Avatar uživatele
Michal Kole

Proč je železniční doprava ekologičtější než silniční, když většina vlaků má diselový motor na naftu, jako kamióny?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? anonym před 3802 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
beer

To se u nás jen říká, ale zatím neplatí. Jak tomu je ve skutečnosti viz zde:
http://ekonomi­ka.idnes.cz/po-elektrickych-tartich-jezdi-motorove-lokomotivy-fxv-/eko-doprava.aspx?c=A121130­_213711_eko-doprava_brm
Pokud by bylo vše tak jak má být, pravda by to byla. Ovšem – musíme pominout výrobu elektřiny v uhelných elektrárnách.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Lamalam

Za jeden litr nafty vlak odveze mnohem více nákladu než auto.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
lukas.zmizik

Většina regionálních vlaků má dieslový motor. Ovšem elektřina pro elektrické lokomotivy se taky musí někde vyrábět. Elektrické lokomotivy nemají tedy dopad na životní prostředí v místě svého působení. Na jednu stranu však dieslová lokomotiva táhne několikrát více tun než kamion. A na druhou stranu kamion s motorem euro 5, kterých u nás jezdí převážná většina, má ekologičtější motor než převážná většina osobních aut u nás. A chystaná novinka – motor euro 6 je tedy něco – pokud se bude kamion s motorem euro 6 projiždět po městě, kde je smogová situace, půjde mu z výfuku čistší vzduch než ten, který do motoru nasává. Ovšem připočtěme také to, že filtr částic pro motor euro 6 vydrží cca 500 000 km a taky se musí nějak ekologicky zlikvidovat. Vozidlo tento počet km ujede za 4–5 let a finančně se neoplatí tento filtr nahradit novým, budou se proto tyto náklaďáky nejspíš prodávat ojeté někam na východ bez filtru.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

je méně náročná na PHM protože se valí ocelové kolo po ocelové kolejnici. Pneumatika má podstatně větší valivý odpor, další ztráty jsou na nerovnostech silnice, delší ujetá vzdálenost, protože koleje jsou zpravidla přímější než silnice. Vlaková souprava je sestavena na vetší celkovou délku a tedy objem nákladu – odpadají další problém s předjížděním, bržděním a vyhýbáním v běžném provozu. S velkou pravděpodobností (nemám potvrzeno) bude u železnice lepší poměr mezi vlastní hmotností vozu a nákladu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
honza19hk

pravdou to moc není,je sice pravdaže vlak může vézt třeba 1000 tun a kamino jen 30–35 ale lokomotiva toho taky dost sežere.A je jedno jestli elektriku nebo naftu,tak elektrika se taky musí vyrábět v elektrárně.A je­likož většinu naší eneregie vyrábí uhelné elektrárny tak to moc ekologický není.Jo kdybychom měli třeba 4 jaderný elektrárny co by pokrývaly celostátní spotřebu tak potom ano,ale jinak to moc ekologičtější není.Nehledě na to že tam kam zajede kamion vlak nezajede,ne všude vedou koleje.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek