Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 3.únor 16:57

Ani jedno. V řecké mytologii v podstatě nejsou démoni. Většinou jsou tam třeba nestvůry – a ty jsou často božskými bytostmi, či potomky některých bohů (nebo jiných božských bytostí). Kdyžtak jsou v řecké mytologii daimóni, ale to má k démonům daleko (podobné je jen to slovo). Což je (božský) duch nebo někteří nižší bohové; existovat může ve vícer podobách. Výraz spíše pozitivní (nebo neutrální… dle toho, k čemu se to vztahuje).

Obecně na podstvětní božstva se (dnes!) dívá negativnějí. Taky v některých verzích řeckých mýtech je třeba Empúsa, Lamia (aj), případně Erínye, Kéry, Echidna a její potomci-monstra, atd. Ale ani to nejsou démoni v pravém slova smyslu. Je třeba si uvědomit, že něco jako démon souvisí většinou s abrahámovskými náboženstvími a v polyteistických často ani neexistují. Asi podobné jako že podsvětí a jeho vládce neznamená Peklo a Ďábla ani nepředstavuje zlo.

Živočích a hybrid. (Původ ne zcela jasný). Navíc na ně vyloženě nebylo většinou negativně nahlíženo (jejich role se liší), to až později ve středověku, který už s tímto nesouvisí. Jinak jsou Harpyje živočichem asi jako třeba Sirény nebo Stymfalští ptáci atd. Hybridem jako třeba satyři, kentauři, případně jiné (bez lidské půlky) jako třeba Chiméra, Minotaur, Gryf, Hippocampus, aj.
Nestvůry/příšery byly často božské – ale božské hned neznamená boha (jen, že v sobě mají něco z boha, božského nebo mají božský původ, atd., sami bohem nejsou). Příšery to ale nejsou ve smyslu démonů; tyto příšery jsou jako třeba různí dravci a šelmy, liší se akorát svou „nadpřirozeností“, často větší silou (či něčím jedinečným) a svým božským nebo jedinečným původem (nemusí být vyloženě potomci něčeho božského, ale jejich stvořením – většinou za speciálních/zvláš­tních okolností… protože jinak je vše božským stvořením).
Skylla, Hydra, nemejský lev, Sfinx, kalydónský kanec, Minotaurus, a podobné to prostě rozhodně nejsou žádní bohové, ale nejsou to ani démoni, i když to jsou třeba nestvůry. Jsou to vlastně dravci/šelmy jako jiní, jen jsou něčím vyjímeční. Monstrum/obluda – jako velká potvora. Příšera jako nějaký typ lidem nebezpečné šelmy nebo dravce.
Žádní démoni.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 3.únor 17:00

Ani jedno. V řecké mytologii v podstatě nejsou démoni. Většinou jsou tam třeba nestvůry – a ty jsou často božskými bytostmi, či potomky některých bohů (nebo jiných božských bytostí). Kdyžtak jsou v řecké mytologii daimóni, ale to má k démonům daleko (podobné je jen to slovo). Což je (božský) duch nebo někteří nižší bohové; existovat může ve vícer podobách. Výraz spíše pozitivní (nebo neutrální… dle toho, k čemu se to vztahuje).

Obecně na podstvětní božstva se (dnes!) dívá negativnějí. Taky v některých verzích řeckých mýtech je třeba Empúsa, Lamia (aj), případně Erínye, Kéry, Echidna a její potomci-monstra, atd. Ale ani to nejsou démoni v pravém slova smyslu. Je třeba si uvědomit, že něco jako démon souvisí většinou s abrahámovskými náboženstvími a v polyteistických často ani neexistují. Asi podobné jako že podsvětí a jeho vládce neznamená Peklo a Ďábla ani nepředstavuje zlo.

Harpyje je živočích a hybrid. (Původ ne zcela jasný). Navíc na ně vyloženě nebylo většinou negativně nahlíženo (jejich role se liší). Jinak jsou Harpyje živočichem asi jako třeba Sirény nebo Stymfalští ptáci atd. Hybridem jako třeba satyři, kentauři, případně jiní (bez lidské půlky) jako třeba Chiméra, Gryf, Hippocampus, aj.
Nestvůry/příšery byly často božské – ale božské hned neznamená boha (jen, že v sobě mají něco z boha, božského nebo mají božský původ, atd., sami bohem nejsou). Příšery to ale nejsou ve smyslu démonů; tyto příšery jsou jako třeba různí dravci a šelmy, liší se akorát svou „nadpřirozeností“, často větší silou (či něčím jedinečným) a svým božským nebo jedinečným původem (nemusí být vyloženě potomci něčeho božského, ale jejich stvořením – většinou za speciálních/zvláš­tních okolností… protože jinak je vše božským stvořením).
Skylla, Hydra, nemejský lev, Sfinx, kalydónský kanec, Minotaurus, a podobné to prostě rozhodně nejsou žádní bohové, ale nejsou to ani démoni, i když to jsou třeba nestvůry. Jsou to vlastně dravci/šelmy jako jiní, jen jsou něčím vyjímeční. Monstrum/obluda – jako velká silná, nezdolná potvora. Nestvůra jako nějaký typ lidem nebezpečné šelmy nebo dravce.
Žádní démoni.