Avatar uživatele
Otazník123

Proč u benzínového motoru nefunguje samovznícení paliva jako u naftového, když benzín má nižší zápalnou teplotu?

Asi nejzásadnější rozdíl mezi naftovým a benzínovým motorem je způsob zápalu směsi paliva a vzduchu. U benzínového motoru potřebujeme jiskru svíčky v momentě stlačení směsi benzínu a vzduchu ve válci. U motoru naftového, se směs nafty a vzduchu vznítí sama, s rostoucí teplotou stlačované směsi. Jak to, že u benzínového motoru nedochází k podobnému samovznícení, když má benzín nižší zápalnou teplotu než nafta? A pokud to souvisí s vyšším tlakem a tím i vyšší teplotou stlačované směsi v naftovém motoru, čím je dán tento tlakový rozdíl, když může být u obou typů motorů zdvihový objem klidně stejný?

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Alesh, Kepler před 1124 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Alesh

Je to dáno kompresním poměrem, u dieselů je vyšší, tudíž stačením vzniká vyšší teplota.

Zdroj: https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Kompresn%C3%AD_pom%­C4%9Br

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Ano, je to dáno kompresním poměrem, jak píše Alesh. Vznětové (naftové) motory mají ten poměr zhruba 2× vyšší, což je dáno konstrukcí motoru. Tam je už při kompresi dosahováno takové teploty, že se směs vznítí sama.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Rilika25

Příspěvek smazán administrátorem.

Avatar uživatele
Dochy

třeba se mýlím, ale mohlo by to tak být i proto, že ta nafta „hoří“ v motoru kultivovaněji. A že pokud bys to samé zkusil s benzínem, detonace by dělala takové rázy, že by to ten motor zničilo.

berte jako poznámku do diskuse, Proto je to také v diskusi 😉

před 1123 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Alesh

Tak je jiná konstrukce motoru a s tím je spjaté použité palivo. Nějací Japonci vyvinuli před časem i vznětový motor na benzín, ale asi to nefungovalo dobře, zatím jsem neslyšel, že by se to ujalo do praxe.

před 1120 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Otazník123

Alesh: znamená to tedy že u benzínového motoru je vždy větší kompresní prostor (prostor, který zůstane před pístem, když je píst v horní úvrati) než u naftového motoru i když je třeba zdvihový objem u obou motorů stejný? A tím je vždy dosaženo menšího tlaku a tím i nižší teploty? To by dávalo smysl. Jinak by přece stejně množství vzduchu bylo u obou motorů stlačeno stejným tlakem.

před 1124 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Alesh

https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Boyle%C5%AF­v%E2%80%93Mari­ott%C5%AFv_z%C3%A1kon
Vezmi si dvě situace. Máš 2 úplně stejné motory, akorát se budou lišit kompresním poměrem. Jeden bude mít 1:x a druhý 1:2×. Pak podle výše uvedeného zákona bude platit, že ten, kde vzniká 2× větší tlak (to je ten s 2× vyšším kompresním poměrem), tak v něm v daný okamžik vznikne i 2násobná teplota, neboť je to přímo úměrné.

před 1124 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek