Avatar uživatele
vaiko

Proč se ve vynutí el. zařízení nepoužívá častěji hliník místo mědi?

Zajímá mě to z pohledu chování v mag. poli. Měď je diamagnetická (zeslabuje mag. pole) zatímco hliník je paramagnetický. Má tato fyz. vlastnost ve vynutí vůbec nějaký vliv?
Doplňuji:
*Vinutí samozřejmě :)

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Upravil/a: vaiko

Zajímavá 0 před 4332 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Michal Kole

paramagnetická látka právě magnetické pole „maličko“ zesiluje.

princip elektromotoru je v tom, že jsou 2 magnetická pole která se odpuzují a protože jedna část je uložena „otočně“ tak jedno magnetické pole odstrčí druhé magnetické pole a pootočí se rotor (točivě uložená část elektromoru)

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Jose1f

Podle mého laického rozumu, měď je draží než hliník, ale má lepší vodivost (menší odpor, menší ztráty). Potom tedy, proč se nepoužije stříbro nebo zlato? To má ještě lepší vodivost, ještě menší odpor a ztráty. Protože je to drahé. Tak proč se teda nepoužívá železo, když je levnější než hliník? Protože železo má pro tyto účely již moc malou vodivost
Myslím si, že v praxi se uplatnil materiál, který je optimální z hlediska vodivosti, technických vlastností (hliník se víc láme než měď) a ceny. Měď to vyhrála. Diamagnetičnost nebo paramagnetičnost asi nehrála podstatnou roli (nevím ani co to je).

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Mapel

Musí být kompromis mezi

  • elektrické vlastnosti
  • výsledná cena
  • váha zařízení
  • velikost zařízení

Jak už bylo napsáno k vlastnostem hliníku a mědi vyhrála měď. U hliníku by musel být větší průřez a tím i větší rozměry. Navíc hliník je křehký a při vinutí motorů by se lámal. Malý motorek do autíčka by byl velikosti motoru do pračky.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
honza19hk

Používá se to hlavně pro trafa velkých výkonů jelikož je tam obrovské vinutí a měď by cenu trafa zvýšila.S mag­netismem to moc nesouvisí,souvisí to hlavně s nklady na výrobu transformátoru a elektrických vedení.
Hliníkové dráty se též používají na vedení VN a VVN (popř vedení ZVN a UVN v zahraničí) zase z důvodu ceny těchto dvou kovů.
Ale například pro trolejové vedení se používá jenom měď a to z důvodu že musí odolávat tření které vytváří vlakové nebo tram. sběrače.Hliník je pro toto využití velmi měkký.Ona to také není čistá měď je to slitina s zinkem. ale není to mosaz

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek