Odpověděl/a – 7.březen 21:29
Prací… 😂
Je třeba zohlednit dobu, místo, společenskou třídu a jiné faktory. Takže,
to uvedu spíš v bodeech (možnostech), abych to nemusel tolik
rozepisovat.
Jak už jsem říkal, tak prací. Rodiče (zpravidla matky) se o ně staraly, když byly nejmenší – často souběžně s jejich prací (nikoli nezbytně jen péče o domácnost). Jakmile byly větší, tak už samy pomáhaly nebo rovnou pracovaly – u někoho zaměstnané, nebo práce kolem domu, nebo při zajišťování potravy (to jsou „samoživitelské“, samofunkční rodiny).
Že neexistovala povinná školní docházka taky neznamenalo, že se nikdo
nezvdělával nebo že nebyly školy. I před povinnou školní docházkou byly
školy, jen nebyly zákonem povinné. ;)
Bohatší studovali téměř vždy – školy/akademie/univerzity,
kláštery, domácí výuky atd. Dnes je třeba domácí škola alternativní
formou výuky, přestože dřív bylo domácí vyučování velmi běžné
(dokonce i u těch chudších – pokud rodič nebyl úplné nezvělanec, tak
to dítě učil alespoň on). Ale jinak existovali domácí lektoři, mistři,
guvernantky apod.
Učili se řemeslu nebo nějaké disciplíně. Mít svého mistra –
v dílně/cechu (atd.), nebo od svého otce/matky, kteří je učili tomu
samému co dělali oni (podle toho zda to byl chlapec nebo dívka).
Záleží i na době, společenském uspořádání atd. Některé státy
zajišťovaly výchovu mladých – i když to nebyla třeba vyloženě
školská výuka, byla to spolupráce/soužití (kdy se zapojovaly a učily
i malé děti – CO a JAK), vojenské výcviky, učení v klasických
znalostech a dovednostech, soužití/spolupráce v místní komunitě (která
často fungovala ve větší spolupráci a propojenosti – samostatné a
soběstačné obce – města/vesnice – či jne rodinné klany. Často jeden
z rodiny třeba učil všechny malé děti – ať už své nebo synovce nebo
malé bratrance atd. Rodiny dřív byly pod jednou střechou nebo hned vedle a
fungovali dohromady.
NĚJAKOU výuku/výchovu měly ty děti téměř vždy a všude. Lišila se
kvalita, způsob, praktiky, atd.
Ale máš toho na výběr spoustu: starověk (ten je sám o sobě
rozličný), středověk, renesance, i počáteční novověk; dále Evopa,
Asie, Afrika, Amerika;, otroci, nevolníci, středně bohatí, církevní
třída, aristokracie/šlechta, obchodníci/měšťanstvo, atd.;
státy/kultury (a jak moc rozvinuté), nebo jen obce, klany/rody, kmeny, či
dokonce primitivní „tlupy“… záleží o čem z toho se bavíš –
kde, kdy, co a jak (za jakých podmínek, v jaké kuluře/mentalitě). Podle
toho vypadal výchova nebo způsob života dětí.
Obecně se dá říct, že rostly, hrály si, NĚJAK se vychovávaly a NĚČEMU
se učily (i když to třeba nebyly vědomosti – ve velké míře – tak
si minimálně osvojovaly nějaké dovednosti), pracovaly, pomáhaly, byly
aktivnějšími členy společnosti.
Chlapci třeba dělali práce kolem domu (drobné i namáhavější) a to
denně nebo už sháněli potravu – ať už sběrem,
sklízením/pěstováním nebo i lovem (to spíš až starší); dívky zase
práce v domě, zpracováváním toho, co muži přinášeli (jídlo,
materiály,..). Ale takhle všeobecně se to nedá říct, protože musíš
zohlednit už výše zmíněné faktory jako místo, dobu, třídu/lidi,
kulturu, podmínky,..
Odpověděl/a – 7.březen 21:37
Prací… 😂
Je třeba zohlednit dobu, místo, společenskou třídu a jiné faktory. Uvedu
to spíš v bodech (možnostech).
Jak už jsem říkal, tak prací. Rodiče (zpravidla matky) se o ně staraly, když byly nejmenší – často souběžně s jejich prací (nikoli nezbytně jen péče o domácnost). Jakmile byly větší, tak už samy pomáhaly nebo rovnou pracovaly – u někoho zaměstnané, nebo práce kolem domu, nebo při zajišťování potravy (to jsou „samoživitelské“, samofunkční rodiny).
Že neexistovala povinná školní docházka taky neznamenalo, že se nikdo
nezvdělával nebo že nebyly školy. I před povinnou školní docházkou byly
školy, jen nebyly zákonem povinné. ;)
Bohatší studovali (kvalitněji) téměř vždy –
školy/akademie/univerzity, kláštery, domácí výuky atd. Dnes je třeba
domácí škola alternativní formou výuky, přestože dřív bylo domácí
vyučování velmi běžné (dokonce i u těch chudších – pokud rodič
nebyl úplné nezvělanec, tak to dítě učil alespoň on). Ale jinak
existovali domácí lektoři, mistři, guvernantky apod.
Učili se řemeslu nebo nějaké disciplíně. Mít svého mistra –
v dílně/cechu (atd.), nebo od svého otce/matky, kteří je učili tomu
samému co dělali oni (podle toho zda to byl chlapec nebo dívka).
Záleží i na době, společenském uspořádání atd. Některé státy
zajišťovaly výchovu mladých – i když to nebyla třeba vyloženě
školská výuka, byla to spolupráce/soužití (kdy se zapojovaly a učily
i malé děti – CO a JAK), vojenské výcviky, učení v klasických
znalostech a dovednostech, soužití/spolupráce v místní komunitě (která
často fungovala ve větší spolupráci a propojenosti – samostatné a
soběstačné obce – města/vesnice – či jne rodinné klany. Často jeden
z rodiny třeba učil všechny malé děti – ať už své nebo synovce nebo
malé bratrance atd. Rodiny dřív byly pod jednou střechou nebo hned vedle a
fungovali dohromady.
NĚJAKOU výuku/výchovu měly ty děti téměř vždy a všude. Lišila se
kvalita, způsob, praktiky, atd.
Ale máš toho na výběr spoustu: starověk (ten je sám o sobě
rozličný), středověk, renesance, i počáteční novověk; dále Evopa,
Asie, Afrika, Amerika;, otroci, nevolníci, středně bohatí, církevní
třída, aristokracie/šlechta, obchodníci/měšťanstvo, atd.;
státy/kultury (a jak moc rozvinuté), nebo jen obce, klany/rody, kmeny, či
dokonce primitivní „tlupy“… záleží o čem z toho se bavíš –
kde, kdy, co a jak (za jakých podmínek, v jaké kuluře/mentalitě). Podle
toho vypadal výchova nebo způsob života dětí.
Krom nějaké práce a výuky samozřejmě i to hraní a kolektiv jiných
dětí (často však příbuzných sourozenci, bratranci, ale i i jiných
dětí z okolí). Důležitou roli různých národ a kultur hrály různé
zvyky, slavnosti, náboženství a tomu odpovídající praktiky (do které se
zapojovala celá komunita. To si představ jako třeba nedělní mše –
akorát mnohem rozličnější, častější a důležitější).
Život (i dětí) odpovídal podmínkám a situaci v té konkrétní době a
místě, jako i mentalitě těch lidí. Nejčastěji dělali hlavně to, co
museli, jako denodenní zajišťování potravy a podobných nezbytných potřeb
souviscjích s domácností a jejím chodem (to si zase představ jako třeba
práci na statku – kde tím „statkem“ byla celá ves a její rodina byli
všichni obyvatelé a každý se nějak zapojoval do práce… avšak nemuselo
to být takoto hospodářské místo ve smyslu zemědělské/lovecké, ale
třeba obchodní a jiné… proto jsou důležité ty podmínky).
Obecně se dá říct, že rostly, hrály si, NĚJAK se vychovávaly a
NĚČEMU se učily (i když to třeba nebyly vědomosti – ve velké
míře – tak si minimálně osvojovaly nějaké dovednosti), pracovaly,
pomáhaly, byly aktivnějšími členy společnosti.
Chlapci třeba dělali práce kolem domu (drobné i namáhavější) a to
denně nebo už sháněli potravu – ať už sběrem,
sklízením/pěstováním nebo i lovem (to spíš až starší); dívky zase
práce v domě, zpracováváním toho, co muži přinášeli (jídlo,
materiály,..). Ale takhle všeobecně se to nedá říct, protože musíš
zohlednit už výše zmíněné faktory jako místo, dobu, třídu/lidi,
kulturu, podmínky,..