Avatar uživatele
zjentek

Pomůžete pochopit velikosti souborů, tok jejich dat a jak to celé pracuje?

Snažím se jako samouk pochopit rozdíly ve velikosti videosouborů. Protože když chci koukat třeba na film, mám za to, že je dobrý vědět, který je ten správný ke stažení. Ale abych to nenatahoval… Níže jsou dva odkazy s jedním filmem. Každý soubor je jinak veliký. Co jsem tedy jako SAMOUK vypochopil já (ale pozor, co bude dále psáno je výplod čistě jen mého mozku, jako ostatně VŠE zde /proto u mých příspěvků jen stěží naleznete přiložený zdroj infa/ (;(;(;), tedy jak jsem věc pochopil já, tak velikost souboru ovlivňuje jeho kvalitu a s tím taky souvisí tok dat při přehrávání, tzv. BitRate. Takže dedukuji – čím větší tím kvalitnější a tedy i lepší vizuální zážitek při přehrávání, ale… Co když mám na dnešní dobu málo výkonný PC a monitor umí zobrazit tak max Full HD? Který ze souborů níže si stáhnout? Soubor 1,45Gib má BR 1957Kbps, zatímco soubor 2,26GiB má 3158Kbps. Na čem vlastně záleží? Logika mně napovídá, že si stáhnu ten menší soubor, protože málo výkonný PC nemusí stíhat toku dat a ve výsledku se mně nejspíš bude sekat obraz. Navíc to zobrazení monitoru… Může mně někdo stručně a jasně vysvětlit, na čem zde především záleží, ať se jako laik zorientuji? Co vše je v tomto ohledu dobré vědět? Třeba aliendron, cokoli poradil, tak jsem díky jeho popisu věci přišel vždy na kloub a do budoucna si už pamatoval. Asi má nějaký mimozemský dar. Tak prosím především jeho, děkuji. (;(;

Když to laicky shrnu, tak výkonný stroj + monitor v nejvyšším možném rozlišení + vysoký BitRate = lepší zážitek při přehrávání, zatímco „muzejní“ PC a monitor vyžadují pro kvalitnější zážitek při přehrávání nižší BitRate, čili menší soubor. Je tomu tak? Pracuje to takto? Nebo jsem vedle jak ta jedle? Děkuji.(;

https://tracker­.cztorrent.net/to­rrent/nakaza-contagion-2011/192483
https://tracker­.cztorrent.net/to­rrent/nakaza-contagion-2011-cz/447997

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 1484 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
aliendrone

Odpoveď byla označena jako užitečná

Díkes za důvěru, ale tohle je na FAKT dlouhou stať, aby se to dalo popsat trochu rozumně. Jinde to jistě již mnohokrát psali, takže to vezmu jen zeširoka a povšechně, bo na to vážně nemám sílu. :(

  1. velikost souboru videa je určena jednak jeho rozlišením, druhak stupněm komprese, třeťak počtem FPS (snímků/s). Čím vyšší rozlišení a fps, tím VĚTŠÍ soubor, čím větší komprese, tím MENŠÍ soubor.
  2. Každý z výše jmenovaných faktorů svým růstem ve výsledku ovlivňuje (vzrůstající) náročnost na výpočet (ergo výkon HW). Na videa s vyšším rozlišením, větší kompresí a fps potřebuješ adekvátně vyšší výkon.
  3. Bitrate je množství dat, které projdou zpracováním za sekundu. Čím vyšší, tím lepší kvalita videa, ale i větší videosoubor soubor. Ten se dá zmenšit (velikost souboru) právě stupněm komprese.

OBECNĚ by se tedy dalo říci, že videa s nízkým rozlišením, nízkým stupněm komprese a nízkým datovým tokem jsou pro HW nejméně náročná, vhodná pro mobilní přístroje (výdrž baterky). Taktéž OBECNĚ platí, že videa v „MKV“ poskytují vyšší kvalitu, než „AVI“, ale jsou náročná (díky kompresi) na výkon.

REÁLNĚ je to VÝHRADNĚ o volbě a nastavení kodeku při tvorbě videa. Snad každé druhé video které se mi dostane do pazoury má doslova IDIOTSKÉ nastavení kodeku. Černobílý prvorepublikový film vygrabovaný z DVD (720×576) nastavením kodeku „povýšený“ na FHD (1920×1080) není vzhledově o nic lepší, než ten původní, akorát je větší. Díky tomu, že se mu „dopřál“ refresh 50fps měl vyšší datový tok. Z původních 25fps se toho dosáhne tak, že původní 1 frame se zobrazí 2× po sobě, v rozlišení prozměnu se chybějící pixely dopočítají [vycucají z prstu], ve výsledku se to ale znatelně vyšší kvalitou pokoukání pochopitelně NEPROJEVÍ, naopak často to bývá i humus! I při použití vysokého stupně komprese (ve formátu „mkv“) výsledné video bylo asi o 50% větší, než původní DVD – zkrátka dostalo se mi FHD videa, které bys REÁLNĚ pouhým okoukáním nehodnotil lani náhodou épe, než původní DVD. K čemu je to dobré? To nevím. Možná je to tím, že to dnes dělá kdekdo a když mu soft nabídne se v nastavení „povrtat“, tak proč toho nevyužít, že? Však jsi určitě sám narazil na kamerové kousky natočené v kině, které vypadají snad jako VGA, DĚSNÁ prasárna, která se ovšem pyšní FHD rozlišením a s velikostí a datovým tokem takovým, že máš pocit, že MUSÍ jít přinejmenším o 4K video! :(

Shrnutí: Na starý HW platí, že nejlepších výsledků dosáhneš při použití STARŠÍCH technologií/formátů videí. I shitózní lowendová moderní karta s HW podporou moderních kodeků odvede při přehrávání více/lepší práci, než 10let stará, byť kdysi špičková karta. Bohužel, dnes se formáty jako DivX, Xvid apod. objevují zřídka, mizí ve prospěch těch lepších (výkonnostně i jakostně) Jak vidíš, tak žádný parametr nemusí nic vypovídat o kvalitě videa, sry, jestli jsem tě zklamal. :)

A sakra – ještě monitor. No, to je jen zobrazovací jednotka. Kvalita pokoukání se samozřejmně zvýší kvalitou monitoru, ale primární je kvalita videa. Jestli máš video 720×400, tak bude hnusné i na tom nejjakostnějším monitoru. Každopádně nejlepší výsledek bude při rozlišení videa stejném, jako je nativní rozlišení monitoru.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?zjentek Nahlásit

Otázka nemá žádné další odpovědi.



Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek