Avatar uživatele
Lamalam

Co znamená Ženkrout a Lída v rybářském slangu?

Nedávno jsem se byla fotografovat výlov rybníka. Rybáři nejprve nemohli najít ženkrout a potom utrhli lídu. Neví někdo, co tyto výrazy, ve spojení s rybolovem znamenají?

Abych předešla zbytečným připomínkám o vyhledávání – hledat umím a hledala jsem na internetu i v knihovně. Ženkrout jsem našla pouze v časopise Český lid, roč. XXI v článku Příspěvek k dialektu českému na Vysočtě od Josefa Petráka, kde je výraz ženkrout vyložen jako korouhev nesená na pěti tyčích. Nic podobného korouhvi při výlovu nebylo. A tu rybářskou Lídu jsem nenašla vůbec.
Doplňuji:
Annas – děkuji za lídu, to je přesně ono.
Emefej – děkuji za ženkrout, to je přesně ono. Dík i za odkaz na zajímavou knihu (zločinec v antikvariátu za ní chtěl 350 kč, ale vzala jsem jí).
Funna – hledat umím, psala jsem, že jsem našla ženkrout jako korouhev nesenou na několika tyčích a ty na mě s praporem neseným na několika tyčích, ale i tak děkuji za odpověď.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 10Pro koho je otázka zajímavá? anonym, annas, johana 56, brillant, Emefej, gagaga, marci1, Klaproth, Agneta, gecco před 3455 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Odpoveď byla označena jako užitečná

ženkrout = žengrout = žebřík, velké bidlo, tyč.
lída = dřevěná destička na velkých sítích s letopočtem udávajícím, kdy byla síť pořízena.

Našla jsem v PSJC jako rybářský výraz, zda stále platí, nevím.

„'Žengrout je uvedený i v Machkově etymologickém slovníku – ještě v dalším významu – provaz s klapačkami na plašení ryb (týká se vorařů) a zmiňovanou korouhev, která se ale nosila o Božím těle.“
Doplňuji:
Uvedla jsem významy výrazu žengrout (ženkrout) z Machkova etymologického slovníku, který se později rozšířil i do jiné oblasti než jen v rybářství.

„Provaz s klapačkami na plašení ryb (týká se i vorařů)
a zmiňovanou korouhev, která se ale nosila o Božím těle.“,