Avatar uživatele
Kelt

Proč nejezdí automobily na celém světě vpravo, když kočáry jezdily vpravo?

Jaká byla počáteční pravidla chodec – vozidlo, když byla používána pouze zvířata na tažení? Jak se předjíždělo, po které straně se jezdilo a kde chodili chodci? Ve starších filmech, kde jedou třeba vozatajové, kočí řídí dostavník, tak rychlejší jel vždy vlevo. Navíc, většina lidí jsou praváci a tak se lépe řadí pravou rukou. Proč to tak nezůstalo i později u automobilů na celém světě? Zdá se mi to nelogické a nepřirozené, i když v mnoha zemích se jezdí vlevo. Děkuji.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 1459 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Vím, že jsem na tuto otázku odpovídala, je v archivu. Podívám se znova, zda ji najdu. Někdy záleží na formulaci.

Jednu jsem našla
„Proč se v Kanadě nejezdí vlevo, když Kanada patřila pod Britské impérium?“

https://www.od­povedi.cz/otaz­ky/proc-se-v-kanade-nejezdi-vlevo-kdyz-kanada-patrila-pod-britske-imperium

Druhá – Praha jízda vpravo – podrobnosti v odkazu – druhá otázka

https://www.od­povedi.cz/otaz­ky/kedy-sa-zacalo-v-cechach-jazdit-vpravo-a-preco
http://www.e-kniha.com/proc-se-jezdi-nekde-vpravo-jinde-vlevo.html


"Úplně prapůvodně, kdy se cestovalo koňmo, se jezdilo všude vlevo! Mělo to svůj logický důvod v pudu sebezáchovy. Většina lidí jsou praváci a těm se lépe nasedá zleva a určitě je bezpečnější nasedat z krajnice než z prostředku cesty. Většina cestujících byla také ozbrojena nějakou sečnou zbraní, jejíž pochva na levém boku by při nasedání na koně neskutečně překážela. Také při střetnutí s ozbrojeným protivníkem měl pravák lepší šanci obrany z levé strany cesty.

ak se tedy pak stalo, že dnes se ve většině zemí jezdí vpravo? V lidnaté Francii povozníci začali používat velkoobjemové vozy tažené několika páry koní. Kupodivu nepřišli na to, že se potah se nejpohodlněji řídí z kozlíku, ale vozka seděl na hřbetě posledního koně vlevo. Opět proto, že se na něj nejlépe nasedalo a na ostatní koně před sebou dobře viděl. Jelikož kočí seděl nalevo, bylo pro něj přirozené, že chtěl každý protijedoucí povoz míjet po své levé straně, aby si byl jist, že se na úzké cestě povozy nezrazí. A jelikož v té době patřila velká část dnešních Spojených států Francii – Louisiana se rozprostírala od Mexického zálivu až po Quebec – přenesl se tento zvyk i do Ameriky. Francie uzákonila jízdu vpravo v roce 1794, rok po Dánsku, které prosadilo tento zákon o rok dříve.

První, kdo na evropském kontinentu zavedl násilně pravostrannou dopravu nebyl Hitler, ale Napoleon. Pro upřesnění: Napoleon Bonaparte byl, co myslíte? Přesně! Levák! A zakomplexovaný."

Do oškubaného Československa vjel 15.března 1939 Wehrmacht vpravo a bylo po váhání" atd.

O dalších zemích v uvedeném odkazu.

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Máš zkreslené informace. I u nás se jezdívalo vlevo. Až příchodem Hitlera se to do rána změnilo na jízdu vpravo. Je to proto, že nebylo doposud na celém světě změněno. V době dostavníků, koňských povozů byly cesty tak úzké, snad kromě měst, že si povozy dost těžko vyhýbaly. Taky byl nesrovnatelně menší provoz. Jezdilo se tedy tak, aby každý mohl jet, mezi tím pěší, kteří uhnuly do příkopu, když zrovna jel povoz. Přednost se taky dávala podle společenského postavení. Sedlák s bryčkou, dával přednost hraběcímu kočáru.
Oni dodnes nejsou sjednoceny ani ostatní míry. Většina Američanů stále měří v yardech a palcích a ne v metrech a centimetrech atd.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
cukrar

Hitler jen urychlil ježdění vpravo, páč už jsme měli schválený předpis, že od října 1939 se bude jezdit vpravo. Toť historie.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek