a co působí), to záleží na okolnostech. Oheň i voda můžou mít víc podob, tvarů, vlastností (třeba teploty) a užití, dle situace – lepších i horších.
Voda též může vřít – to je pak stejné jako oheň, stejně tak může mrznout – a je to stejně destruktivní (a i to může znamenat spáleniny). Hranice není přesná. Roli hraje teplota a energie – a co představuje.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 12.duben 12:25

Kastilský inkvizitor Tomás de Torquemada by nesouhlasil.. 😅

Není, protože obojí může být, jak očišťující, tak zničující. A to jak symbolicky, tak fakticky. Záleží, k čemu se to zrovna vztahuje.

Jistě, pro lidi a živočichy bude „očišťující“ spíše voda (aspoň většinou). Z hlediska koupele, hygieny apod. A oheň zase zničují – pálivý, smrtící. Každopádně mnoho věcí se vodou neočistí (třeba kovy), jako spíše ohněm.

Navíc nejasná hranice… Bokem od ohně a vody, je zde třeba i mráz a žár, kde obojí může být smrtící, ale též očišťující (třeba od bakterií a nečistot) ⇒ vodu je často potřeba ohřít (aby byla pitná, dobrá, prostě ČISTÁ.. Var taky docela zakládá na ohni). A ohněm samotným (přímým) se taky dá vypalovat.

Voda je spojována například i s křestem a jiným očištěním, ale stejně jako existují nebo existovaly různé očisty vodou, tak existovaly očisty ohněm (různé rituály apod) – dle náboženství a kultur.
Symbolicky tu máš i znovuzrození fénixe nebo přeneseně, že se něco zušlechtí, zocelí a přetvoří (jako v něco lepšího) jedině v žáru/ohni. Taky to může být jistá forma očisty – zbavení se minulých negativních vlastností. Těž je to symbol síly, odvahy, života (Slunce) – i smrti, obnovy/znovuzrození aj.
Často je zase voda spojována se životem a oheň se suchem, vyprahlostí a smrtí. Ale to je jen jeden úhel pohledu.

Když pomineme vodní katastrofy a tragédie – záplavy, tsunami, utopení, aj., tak voda může být i kontaminovaná a nečistá. Ta těžko může být považována za nějak očistnou.

V náboženstvích a mytologiích jsou různé konce světa, zpravidla však buď potopy nebo ohnivé zkázy. Oheň i voda jsou zde symbolem zkázy, konce (pro život, svět), ALE často zároveň symbolem očisty a nového začátku… očištění světa od lidí, hříchů, starého světa (pro vznik nového), následná obnova a znovuzrození, atd. Odstranění minulého a připravení prostoru pro něco nového. I zde můžeš vidět, jak je to relativní.

Voda může ničit, skrze oheň se dá i tvořit nebo měnit. A naopak (ale zkrátka neplatí, že voda je nezbytně očišťující a hoeň ničící).
Každopádně obojí jsou jen lidské představy (názory) a i ty které se jeví jako faktické, jsou spíše symbolické. Hranice nejasná, obojí není ustálení. Voda jsou některé sloučené prvky – a JAKÁ je, to záleží na okolnostech. Oheň je zase spíše děj, avšak též kombinace nějakých prvků a může to být i stav (hoření) – světlo, teplo, plyny (hlavně kyslík), palivo atd. A opět JAKÝ je (a co působí), to záleží na okolnostech. Oheň i voda můžou mít víc podob, tvarů, vlastností (třeba teploty) a užití, dle situace – lepších i horších.
Voda též může vřít – to je pak stejné jako oheň, stejně tak může mrznout – a je to stejně destruktivní (a i to může znamenat spáleniny). Hranice není přesná. Roli hraje teplota a energie – a co představuje.

V lidských rukou obojí může být považováno za „nástroj“, a zde příjde jen na použítí, které může být dobré i špatné. Může dobře sloužit i ničit. Obojí.