Avatar uživatele
anonym

Proč chybí u kniplu (volant u letadel) horní část?

Proč má knipl jiný tvar než klasický volant motorových vozidel? Má to nějaké opodstatnění?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? petka, annas, johana 56, anonym, anonym před 4046 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
badisko

asi proto ze nevi potreba tolo tocit jako u aut ..kniplem se podle meho ridi nehuru a dolu do stran jen ninimalne…
Doplňuji:
nektere letadla klasicky knipl ani nemaji jen jakousi paku…proste neni potreba rozsah kormidla sveroveho je znacne omezen …proto tedy neni potreba volant …

Upravil/a: badisko

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Hlada

Myslím, že to souvisí s převodem. Člověk je schopný vyvinout určitou sílu a tomu se historicky přizpůsobil tvar ovládacího prvku. Dokud se nepoužívaly posilovače, tak bylo u aut potřeba velké síly na ovládání rejdu kol, proto se pohyb zpřevodoval na několik otáček volantu. U letadla byly ovládané plochy lehčí, ale ovládání navíc muselo umožňovat ovládat dva směry bez ručkování. Se zavedením posilovačů se také mění tvar ovládacích prvků. Letadla se ovládají joystickem a závodní auta nemají kulatý volant.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
mosoj

Tak šlo by to také. Je třeba si ale uvědomit, že tím tzv. volantem se nezatáčí ale pouze ovládá náklon letadla při zatáčení. Nikdy není třeba celá otáčka volantu.
I když má letadlo umělý horizont poloha volantu při náklonu je důležitý vodící prvek pro pilota a jeho souhru se směrovkou ovládanou nahama.
Doplňuji:
Samozřejmě, že ještě pohybem kniplu od sebe a k sobě se také ovládá výškovka, ale tam otázka nesměřovala.

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava