Avatar uživatele
nyjono

Proč se závity zavírají (utahují) do prava?

Vodovodní kohoutky, šrouby atd.
Z jakého důvodu ne třeba doleva?

Zajímavá 0 před 2128 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Klaproth

Je to dané konvencí. Běžné závity doprava, plynové a některé další speciální doleva.

Upravil/a: Klaproth

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Edison

Zdaleka tomu není vždy tak… Ale asi to vychází z několika věcí. Např. proč se drtivá většina mechanických hodin točí stejně – do prava. To bude taky vycházet z toho, že většina písem je z leva do prava a další a další příklady. Jezdíme v pravo, většina lidí jsou praváci, většina pevniny, na které jsou lidé je na severní polokouli a víry se točí… do prava… tedy je v tom jistá přirozenost.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Dochy

Protože kdysi kdosi rozhodl že bude používat převážně pravá závit… Jsou i levé, ale v menšině.

Edison: to s těmi víry je blud. To s ježděním vpravo je podstatně složitější a jde o historický vývoj. I u nás se ještě před 2. sv. jezdilo vlevo.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

Je to dané tím že u lidí převažuje praváctví a pro ty je tento pohyb přirozenější.

Určitě v tom nehledej politiku.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?led Nahlásit

Avatar uživatele
Emefej

Připojovals někdy kyslíkovou lahev?

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Brblal

Pokud jde o ty víry na vodě, ty se točí doprava na severní polokouli, na jižní doleva.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kryšpín

Poněvadž na světě je více kapitalismu a ten je vpravo

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
nyjono

mosoj, proč politiku???

před 2126 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Dochy, ty víry si pečlivěji prostuduj. Je popsáno proč to tak je a dokonce kdy tomu tak není. A ta jízda v pravo, ano, je to složitější, má to vývoj, ale nakonec zvítězila právě ta přirozenost. To, že auta nejprve jezdila v levo mělo svůj dopravní důvod, který časem vymizel a převládla přirozenost. I o tom si nejprve něco prostuduj.

před 2127 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

„…a převládla přirozenost…“ nikoli, převládl jiný důvod.

Ty víry: mohou vznikat podle těchto pravidel v extrémně velkých (řádově kilometry) a jinak pravidelných nádobách. Nevím o žádné, která by tyto podmínky splňovala a nechala se přesně uprostřed odšpuntovat. U ostatních pro směr víru převládají jiné jevy (přirozený směr proudu – např. od přítoku, přirozené stáčení proudu – např. kvůli tvaru výlevky apod…) navíc podle dané rádobyteorie by se víry stáčeli jinak na severní a jinak na jižní polokouli. Nastuduj fyziku.

před 2126 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Ty ale jiný důvod neznáš (nebo jej aspoň neuvádíš), takže Tvé tvrzení je jen dohad.

A tu fyziku si nastuduj Ty. Ty tu elementární fyziku chceš aplikovat na komplexních neideálních systémec. Pravda je ale taková, že v ideálním systému to je tak, jak říkám. Najdi si to na wiki.

před 2126 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Zkontroloval jsem na wiki, zda tam není nějaká světoborná blbost. Rychlím zkouknutím jsem ji neobjevil. Pokud o nějaké víš, nasměruj mně prosím.

k ježdění:

O důvodech, proč se někde jezdilo či stále jezdí vpravo či vlevo, kolují z pohledu „moderního“ člověka úsměvné historky. V drsných dobách, kdy se žádný muž neobešel bez meče po boku (většinou levém), prý chození vlevo snižovalo možnost zranění kolemjdoucích a při chůzi vlevo se také po tasení ocitla zbraň v ruce bližší protivníkovi. Z podobných důvodů se jezdilo vlevo také v Japonsku v dobách samurajů. V zemi vycházejícího slunce se na této straně jezdí dodnes.

Jezdit vlevo bylo snadnější i pro vozky. Kočí, pokud byl tedy pravák, potřeboval držet bič v pravé ruce, a proto musel sedět co nejvíce vpravo, aby nemohl zasáhnout nikoho sedícího u něj nebo vzadu. Z tohoto místa však měl nejlepší výhled, pokud jel na levé straně silnice.

Na otázku, proč se dnes jezdí vpravo, neexistuje jednoznačná odpověď, některé teorie to však „zaručeně“ vysvětlují. Za všechno prý může jeden z nejslavnějších leváků Napoleon Bonaparte. Světoznámý vojevůdce vedl své armády po pravé straně silnice a toto pravidlo prosazoval všude, kam se při svých výbojích dostal.

Francouzské kolonie tedy jezdily vpravo, kolonie pod britskou korunou vlevo. Jako bývalá britská kolonie i USA tedy kdysi jezdily po levé straně, ale po získání nezávislosti přešly na pravostranný provoz. V některých kanadských provinciích, které byly kdysi pod francouzskou správou, se ale jezdilo vlevo ještě ve 20. letech minulého století.

Chcete ušetřit na provozu firemního autoparku? Vyznejte se v psychologii firemního řidiče – čtěte ZDE

Jízda v alkoholových brýlích. Jako prevence mají pomoci snížit počet nehod – čtěte ZDE

Existují prý náznaky, že vlevo se jezdilo také například ve starověkém Římě. Starý kamenolom u Swindonu v Anglii je jedním z nejlépe zachovaných římských lomů a vyježděné koleje na silnici k lomu jsou na jedné straně hlubší. Po té straně prý jezdily vozy naložené kamením. Také na jedné římské minci jsou zobrazeni dva jezdci, kteří se míjejí pravými rameny.

Ne vždy však platí, že v zemích, kde se jezdí vlevo, má auto volant vpravo a naopak. Například na Panenských ostrovech se jezdí vlevo. Protože je to ovšem americké území, auta tam bývají podle amerických standardů, tedy s volantem vlevo.

http://zahranic­ni.ihned.cz/c1-61844640-vlevo-jezdi-ridici-ve-vice-nez-70-zemich-cesi-si-na-pravou-stranu-zvykali-od-roku-1939

před 2126 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek