Odpověděl/a – 8.listopad 11:19
Pochopitelně,** pokud se týká ekonomiky**, je důchodový systém pouze
nákladovou položkou státního rozpočtu, tedy toho, podle Tebe,
„hospodářství ČR“. Ale nejen u nás, ale všech vyspělých a
moderních států na celém světě. Jde o sociální dávku, kterou poprvé
zavedl, již ke konci 19 století, v Rak Uh., kancléř Bismack. Založen je
na tom, že produktivní část společnosti přispívá na část již
neproduktivní, z důvodů zejména vyššího stáří a zdravotních (které
těmto lidem již neumožňují plnohodnotnou a bezproblémovou práci) a
postupem stárnutí generací, se tento „náklad“ produktivní společnosti,
postupně přesouvá na generace mladší.
Jinak, pokud Tě to z hlediska historie zajímá, tak si počti
„v příloze“.
„Užitečnost“ důchodců, kterou zmiňuješ, nespočívá tedy
v ekonomickém přínosu, ale spíše v přínosu předávání životních
zkušeností a případně i výchovném, pokud tento jejich přínos mladší
generace ovšem respektují.
Což je zřejmě, zejména v současné době, bohužel, mladšími generacemi
poměrně neuznávaným přínosem, neboť vše se staví pouze na penězích,
majetku a materiálních hodnotách.
Většinou ale, jak už je známo i z historie, tento přístup nakonec
způsobuje celkový rozklad a degradaci společnosti a mnohdy nakonec i její
zánik.
Co se týká spravedlivosti a spravelnosti poskytování důchodů, tak jako
u všech dávek, poskytovaných na základě rozhodování a přidělování,
i zde je mnoho možností ke zneužití jak ze strany politiků (uplácení
voličů), tak ze strany žadatelů (podvody, neoprávněnost). V podstatě
jako u všech dávek a dotací.
Historie penzijního – důchodového systému.
Před zavedením penzijních systémů museli lidé ve stáří spoléhat na
své úspory nebo na pomoc svých potomků. S rostoucí roli států a
zároveň s prodlužováním průměrné délky života získali jistoty
v podobě průběžných systémů, kdy pracující generace transferuje část
produkce těm, co už nemohou pracovat. Roku 1889 zavedl německý kancléř
Otto von Bismarck důchodový systém sociálního pojištění (dnes známý
průběžný systém). Starobní důchod se ale ve většině zemí začal
zavádět až počátkem 20. století, a to pro státní zaměstnance (tzv.
výslužné).
Do roku 1945
Rakousko–Uherský penzijní systém zajišťoval i vdovský a sirotčí
důchod, státní zaměstnanci a učitelé platili do penzijního systému 3%
svého základního platu.[1] Např. penzijní systém pro poštovní
úředníky byl v Rakousko–Uhersku zaveden zákonem z roku 1903.[2]
Prvorepublikové Československo převzalo rakousko–uherský sociální
systém, v roce 1924 uzákonilo (s platností od roku 1926) starobní a
invalidní pojištění dělnictva.[3] Věk odchodu do důchodu byl stanoven na
65 let, přestože byla střední délka života menší.
Po 2. světové válce
Podle zákona č. 99/1948 Sb. o národním pojištění bylo v roce
1948 možno odejít do důchodu již v 60. roce věku, pokud bylo placeno
pojištění 20 let. Zákon č. 55/1956 Sb. ponechal národní pojištění jen
jako sociální důchod pro potřebné osoby starší 65 let nebo invalidní.
V roce 1964 byl zákonem č. 101/1964 Sb. dále oslaben princip zásluhovosti,
byl zaveden odlišný věk odchodu do důchodu pro muže a ženy (pro ty dále
diferencovaného dle počtu vychovaných dětí), byla zavedena progresivní
daň z důchodu a penzijní nadlepšení bylo zrušeno. Zákon č.121/1975 Sb.
odstranil některé deformace z roku 1964 a následujících let a zvýšil
zásluhovost, která byla posílena zrušením zvláštní daně z důchodu a
zvýšením relativních a absolutních maxim důchodů. Reforma z roku
1988 řešila především narůstající rozdíly mezi mzdami a důchody.[4]
V roce 1988 činil starobní důchod průměrně 61 % z čisté mzdy.
Po listopadu 1989
Po listopadu 1989 byl předložen Federálnímu shromáždění „Scénář
sociální reformy“, který měla přizpůsobit sociální systém
zaváděnému tržnímu hospodářství.[4] V roce 1996 klesla sazba
důchodového pojištění na 26 % (důchodový účet měl pak záporné
saldo). Když se v roce 2004 zvýšila na 28 %, důchodový systém se dostal
ze ztrát.[5] Stanovení maximálního vyměřovacího základu v roce
2009 přispělo k opětovnému schodku důchodového systému. Od roku
2010 rostl věk odchodu do důchodu (a potřebná délka pojištění na
30 let) zpět na 65 let (v plánu pro rok 2030). V roce 2011 činil důchod
55 % čisté mzdy a téměř 10 % HDP, což je pod průměrem EU činícím
13 % z HDP.[6] Například v Itálii to bylo 16,1 % z HDP, v Německu
přes 12 % z HDP či Irsko jen 7 % z HDP.[7] Starobní důchod se valorizuje
(navyšuje) podle mezd, inflace a jiných parametrů,[8] takže se ekonomicky
situace důchodců nezhoršuje. V roce 2014 bylo v ČR zavedeno
individuální konto pojištěnce (IKP).[9]
Dlouhodobá finanční ztráta a neudržitelnost důchodového systému vede ve společnosti k diskuzím o potřebě důchodové reformy. O tom, že musí být provedena, je mezi ekonomy shoda, chybí však politická vůle. Důchody představují majoritní část státního rozpočtu a státu hrozí prohlubování deficitů a propad do dluhové spirály. S rostoucím časem, bez důchodové reformy, bude nedůvěra mladších generací ve státní průběžný systém stoupat.
Pro jisté profese existují také výsluhy. Pokud jsou vyšší než stanovený důchod, vyplácí se větší částka.[10]
Odpověděl/a – 8.listopad 11:21
Pochopitelně, pokud se týká ekonomiky , je důchodový
systém pouze nákladovou položkou státního rozpočtu, tedy toho, podle Tebe,
„hospodářství ČR“. Ale nejen u nás, ale všech vyspělých a
moderních států na celém světě. Jde o sociální dávku, kterou poprvé
zavedl, již ke konci 19 století, v Rak Uh., kancléř Bismack. Založen je
na tom, že produktivní část společnosti přispívá na část již
neproduktivní, z důvodů zejména vyššího stáří a zdravotních (které
těmto lidem již neumožňují plnohodnotnou a bezproblémovou práci) a
postupem stárnutí generací, se tento „náklad“ produktivní společnosti,
postupně přesouvá na generace mladší.
Jinak, pokud Tě to z hlediska historie zajímá, tak si počti
„v příloze“.
„Užitečnost“ důchodců, kterou zmiňuješ, nespočívá tedy
v ekonomickém přínosu, ale spíše v přínosu předávání životních
zkušeností a případně i výchovném, pokud tento jejich přínos mladší
generace ovšem respektují.
Což je zřejmě, zejména v současné době, bohužel, mladšími generacemi
poměrně neuznávaným přínosem, neboť vše se staví pouze na penězích,
majetku a materiálních hodnotách.
Většinou ale, jak už je známo i z historie, tento přístup nakonec
způsobuje celkový rozklad a degradaci společnosti a mnohdy nakonec i její
zánik.
Co se týká spravedlivosti a spravelnosti poskytování důchodů, tak jako
u všech dávek, poskytovaných na základě rozhodování a přidělování,
i zde je mnoho možností ke zneužití jak ze strany politiků (uplácení
voličů), tak ze strany žadatelů (podvody, neoprávněnost). V podstatě
jako u všech dávek a dotací.
Historie penzijního – důchodového systému.
Před zavedením penzijních systémů museli lidé ve stáří spoléhat na
své úspory nebo na pomoc svých potomků. S rostoucí roli států a
zároveň s prodlužováním průměrné délky života získali jistoty
v podobě průběžných systémů, kdy pracující generace transferuje část
produkce těm, co už nemohou pracovat. Roku 1889 zavedl německý kancléř
Otto von Bismarck důchodový systém sociálního pojištění (dnes známý
průběžný systém). Starobní důchod se ale ve většině zemí začal
zavádět až počátkem 20. století, a to pro státní zaměstnance (tzv.
výslužné).
Do roku 1945
Rakousko–Uherský penzijní systém zajišťoval i vdovský a sirotčí
důchod, státní zaměstnanci a učitelé platili do penzijního systému 3%
svého základního platu.[1] Např. penzijní systém pro poštovní
úředníky byl v Rakousko–Uhersku zaveden zákonem z roku 1903.[2]
Prvorepublikové Československo převzalo rakousko–uherský sociální
systém, v roce 1924 uzákonilo (s platností od roku 1926) starobní a
invalidní pojištění dělnictva.[3] Věk odchodu do důchodu byl stanoven na
65 let, přestože byla střední délka života menší.
Po 2. světové válce
Podle zákona č. 99/1948 Sb. o národním pojištění bylo v roce
1948 možno odejít do důchodu již v 60. roce věku, pokud bylo placeno
pojištění 20 let. Zákon č. 55/1956 Sb. ponechal národní pojištění jen
jako sociální důchod pro potřebné osoby starší 65 let nebo invalidní.
V roce 1964 byl zákonem č. 101/1964 Sb. dále oslaben princip zásluhovosti,
byl zaveden odlišný věk odchodu do důchodu pro muže a ženy (pro ty dále
diferencovaného dle počtu vychovaných dětí), byla zavedena progresivní
daň z důchodu a penzijní nadlepšení bylo zrušeno. Zákon č.121/1975 Sb.
odstranil některé deformace z roku 1964 a následujících let a zvýšil
zásluhovost, která byla posílena zrušením zvláštní daně z důchodu a
zvýšením relativních a absolutních maxim důchodů. Reforma z roku
1988 řešila především narůstající rozdíly mezi mzdami a důchody.[4]
V roce 1988 činil starobní důchod průměrně 61 % z čisté mzdy.
Po listopadu 1989
Po listopadu 1989 byl předložen Federálnímu shromáždění „Scénář
sociální reformy“, který měla přizpůsobit sociální systém
zaváděnému tržnímu hospodářství.[4] V roce 1996 klesla sazba
důchodového pojištění na 26 % (důchodový účet měl pak záporné
saldo). Když se v roce 2004 zvýšila na 28 %, důchodový systém se dostal
ze ztrát.[5] Stanovení maximálního vyměřovacího základu v roce
2009 přispělo k opětovnému schodku důchodového systému. Od roku
2010 rostl věk odchodu do důchodu (a potřebná délka pojištění na
30 let) zpět na 65 let (v plánu pro rok 2030). V roce 2011 činil důchod
55 % čisté mzdy a téměř 10 % HDP, což je pod průměrem EU činícím
13 % z HDP.[6] Například v Itálii to bylo 16,1 % z HDP, v Německu
přes 12 % z HDP či Irsko jen 7 % z HDP.[7] Starobní důchod se valorizuje
(navyšuje) podle mezd, inflace a jiných parametrů,[8] takže se ekonomicky
situace důchodců nezhoršuje. V roce 2014 bylo v ČR zavedeno
individuální konto pojištěnce (IKP).[9]
Dlouhodobá finanční ztráta a neudržitelnost důchodového systému vede ve společnosti k diskuzím o potřebě důchodové reformy. O tom, že musí být provedena, je mezi ekonomy shoda, chybí však politická vůle. Důchody představují majoritní část státního rozpočtu a státu hrozí prohlubování deficitů a propad do dluhové spirály. S rostoucím časem, bez důchodové reformy, bude nedůvěra mladších generací ve státní průběžný systém stoupat.
Pro jisté profese existují také výsluhy. Pokud jsou vyšší než stanovený důchod, vyplácí se větší částka.[10]